تبیان، دستیار زندگی

سفیران سلامت، جلسه دوم

اهداف : · آشنایی با مفهوم سفیر سلامت · آشنایی با دانش اپیدمیولوژی و بیماری های واگیر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفیران سلامت، جلسه دوم

وسایل و ابزار مورد نیاز :
·         اینترنت
·         دیتا پروژکتور

بیماری های واگیر
اپیدمیولوژی مطالعه نحوه انتشار بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا، توزیع بیماری‌ها در زمان‌ها، مکان‌ها، نژادها یا فرهنگ‌های خاص یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد است. این اصطلاح ابتدا به مفهوم «علم بررسی همه‌گیری بیماری‌های عفونی» به کار برده شد، ولی امروزه با پیشرفت تمام علوم و از جمله علم پزشکی و کنترل بسیاری از همه‌گیری‌ها و تغییر علل اصلی مرگ و میر از بیماری واگیردار به بیماری مزمن، دامنه آن وسعت بیشتری پیدا کرده‌است. اپیدمیولوژی  به مفهوم «علم بررسی انتشار و علل بیماری‌ها» تلقی می‌گردد.

اپیدمیولوژی اساس بسیاری از تحقیقات و یافته‌های پزشکی است، در این روش که مطالعات اپیدمیولوژیک نامیده می‌شود، بروز و شیوع یک بیماری با عوامل خطر یا اصطلاحاً ریسک فاکتورها مرتبط می‌شود و با تلاش برای کاهش عوامل خطری که ارتباط انها اثبات شده‌است، بار بیماری‌ها کنترل می‌شود. اپیدمیولوژی همچنین در فرایند تشخیص با تمرکز بر میزان شیوع بیماری‌ها در مناطق مختلف، احتمال خطاهای تشخیص را کاهش می‌دهد.

بیماری‌های واگیردار و انواع شایع آن ها
بیماری‌های واگیردار یا مسری بیماری‌هایی هستند که می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. بیماریهای واگیردار یا قابل انتقال به بیماریهایی گفته می شود که در آن یک عامل بیماری زا به طور مستقیم یا غیر مستقیم از یک شخص به شخص دیگر یا به وسیله حشرات، جوندگان و یا ناقلان غیرزنده (مثلاً خاک) به فرد دیگر منتقل می شوند.

تماس مستقیم فیزیکی و یا تماس با ترشحات بدن فرد آلوده، راه‌های معمولی هستند که یک بیماری می تواند سرایت کند. از سوی دیگر، بعضی از بیماریها و اختلالات نیازمند حالت خاصی از انتقال بین فرد آلوده و دیگر افراد می‌باشند.

اگرچه با توسعه فرهنگی و بهداشتی کشورها بیشتر بیماریهای واگیردار تحت کنترل درآمده اند و در مواردی مانند آبله باعث ریشه کنی این بیماریها شده است ولی هنوز در بسیاری از کشورهای توسعه نیافته قسمت اعظم بیماریهای شایع بیماریهای واگیردار محسوب می گردد که از بین آنها می توان به ایدز و هپاتیت B اشاره کرد.

اهمیت بیماریهای واگیردار
به علل زیر بیماریهای واگیردار اهمیت فوق العاده ای دارند :
1- از شخصی به شخص دیگر قابل انتقال بوده، بنابراین از جنبه شخصی خارج می شوند و جنبه عمومی پیدا می کنند.
2- بیشتر آنها قابل پیشگیری هستند (واکسیناسیون، بهداشت محیط، بهداشت شخصی )
3- معمولاً با آنتی بیوتیکهای موجود قابل درمان هستند.
4-هنوز در بسیاری از کشورها مساله مهم بهداشتی را تشکیل می دهند (به علت کثرت موارد)


تکلیف: دانش آموزان گروه بندی شده و هر گروه راجع به یک بیماری واگیر و راهکارهای پیشگیری و درمان تحقیق کنند.

مطالب مرتبط:
سفیران سلامت، جلسه اول
سفیران سلامت، جلسه دوم
سفیران سلامت، جلسه سوم

 بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سمیه علمافر
تنظیم: نسرین صادقی