تبیان، دستیار زندگی

جشن 137 زوج دارای معلولیت

جشن ازدواج 137 زوج دارای معلولیت به همت اداره کل سلامت شهرداری تهران و با مشارکت انجمن دفاع از حقوق معلولان با حضور شهردار و معاون اجتماعی شهردار، اعضای شورای شهر و مسئولین سازمان بهزیستی در برج میلاد تهران برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شجاع پوریان
به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در این مراسم حناچی شهردار تهران، شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری، امانی و میرلوحی از اعضای شورای شهر، نصیری مدیر کل سلامت شهرداری، محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مدیران شهری، نمایندگان انجمن ها و موسسات مردم نهاد فعال در حوزه معلولین و خانواده های عروس ها و دامادها در برج میلاد تهران حضور داشتند.

در این برنامه با برپایی مراسم عقد ویژه، یکی از زوج های جوان دارای معلولیت، توسط آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد با حضور خانواده های خود به عقد و ازدواج رسمی و دائم یکدیگر درآمدند.

ولی الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک و اظهار خشنودی از اینکه زوج های جوان در ماه مبارک ربیع الاول و همزمان با روز جهانی معلولان زندگی عاشقانه خود را آغاز کرده اند؛ برای آنان آرزوی خوشبختی کرد.

وی افزود: آغاز مدیریت شهری کلانشهر تهران با رویکرد اجتماعی و فرهنگی از سوی آقای دکتر حناچی رقم خورده که اتخاذ این دیدگاه صحیح و اثرگذار جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به شعار شهردار جدید تهران مبنی بر «تهران، شهری برای همه»، گفت: با اتخاذ این رویکرد، شهر برای تمام افراد شرایطی را فراهم می کند که فارغ از محدودیت ها و نیازهای خاص خود بتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی، بوستان ها، معابر و سایر امکانات شهری به راحتی استفاده کنند.

شجاع پوریان تصریح کرد: با افتخار اعلام می کنم معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با رویکرد خدمت به مردم و تلاش دارد شرایطی را فراهم کند که همه شهروندان از فرصت برابر و برخوردار از عدالت اجتماعی بهره مند شوند.

وی مسئولیت حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای تحقق شعار «تهران شهری برای همه» و «تهران شهر دسترس پذیر» را سنگین تر دانست و اظهار امیدواری کرد که با فعالیت کمیته مناسب سازی شهرداری تهران و کارگروه های تخصصی متشکل از معاونت های مختلف شهرداری تهران و نمایندگان جامعه معلولان، ضمن پیگیری و نظارت، عمده مشکلات این قشر مرتفع شود.

زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز شهر دسترس پذیر و شهری که بتواند پاسخگوی نیازهای همه افراد با هر نوع معلولیت و نیاز خاص باشد را دغدغه شهرداری تهران دانست و افزود: مجموعه مدیریت شهری نیز تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا به لحاظ کالبدی و ساختاری، ضمن رفع محدودیت ها، کلانشهر تهران را برای تمام اقشار خاص از جمله معلولان، مادران دارای فرزند خردسال، سالمندان و... دسترس پذیر کند.

وی با اشاره به فعالیت 352 کانون معلولان در شهر تهران گفت: تقویت این کانون ها، شناسایی مسائل حوزه معلولان، پیگیری و مطالبه گری توسط خود این افراد، جلب مشارکت اجتماعی شهروندان دارای معلولیت و سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه و حمایت از آنان مورد توجه شهرداری است.

نصیری درباره مناسب سازی فضای شهری برای افراد دارای معلولیت افزود: ضمن آموزش و آگاه سازی دبیران کانون های معلولان از لحاظ دانش فنی، آنان براساس مصوبه معاونت معماری و شهرسازی، عضو کمیته مناسب سازی مناطق شده و بر مناسب سازی و استانداردسازی فضاهای شهری؛ مجموعه های فرهنگی اجتماعی، سرای محلات، مجموعه های ورزشی برای افراد دارای معلولیت نظارت خواهند کرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه اظهارداشت: مناسب سازی فضای شهری برای این افراد باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده و تمامی نهادها در این حوزه مشارکت داشته باشند.

وی گفت: در مناسب سازی فضای شهری تنها دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت مطرح نیست بلکه در این حوزه سالمندان، مادران و کودکان هم مورد توجه قرار می گیرند.

نصیری افزود: تمام ساختمان های شهرداری تهران توسط انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه معلولیت و کانون های معلولان ارزیابی می شود و تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت مدیریت شهری کاستی ها اصلاح و مناسب سازی لازم انجام شود.


برگزاری دوره های مشاوره پیش از ازدواج برای زوج های معلول

همچنین علی محمود نژاد رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان نیز با ارائه گزارشی از جشن ازدواج افراد دارای معلولیت اظهارداشت: در این جشن 63 زوج هر دو دارای معلولیت و 74 زوج یکی از زوجین معلول است که با همکاری بهزیستی به هر کدام از آنان، 2 میلیون تومان هدیه داده می شود. همچنین خیرین نیز هدایایی را برای این زوج ها درنظر گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: این سومین جشن ازدواج گروهی معلولین شهر تهران است که با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و اداره کل سلامت از 6 ماه گذشته کلید خورده که دوره های مشاوره ازدواج برای آنان برگزار کردیم و امروز شاهد مراسم پیوند این زوج ها با حضور مسئولین هستیم.

در ادامه این مراسم توکلی دبیرکل کانون معلولین شهر تهران نیز از معاونت اجتماعی شهرداری تهران برای ایجاد کمیته مناسب سازی برای نخستین بار با عضویت دبیران کانون های معلولین محلات قدردانی کرد و آن را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم از پتانسیل این افراد برای شهر دسترس پذیر بهره بگیریم.

وی گفت: هم اکنون 352 دبیر کانون معلولین با بهره گیری از ظرفیت های تمام افراد دارای معلولیت در محلات شهر تهران اعم از نابینایان، کم بینایان، ناشنوایان، کم توانان ذهنی، توان یابان جسمی حرکتی و... در حال فعالیت هستند و مطالبات خود را از مدیریت شهری و سایر نهادهای مرتبط پیگیری می کنند.

دبیرکل کانون معلولین شهر تهران بر لزوم اصلاح مبلمان شهری و ساختار مناسب سازی شهر، آموزش به اقشار معلولین و انجام اقدامات علمی، فرهنگی و آموزشی، برنامه ریزی و هدفگذاری تمرکز بر آموزش بر پیشگیری از معلولیت و آگاه سازی مردم نسبت به شرایط  افراد دارای معلولیت تاکید کرد.

در این مراسم اعضای انجمن دفاع از حقوق معلولان با اهدای هدیه از شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران برای توجه ویژه به حوزه معلولین تقدیر کردند.

از میان برنامه های این مراسم برگزاری برنامه های شاد، مسابقه، اجرای موسیقی و ... بود که مورد استقبال حضار قرار گرفت.