تبیان، دستیار زندگی

دانش آموزان باید به نقطه ای برسند که بتوانند کتاب های درسی خود را نقد کنند

وزیر آموزش و پرورش در نشست گفتگوی بین نسلی عنوان کرد: دانش آموزان باید به نقطه ای برسند که بتوانند کتاب های درسی خود را نقد کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانش آموزان باید به نقطه ای برسند که بتوانند کتاب های درسی خود را نقد کنند
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی ضمن گرامی داشت هفته بسیج ، اظهار کرد: از اینکه در حضور دانش آموزان هستم بسیار خوشحالم و امیدوارم این جلسه به عنوان مراسمی نمادین تلقی شود تاگفتگوی های آزاداندیشی شکل بگیرد و به شکل مستمر  برگزار شود و خوشبختانه امروز در این جلسه  با حضور شما دانش آموزان اهمیت و ضرورت گفتگوی بین نسلی بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: اهمیت و ضرورت گفتگوی بین نسلی آب حیاتی برای آینده کشور است و امروز بسیار به این موضوع توجه می شود و باید دقت کنیم که هرچه جلوتر می رویم، تفاوت بین نسلی بیشتر می شود و البته گفتگوی بین نسلی به معنای الگو پذیری  صرف و محض نیست و منظور این نیست که سبک زندگی نسل جدید مانند نسل پدران شان باشد .
وزیر آموزش وپرورش  با بیان اینکه کشور ایران دارای فرهنگ و تمدن قوی است،  خاطرنشان کرد: گفتگو بین نسلی می تواند در محیط های جدید استفاده شود و چیستی و کیستی هر فردی با تجارب نسل گذشته مورد بررسی قراربگیرد.
بطحایی تصریح کرد: موانعی در پیش رو وجود دارد که این گفتگوها موثر شکل نمی گیرد، مثل اینکه سن ازدواج بالا رفته است و فاصله سنی بین فرزندان و والدین بیشتر شده است و این فاصله حوصله ها را کم می کند .
وی افزود: کاهش جمعیت خانواده ها، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و  استفاده نامطلوب از فضای مجازی ازموارد دیگری است که مانع توسعه گفتگوها می شود.
وی ادامه داد: مهمترین عامل در گفتگوی بین نسلی این است که صدای نوجوانان و جوانان  شنیده شود و درک والدین از فرزندان وهمچنین فرزندان از والدین به واقعیت نزدیک شود و این درک متقابل با گفتگو کردن امکان پذیر می شود. در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش  تلاش می کند و دائما این فرهنگ را ترویج می دهد که دانش آموزان نباید فقط حفظ فرمول ریاضی و دروس راداشته باشد بلکه باید در مدرسه در کنار درس های خود، مهارت های زندگی هم به وی آموزش داده شود.
وزیر آموزش  و پرورش با اشاره به درخواست های دانش آموزان در خصوص محتوای کتاب های درسی ، اظهار کرد: در مهرماه رئیس جمهور  در پرسش مهر مطرح کرد که دانش آموزان کتاب های درسی خود را نقد کنند و انتقادات و پیشنهادات  را به مولفان کتاب های درسی منتقل کنند.
بطحایی در پایان گفت: فرهنگ در یک جامعه صرفا توسط یک وزارت و گروه شکل نمی گیردو تا زمانی که کل جامعه اراده نکند برای  این فرهنگ بسترسازی نمی شود.
در ادامه نشست، دانش آموزان  دختر و پسر با بیان دیدگاه، پیشنهادات و انتقادات خود در زمینه گفتگوی بین نسلی و همچنین ابعاد مضر و موثر فضای مجازی به ارائه نظرات خود پرداختند و وزیر آموزش و پرورش  به سوالات آنان پاسخ داد.
گفتنی است نشست های گفتگوی بین نسلی از برنامه های در حال اجرای دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش  است که در سال تحصیلی جاری ۱۲۰۰ کلاس درس در کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط:
تکنیک های مطالعه موثر برای دانش آموزان
تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است
اُفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش