تبیان، دستیار زندگی

روایتگری در نقاشی از ادبیات و سینما دشوار است

مرتضی گودرزی‌دیباج، نقاش و مدرس دانشگاه معتقد است: روایتگری در هنر به ویژه نقاشی نسبت به دیگر هنرها همانند ادبیات، تئاتر، سینما و حوزه‌های دیگر سخت‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


مرتضی گودرزی‌دیباج، هنرمند

مرتضی گودرزی‌دیباج، هنرمند برجسته هنرهای تجسمی کشور، ضمن بازدید از نمایشگاه آثار علی بحرینی که با عنوان «مهر و ماه» در حوزه هنری برپاست، گفت: آثار بحرینی در این نمایشگاه دارای ویژگی‌هایی است که برای ما قابل توجه است و نمی‌توان از کنار آن‌ها به سادگی عبور کرد. یکی از این ویژگی‌ها موضوع آثار این نمایشگاه است که گرایش دینی، واقعه‌نگاری و روایت‌پردازی دارند. دومین ویژگی تلاش این هنرمند برای حفظ تقدس مضامین و شخصیت‌های دینی را تا حدودی به خوبی رعایت کنند. در حالی که این کار دشواری است که بحرینی توانسته آن را انجام دهد.

گودرزی‌دیباج افزود: اساساً روایتگری در هنر به ویژه در هنر نقاشی و تصویرگری کار دشواری است؛ چرا که ما می‌خواهیم روایتگری را در فرهنگ دینی و اسلامی خود پردازش کنیم. این در حالی است که اگر شخصی اعتقاد و تعلق خاطری به ساحت ملکوتی و قدسی ائمه معصومین نداشته باشد، می‌تواند به عنوان روایت‌نگار همانند یک تاریخ‌نگار به روایت بپردازد. اما هنگامی که قرار است تا هنرمندی ضمن تعلق به مقام معصوم مطلب یا موضوعی را روایت کند، به ملاحظاتی نیاز دارد که بحرینی تمام تلاش خود را برای این موضوع به کار گرفته‌اند. به این ترتیب در برخی از آثار با قدرت هرچه تمام این کار را انجام داده است.

این هنرمند شاخص گفت: نکته بسیار مهم این است که بحرینی از دنیای ادبیات به دنیای نقاشی ورود کرده است. اما شناخت و دانش ایشان در حوزه رنگ، فضا و تکنیک قابل تامل است. بی‌شک بحرینی نیز همانند دیگر هنرمندان برای هرچه پخته‌تر شدن و کسب تجربه‌های بیشتر باید تلاش کند تا بتواند نگاهی که در آثار ایشان به مضامین متاثر از وقایع دینی است را هرچه بهتر به تصویر بکشد.

وی با تاکید بر افزایش مضامین در آثار بعدی بحرینی گفت: ایشان باید بتواند به روایات خود مضمون‌های بیشتری اضافه کند. این کار به ایهام، استعاره، راز، ایجاز و دیگر موارد دیگر است تا در مجموع بتواند به کمک خیال بخشی از آن مقام را به تصویر بکشد. اگر بحرینی  چنین کاری را انجام دهد موفقیت‌های روزافزون بیشتری به دست خواهد آورد. بی‌شک بحرینی شخص متواضعی است که توان رسیدن به چنین مرحله‌ای را دارد. همچنین باید توجه داشته باشیم که روایتگری در نقاشی نسبت به دیگر هنرها همانند ادبیات، تئاتر، سینما و حوزه‌های دیگر سخت‌تر است.

گودرزی‌دیباج در پایان گفت: قطعا بحرینی نیازمند واکاوی و بازنگری در آثار خود است؛ چرا که همه هنرمندان برای بهتر شدن به این کار نیاز دارند. اما این به تنهایی کافی نیست و می‌تواند با یاری منتقدین توسعه یابد و رشد کند. هنرمندانی همچون بحرینی که در مسیر دینی قلم و قدم می‌زنند هم به تشویق، نقد و هم‌افزایی دانش و مثبت‌اندیشی نیاز دارند. به این ترتیب امکان جذابیت بیش از پیش هر یک از آثار تولیدی خود را برای مخاطبان دارد.

نمایشگاه نقاشی «مهر و ماه» تا ۱۷ آذر همه روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ برپا خواهد بود.


منبع: فارس