تبیان، دستیار زندگی

روایت مشترک دو شهید نخبه

«محمدحسین اخوان‌صدیقی» و «حسینعلی قجه‌ای» دو شهید نخبه از دانشگاه‌های هوستون تگزاس و صنعتی شریف هستند که در عملیات الی بیت‌المقدس سرنوشت مشابهی را برای آنها رقم زده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


«محمدحسین اخوان‌صدیقی» ،«حسینعلی قجه‌ای»

 محمدحسین اخوان‌صدیقی سال ۱۳۳۰ در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه جعفری اسلامی گذراند. در سال ۱۳۵۰ موفق به اخذ دیپلم در رشته برق شد و به دلیل هوش و استعداد فراوان در سال ۵۲ در همین رشته گواهینامه تکنسین عالی انستیتو تکنولوژی تهران (فوق دیپلم ) را دریافت کرد.

او برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در دانشگاه هوستون تگزاس مشغول به تحصیل در رشته برق و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در این رشته شد. به دلیل بالا بودن سطح علمی ، از طرف دانشگاه به عنوان یک شاخص در بولتن سالیانه معرفی شد.

آنقدر موفق بود که دانشگاه تگزاس مقاله و نام او را به عنوان دانشجو نمونه اعلام کرد. با آغاز جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و در جبهه حضور یافت. محمد حسین درجریان عملیات الی بیت المقدس  در سال ۶۱ به شهادت رسید.

*****

حسین قجه‌ای روز چهاردهم شهریورماه سال ۱۳۳۷،  در زرین شهر اصفهان به دنیا آمد . در سن هفت سالگی به مدرسه رفت و تا اخذ مدرک دیپلم تحصیل کرد. از کودکی علاقه زیادی به ورزش کشتی داشت و به عنوان قهرمان اول شهرستان و استان اصفهان برای چند سال متوالی معرفی شد و به مسابقات انتخابی تیم ملی راه یافت.

او به دانشگاه دانشگاه صنعتی شریف رفت و سال ۱۳۵۳ وارد فعالیت‌های سیاسی شد. سال ۱۳۵۶ به قم مهاجرت کرد و توسط مأموران ساواک دستگیر شد. چند مرتبه نیز به منظور فعالیت‌های سیاسی به شیراز و قم سفر کرد. با پیروزی انقلاب به استخدام کمیته درآمد، چندی بعد به همراه دوستانش سپاه پاسداران زرین‌شهر را بنیان نهاد سپس به عنوان مسئول یک گروه به سنندج رفت و چهارماه در این شهر خالصانه خدمت کرد.

در بازگشت به زادگاهش مسئولیت عملیات سپاه پاسداران زرین شهر را به او سپردند. برای مدتی نیز مسئولیت توپخانه سپاه مریوان و دزلی را پذیرفت. هنوز مدتی نگذشته بود که به عنوان مسئول عملیات سپاه مریوان و دزلی معرفی شد. حسینعلی ماه‌ها با ضدانقلاب جنگید و درعملیات محمد رسول‌الله(ص) با سمت فرمانده عملیات حاضر شد. بعد از شرکت در عملیات «فتح‌المبین» با سمت فرمانده گردان سلمان فارسی در عملیات الی بیت‌المقدس شرکت کرد و سرانجام در جاده اهواز ـ خرمشهر در سال ۶۱ و در سن ۲۵ سالگی بر اثر اصابت گلوله به سرش  به شهادت رسید.


منبع: ایسنا