تبیان، دستیار زندگی

مراقبت‌های حاملگی در 11 هفتگی

هفتۀ یازدهم بارداری

در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی خود، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌های لازم و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفتۀ یازدهم بارداری آشنا خواهید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هفتۀ یازدهم بارداری
رحم شما در طول هفتۀ ۱۱ بارداری در حال بزرگ شدن است. ده هفتۀ آینده، یک دورۀ رشد سریع برای شما و کودکتان محسوب می‌شود. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی خود، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌های لازم و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفتۀ ۱۱ آشنا خواهید شد.

تغییرات بدن و زندگی شما

شما در هفتهٔ یازدهم علائم بارداری را سپری کرده‌اید، با توجه به تولید زیاد خون و مایع آمنیوتیک، بدنتان به آب بیشتری نیاز دارد و گاهی ممکن است به شدت احساس تشنگی داشته باشید. همچنین در این هفته ممکن است تغییرات و جوش‌هایی روی پوست شما شبیه به دوران نوجوانی‌تان ایجاد شود. وزن شما از اکنون به آرامی شروع به افزایش خواهد کرد. ممکن است در صورت بیزاری از غذا یا ناتوانی در خوردن یا استفراغ، مقداری وزن از دست داده باشید، اما از هفته یازدهم بارداری ممکن است برعکس یک یا چند هفتۀ پیش، دیگر از غذا بیزار نباشید. همچنین کمتر احساس خستگی خواهید کرد و انرژی شما نیز به سطح طبیعی باز خواهد گشت. به نظر می‌رسد احساس تهوع و خستگی که در سه ماهۀ اول متداول است، تمام خواهد شد. اگر هنوز این اتفاق نیفتاده است، طی هفته‌های آینده احساس خیلی بهتری خواهید داشت. بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری متوجه رشد سریع‌تر ناخن و موهایشان می‌شوند و برخی تا سه ماهۀ سوم بارداری که جهش بزرگی در رشد کودک ایجاد می‌شود، تغییری را احساس نخواهند کرد.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ یازدهم

با وجود تفاوت در میزان رویارویی زنان با عوارض بارداری، شایع‌ترین مواردی که بیشتر زنان باردار در هفتۀ ۱۱ با آنها روبه‌رو هستند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
-- یبوست
-- سردرد
-- تهوع
-- خستگی
-- تکرر ادرار
-- حساس شدن پستان‌ها

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ یازدهم

آزمایش‌های سه ماهۀ اول همچنان در هفته‌‌های پیش رو و طی معاینات سه ماهۀ اول بارداری انجام خواهد شد. مراقبت‌های پزشکی هفتۀ ۱۱ شامل موارد زیر است:

ملاقات با پزشک: اگر هنوز اولین ملاقات با پزشکتان را انجام نداده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر این کار را انجام بدهید. زمانی را انتخاب کنید که همسرتان نیز بتواند همراهتان باشد. پزشک احتمالاً در اولین جلسه‌، آزمایش‌های اولیۀ بارداری را برای شما درخواست خواهد داد.

حفظ بهداشت دهان و دندان: اگر مراقبت‌های دندان‌پزشکی قبل از بارداری را انجام نداده‌اید، باید در طول دوران بارداری حداقل یک بار با دندان‌پزشک خود ملاقات داشته باشید و زمانی را برای مراقبت از دندان‌هایتان اختصاص دهید. خونریزی لثه می‌تواند نشانه‌ای از نیاز به مسواک زدن و استفادۀ زیاد شما از نخ دندان باشد. یادتان باشد که هرگز مسواک زدن را فراموش نکنید.

آزمایش غربالگری سه ماهۀ اول بارداری: برخی آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول می‌تواند از حدود هفتۀ ۱۱ بارداری آغاز شود. از هفته ۱۱ تا پایان هفتۀ ۱۳ بارداری ممکن است یک سونوگرافی NT به منظور ارزیابی فضای شفاف و مقدار مایع پشت گردن کودک انجام شود. آزمایش‌های غربالگری دوران بارداری به منظور مشخص شدن انواع اختلالات ژنتیکی از جمله سندرم داون، تریزومی ۱۸و اسپینا بیفیدا به خانم‌ها توصیه می‌شود.

