تبیان، دستیار زندگی

چگونه با وضعیت اقتصادی امروز در شب یلدا خانواده ها کنار هم باشند؟

شاید یلدای دیگر نباشیم

کرسی‌های مادربزرگ را یادتان هست؛ همان کرسی‌هایی که به بهانه گرمایش همه را دور هم جمع می‌کرد و همه باهم می‌گفتند و می‌خندیدند. یادش به خیر یک‌زمانی یک وسیله ساده دل‌ها را به هم نزدیک می‌کرد. این روزها دغدغه و نگرانی مردم، بی‌پولی و گرانی است؛ عده‌ای از مدت‌ها پیش به دنبال تهیهٔ خوراکی‌های شب یلدا و تزیین آن هستند وعده‌ای از آمدن شب یلدا بیم دارند که نکند آبرویشان جلوی عروس و داماد و فرزندانشان بریزد و نتوانند شب یلدای خود را به‌خوبی بگذرانند؛ اما چگونه می‌توان باوجود وضعیت اقتصادی موجود شب یلدای خوبی را در کنار خانواده رقم زد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وضعیت اقتصادی ، شب یلدا، دورهمی
شب یلدا یکی از جشن‌های کهن ایرانیان است و به‌قدری اهمیت دارد که حتی در اشعار ادبیات ایران هم از آن بسیار یادشده است. حتماً بارها شنیده‌اید که بزرگ‌ترها به‌جای شب یلدا می‌گویند شب چله؛ این به این دلیل است که از اول زمستان تا 10 بهمن را چله بزرگ و اوج سوز و سرما می‌دانند. یلدا فرصت و بهانه‌ای برای باهم بودن است و نباید این فرصت را به‌سادگی از دست داد.
تهیه تنقلات و میوه و... از سنت‌های تفکیک‌ناپذیر شب یلدا در فرهنگ ایرانی است. در چند شب مانده به شب یلدا، کار و کاسبی عده‌ای سکه می‌شود و قیمت‌ها را به‌صورت نجومی بالا می برند. بااین‌وجود عده‌ای شب یلدا را به خوراکی‌هایش می‌شناسند و به‌ناچار یا خود را برای تهیه اقلام شب یلدا به قرض می‌اندازند و یا قید دورهمی را می‌زنند اما به‌راستی فلسفه شب یلدا، خوردن آجیل و شیرینی و هندوانه است یا دورهم بودن و مهرورزی به یکدیگر؟

شاید یلدای دیگر نباشیم...

درست 21 آبان 96 بود که زلزله‌ای به بزرگی 7 ریشتر در 32 کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب رخ داد و عده ای را در زیر خروارها خاک با خود دفن کرد و برخی را هم بی‌سرپناه گذاشت. زلزله زده ها نه عزیزی داشتند تا کنارش جشن یلدایی بگیرند و نه حتی سر پناهی. یک سال از آن واقعه گذشته است و آنها باید تا زمان حیات یلدایشان را تنها کنار بازماندگان به سوگ از دست رفتگان برگزار کنند.

یادتان است درست در یک‌شب مانده به شب یلدای سال گذشته زمین‌لرزه‌ای با قدرت 5.2ریشتر تهران را لرزاند و مردم شهر را به وحشت انداخت. در آن لحظه، همه تنها به این فکر بودند که نکند خانه‌ هایشان ویران شود یا عزیزان شان را از دست بدهند. حاضر بودند هر کاری کنند تا به هیچ یک از اعضای خانواده و اقوام شان صدمه ای وارد نشود.

غرض از یادآوری خاطرات تلخ  سال گذشته این است که باید بودن در کنار یکدیگر را قدر بدانیم؛ اینکه به بهانه گرانی قید دورهم بودن‌هایمان را بزنیم و مداوم به فکر گرانی و مشکلات اقتصادی باشیم لحظه‌های زندگی‌مان را به فنا داده‌ایم. گاهی لازم است برای چند لحظه جای خالی عزیزانتان را تصور کنید تا ببینید چقدر می‌تواند آزاردهنده‌ باشد؛ غم از دست دادن عزیز و از دست دادن سلامتی، غم جان‌سوزی را به دل‌ها می‌نشاند که اگر با آن مواجهه شوید آرزو می‌کنید ای‌کاش هیچ‌چیز نداشتید اما یک ثانیه بیشتر در کنار عزیزتان بودید.

یلدای بی خرج...

چند سال قبل، تحقیقی روی گروهی از افراد که به دو سبک فردی و جمعی زندگی می کردند انجام شد و در نتیجه مشخص شد افراد جمع گرا بیش از فردگرا، عمر می کنند و کمتر هم بیمار می شوند(1) شاید این مَثل قدیمی ها را هم شنیده باشید که می گویند "هر چی بخندید و با فامیل و دوستان خوش باشید جزء عمرتان حساب نمی شود"، حالا با فرا رسیدن شب یلدا خوب است این فرصت دور هم بودن را غنیمت بشماریم و چند ثانیه ای به عمر خود اضافه کنیم.

مشکلات اقتصادی امروز همه گیر شده است و تقریبا اکثر خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ این مسئله باعث شده است مردم یکدیگر را درک کنند و سطح توقعشان را پایین بیاورند و دیگر انتظار مهمانی های آنچنانی را نداشته باشند همچنین خوب است که در مهمانی هایی همچون شب یلدا که غرض صرفا دور هم بودن است همه ی مخارج را به دوش یک نفر نیندازید و اقوام درجه یک مثل خاله ها و دایی ها یا عمه ها و عموها با هم توافق کنند و هرکس یک چیزی را برای مهمانی تدارک ببیند یا تمام هزینه ها را یک نفر برعهده بگیرد سپس مبلغ آن را بین خودتان تقسیم کنید؛ با این روش دیگر تنها به یک نفر فشار مالی وارد نمی شود و همه از بودن در کنار یکدیگر لذت خواهند برد.

باور کنید یلدا با تجملات و بی تجملات، با هندوانه یا بی هندوانه با آجیل و شیرینی یا بدون آن‌ها برگزار می شود و خواهد گذشت اما تنها چیزی که هیچ‌گاه از ذهنتان فراموش نخواهد شد بودن یک ثانیه بیشتر در کنار عزیزانتان است. بیایید شب یلدای امسال را به‌جای آنکه به فکر خرید وسایل شب یلدا و گرانی و مشکلات اقتصادی و... باشید تنها به فکر بودن در کنار بهترین‌های زندگی‌تان باشید که شاید فردا روزی نباشند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.