تبیان، دستیار زندگی

هوشمندی و هوشیاری شهید مدرس در مبارزه با استعمار

حقانی گفت: شهید مدرس در طول مبارزات خود به عنوان یک رجل سیاسی و دینی اقداماتی دارد و تصمیماتی می گیرد که معمولاً افرادی که بدون نگاه به این چارچوب این رفتارها را بررسی می کنند ایشان را به تزلزل در تصمیم گیری ها و جبهه بندی های سیاسی متهم می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دکتر موسی حقانی


مراسم بزرگداشت شهید مدرس همزمان با سالروز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس با حضور مسئولان حوزه علمیه تهران و سخنرانی آیت الله استادی، مدیر حوزه علمیه تهران و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران در خانه موزه شهید مدرس برگزار شد. دکتر موسی حقانی در این مراسم گفت: گفت: اگرچه به ابعاد سیاسی شخصیت شهید مدرس بیشر از بُعد علمی و فقهی پرداخته شده، اما معتقدم هنوز هم بسیاری از جنبه های سیاسی شخصیت آیت الله مدرس به درستی شناخته نشده است.

استاد دانشگاه و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران گفت: اصول حاکم بر رفتار مراجع و بزرگان ما از جمله شهید مدرس که به عنوان یک روحانی فعال و مبارز فعالیت می کرد، مانند سایر بزرگان صیانت از اسلام، مسلمین، سرزمین های اسلامی، صیانت از تشیع و ایران، مبارزه با استعمار، مبارزه با استبداد و دفع افسد به فاسد است. شهید مدرس در طول مبارزات خود به عنوان یک رجل سیاسی و دینی اقداماتی دارد و تصمیماتی می گیرد که معمولاً افرادی که بدون نگاه به این چارچوب این رفتارها را بررسی می کنند ایشان را به تزلزل در تصمیم گیری ها و جبهه بندی های سیاسی متهم می کنند.

دکترحقانی به یکی از اصول حاکم در مبارزه شهید مدرس اشاره و خاطرنشان کرد: این اصل در مبارزه شهید مدرس حاکم است که استعمار به سرزمین های اسلامی از جمله ایران حمله کرده و ما در مقام مدافعه و دفاع در مقابل استعمار هستیم بنابراین اولویت ما مبارزه با استعمار است به همین دلیل وقتی قرارداد ۱۹۱۹ مطرح می شود، ایشان در رأس این مبارزه قرار می گیرد، اما گاهی به این نتیجه می رسد که برای دفاع می توان از ابزار استعمار استفاده کرد و به نظر من این نتیجه گیری اوج هوشمندی و هوشیاری شهید مدرس را نشان می دهد. نمونه این حرکت در رفتار سیاسی ایشان مبارزه با استعمار انگلستان از طریق بهره‌گیری سیاسی از رضاخان در حزب «ضد استعمار» بود.
منبع : خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.