آزمایش نمونه‌برداری پرزهای جفتی: آزمایش دیگری که در هفته دهم بارداری تا هفته چهاردهم بارداری به برخی از خانم‌ها پیشنهاد می‌شود، نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS است. این آزمایش معمولاً به خانم‌هایی توصیه می‌شود که نتایج غربالگری آنها غیرعادی، سن آنها ۳۵ سال یا بیشتر، دارای سابقۀ قبلی ناهنجاری کروموزومی در بارداری یا سابقۀ خانوادگی اختلالات ژنتیکی باشند.

خودمراقبتی طی هفتۀ یازدهم

در صورت مشاهدۀ هر نوع خونریزی واژینال یا انباض و درد شدید پایین شکم سریعاً به پزشک مراجعه کنید چراکه این علائم می‌توانند نشانه سقط جنین باشند.

فکر کردن مداوم به این مورد که چه کاری برای شما خوب و بهتر است، کار راحتی نیست؛ به ویژه اگر حالت تهوع دائمی دارید. در صورت کاهش وزن به علت تهوع و استفراغ، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. درصد بسیار کمی از خانم‌ها در دوران بارداری نیاز به داروهای ضدتهوع و استفراغ دارند. اگر حالت تهوع، خوردن میوه‌ها و سبزیجات را برای شما دشوار می‌کند، گنجاندن فقط یک یا دو میوه در رژیم غذایی روزانه نیز کفایت می‌کند. هنگامی که حالت تهوع از بین رفت، می‌توانید روی اضافه کردن مواد غذایی مغذی بیشتری به رژیم غذایی خود تمرکز کنید. ورزش کردن نیز می‌تواند در رفع خستگی کمک کند و برای شما و کودکتان مفید باشد. تمرینات ورزشی آسانی را می‌توانید در برنامۀ روزانۀ خود قرار دهید. به عنوان مثال در طول روز دو یا سه نوبت، پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای داشته باشید. همچنین در مورد ترس، هیجانات، اضطراب و نگرانی‌های بارداری خود با همسر یا پزشکتان صحبت کنید. برای جلوگیری از یبوست نیز باید در طول روز وعده‌های غذایی کوچک‌تری بخورید و یک رژیم غذایی دارای فیبر زیاد را رعایت کنید. سعی کنید همیشه یک نوشیدنی همراهتان باشد تا سطح مایع بدن خود را متعادل نگه دارید. برای دور ماندن از ابتلا به سردرد نیز می‌توانید مقدار زیادی آب و شیر بنوشید، اما از قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید. همچنین اگر دچار جوش‌های پوستی هستید، برای بهبود می‌توانید از شست‌وشوی ملایم صورت با صابون‌های بدون عطر و بو استفاده کنید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ یازدهم

این هفته نیز همانند هفته‌های قبل لازم است در صورت مشاهدۀ هر نوع خونریزی واژینال یا انباض و درد شدید پایین شکم سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشانۀ سقط جنین باشد که نیازمند بررسی دقیق پزشکی است. ممکن است در این هفته‌ها از برخی غذاها متنفر شوید یا نسبت به دیگر خوردنی‌ها اشتهای بیشتری پیدا کنید. این اتفاق، ویار بارداری است که بین زنان باردار موضوع شایعی است، اما اگر شما ویار به خوردن مواد غیرخوراکی پیدا کردید، دچار پیکا یا هرزه‌خواری هستید که می‌تواند نشانۀ کمبود مواد غذایی خاص یا مشکلی جدی در شما باشد. بهتر است در صورت داشتن این مشکل از خوردن مواد غیرخوراکی پرهیز کنید و برای پیگیری بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.