تبیان، دستیار زندگی

عاداتی سالم برای قلب و عروقی سالم

فرمولی برای حفظ سلامت سرخرگ‌ها

حفظ سلامت سرخرگ‌ها از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. دنبال کردن برخی عادات سالم چیزی است که سرخرگ‌های شما به آن نیاز دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت قلب
بسیاری از مشکلات قلبی عروقی که امروزه با آن‌ها مواجه هستیم، در نتیجه آسیبی است که کلسترول و سموم به سرخرگ‌ها وارد می‌کنند و این در شرایطی است که افراد بسیاری از آن آگاه نیستند.
دنبال کردن یک سبک زندگی کم‌تحرک و رژیم غذایی ضعیف از محرک‌های اصلی برای بروز این شرایط محسوب می‌شوند. حتی اگر در ابتدا علائمی آشکار وجود نداشته باشند، در ادامه مشکلات دستگاه قلبی و عروقی پدیدار خواهند شد؛ از این رو، پیش از بروز یک بیماری جدی، آگاهی از چگونگی ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی برای بهبود و تقویت سلامت سرخرگ‌ها اهمیت دارد.

هرگونه فعالیت جسمانی برای پیشگیری از شرایطی مانند کلسترول بالا، فشارخون بالا، و مشکلات مرتبط با وزن مفید است. در حقیقت، تنها با 30 دقیقه ورزش در روز، حتی در حد پیاده‌روی، خطر حمله قلبی و سکته مغزی می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد


اسیدهای چرب امگا-3 مصرف کنید

همه چربی‌ها برای سرخرگ‌ها بد نیستند. به عنوان مثال، مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 برای سلامت سرخرگ‌ها بسیار مفید هستند.
این نوع از چربی سطوح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد، در شرایطی که کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را در بدن کاهش می‌دهد.
مصرف منظم اسیدهای چرب امگا-3 خطر آترواسکلروز (سخت شدن رگ‌های خونی)، پرفشاری خون، و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. افزون بر این، اسیدهای چرب امگا-3 از خواص ضدالتهابی سود می‌برند، از این رو، برای دستگاه گردش خون و مغز مفید هستند.
از بهترین منابع غذایی برای اسیدهای چرب امگا-3 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* ماهی‌های چرب، مانند سالمون، ساردین، خالمخالی، تن، شاه ماهی
* مغزها و دانه‌های خوراکی، مانند گردو و دانه‌های کتان
* آووکادو
* روغن زیتون
* سویا

ورزش منظم را فراموش نکنید

ورزش منظم یکی از عادات توصیه شده برای حفظ سلامت سرخرگ‌هاست. فعالیت جسمانی به گردش خون بهتر و حفظ سلامت دستگاه تنفسی کمک می‌کند.
بر همین اساس است که هرگونه فعالیت جسمانی برای پیشگیری از شرایطی مانند کلسترول بالا، فشارخون بالا، و مشکلات مرتبط با وزن مفید است. در حقیقت، تنها با 30 دقیقه ورزش در روز، حتی در حد پیاده‌روی، خطر حمله قلبی و سکته مغزی می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید

مصرف یک رژیم غذایی متعادل برای بدن به شیوه‌های مختلف، از حفظ سلامت سرخرگ‌ها تا کمک به حفظ وزن سالم، مفید است. از آنجایی که رژیم غذایی متعادل شامل مواد غذایی مغذی مختلف می‌شود، از بهترین روش‌ها برای کاهش وزن و حفظ سطوح سالم کلسترول در بدن است.
بهتر است در رژیم غذایی متعادل خود میزان شکر و نمک را محدود کنید زیرا مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند به سلامت سرخرگ‌ها آسیب وارد کند.
یک رژیم غذایی متعادل شامل موارد زیر می‌شود:
* میوه‌ها و سبزی‌های تازه
* غلات کامل و حبوبات
* مغزها و دانه‌های خوراکی
* گوشت بدون چربی و ماهی

سطوح استرس خود را مدیریت کنید

زمانی که بدن با استرس مداوم و بلندمدت مواجه است، برخی واکنش‌های شیمیایی خاص رخ می‌دهند. این واکنش‌ها می‌توانند به بروز مشکلاتی در سرخرگ‌ها منجر شوند. ضربان قلب افزایش می‌یابد، فشارخون بالا می‌رود، و گردش خون اغلب با آثاری منفی مواجه می‌شود.
اگرچه نوسانات خلقی به طور مستقیم مسئول سلامت سرخرگی ضعیف نیستند، اما اثر منفی بر آن دارند. از این رو، تن‌آرامی و تمرینات تنفس ضروری هستند. شما باید چگونگی مدیریت و کاهش استرس را فرا بگیرید.

از مصرف بیش از حد غذاهای حاوی کلسترول پرهیز کنید

بدن انسان از کلسترول برای انجام برخی فرآیندهای خاص استفاده می‌کند. اما مقدار بیش از حد این ماده در سرخرگ‌ها می‌تواند به عاملی برای بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی تبدیل شود.
کبد کلسترول تولید می‌کند، اما با مصرف برخی مواد غذایی نیز این ماده را دریافت می‌کنید. پس اگر حفظ سلامت سرخرگ‌های خود را مدنظر قرار داده‌اید تا حد امکان از آن‌ها پرهیز کنید.
از منابع رایج کلسترول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* گوشت قرمز
* محصولات لبنی پرچرب و کره
* گوشت دودی، سوسیس، کالباس و گوشت‌های فرآوری شده دیگر
* غذاهای سرخ‌شده و چیپس سیب‌زمینی
* شیرینی‌ها و نان‌های فرآوری شده

از نوشیدنی‌های الکلی و سیگار کشیدن پرهیز کنید

مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند اثر منفی بر سرخرگ‌های شما داشته باشد. مواد سمی موجود در سیگار نیز می‌تواند به سرخرگ‌ها آسیب وارد کند. سیگار کشیدن سطوح کلسترول خوب را کاهش داده و احتمال ابتلا به هایپرکلسترولمی (سطوح بالای کلسترول در خون) را افزایش می‌دهد.
در پایان، باید به این نکته اشاره داشت که معاینات پزشکی منظم را نباید فراموش کرد زیرا از این طریق می‌توان بیماری و شرایط نامطلوب سلامت را پیش از این که به مشکلی جدی تبدیل شوند، شناسایی کرد.
منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.