تبیان، دستیار زندگی

سفیران سلامت، جلسه اول

اهداف : · آشنایی با مفهوم سفیر سلامت · آشنایی با لزوم ترویج روش های حفظ سلامتی در جامعه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفیران سلامت، جلسه اول

وسایل و ابزار مورد نیاز :
·         اینترنت
·         دیتا پروژکتور

مقدمه:
سلامت یک راه و مسیر است. شما در هر نقطه از مسیر سلامت برای بهتر شدن باید برنامه داشته باشید. نباید خود را فراموش کنیم و تصور کنیم بیماری و درد کشیدن حق ماست. نباید تصور کنیم که بار آموزش و درمان بیماری ها و مسئول حفظ سلامتی تک تک مردم به عهده وزارت بهداشت و بیمارستان ها است. باید خود را باور کنیم و برای افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به پیشگیری، خود مراقبتی و همچنین درمان های صحیح دست به دست هم دهیم و کمک کنیم.

سفیر سلامت نقش آگاه سازی مردم نسبت به بیماری های مختلف با روش های متفاوت را دارد. سفیر سلامت باید بهترین روش ها که تعداد بیشتری از افراد جامعه را دربرگیرد برای ترویج سلامتی و پیشگیری از بیماری ها انتخاب کند.

علاوه بر بیماری های همه گیر، بیماری های خاص ناشی از نقص ژنتیکی نیز اهمیت فراوانی دارند و آگاه سازی مردم از نحوه ایجاد و درمان بیماری و حتی رفتار با این بیماران باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه تئوری های بسیاری در مورد علل بروز بیماری های ژنتیکی وجود دارند اما پزشکان معتقدند که دو فاکتور ژنتیک و محیط زیست همزمان نقش مهمی در بروز و پیشرفت این بیماری ها ایفا می کنند. در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر جهان به بیماری های ژنتیکی مبتلا هستند و وراثت و سابقه خانوادگی مهم ترین فاکتور برای پیش بینی خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی است. لذا بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری های ژنتیکی، آگاه سازی عموم مردم جامعه و اطلاع رسانی در مورد نحوه درمان با استفاده از زیست فناوری می باشد.

به طور کلی ارتقاء سلامت به مفهوم توانمند سازی مردم در شناخت عوامل تاثیرگذار بر سلامت فردی و اجتماعی و تصمیم گیری صحیح در انتخاب رفتارهای بهداشتی و در نتیجه رعایت شیوه زندگی سالم می باشد.

سفیران سلامت می بایست از همه انواع رسانه ها و روش ها برای آگاه سازی عمومی نسبت به شناخت بیماری ها، روش های خودمراقبتی و راه های پیشگیری استفاده نماید.

تکلیف: تحقیق در مورد تفاوت بیماری های همه گیر و ژنتیکی و علل بروز آن ها

مطالب مرتبط:
سفیران سلامت، جلسه اول
سفیران سلامت، جلسه دوم
سفیران سلامت، جلسه سوم

 بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سمیه علمافر
تنظیم: نسرین صادقی