تبیان، دستیار زندگی

دلایل احساس خستگی اول صبح

چرا بعد از بیدار شدن از خواب همچنان خسته ایم؟

کم‌خوابی‌های مکرر موجب می‌شود تا شما پس از بیدار شدن از خواب احساس آرامش و سرحالی نداشته باشید. لذا برای استراحت بیشتر و خواب کافی زمان بگذارید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

کیفیت خواب

مدتی است که صبحها زمانی که از خواب بیدار می شوم احساس سرحالی نمی کنم و خسته هستم و در نتیجه باعث می شود که در طول روز هم بازده لازم را نداشته باشم و برعکس شب ها ذهنم فعال می شود. لطفاً بفرمایید برای درمان چگونه اقدام کنم؟  


مکان خواب و کیفیت خواب ازجمله عوامل مؤثری است که می‌تواند در میزان انرژی دهی به شما پس از بیدار شدن بااهمیت باشد.

مکان خواب باید در عین این‌که ازنظر سرما و گرما اعتدال لازم را داشته باشد از میزان کافی اکسیژن هم برخوردار باشد. احساس تنگی نفس در خواب که یک نوع اختلال خواب محسوب می‌شود که شما مکرراً دچار قطع خواب شوید؛ و این اتفاق اغلب در شب می‌افتد و در هر بار تنگی نفس شما به مدت طولانی بیدار مانده و چرخه منظم خواب شما دچار اختلال خواهد شد.

تنها نشان این اختلال نیز خستگی مداوم است که به همراه دارد. در این اختلال مجرای فوقانی تنفس دچار انسداد می‌شود و در افراد چاق و با اضافه‌وزن پیش می‌آید.

خروپف کردن یکی از نشانه‌های این اختلال است در برخی از موارد که تنبلی و خستگی در طول روز برای شما وجود دارد می‌توان به کم‌کاری تیروئید مشکوک شد؛ و چنین موضوعی نیاز به بررسی پزشکی دارد. در برخی از موارد بالش کهنه و نامناسب باعث می‌شود تمام شب در تخت خواب غلت بزنید و درنتیجه صبح با خستگی از خواب بیدار شوید هوای تازه خواب راحت‌تری نیز ایجاد می‌کند.

سعی کنید در ساعت صرف ناهار از ساختمان خارج شوید و یا اگر در منزل هستید برای پیاده‌روی به بیرون بروید. هنگامی‌که هوا کمی گرم است درها و پنجره‌ها را باز کنید و بگذارید هوای تازه و نور خورشید برای مقدار ساعتی وارد منزل شود. هوای تازه اکسیژن، نور خورشید و ویتامین D۳ عاملی است که علاوه بر تقویت انرژی بدن موجب بیدار شدن و سرحال بودن شما نیز می‌شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

اگر به‌تازگی مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و یا شکلات کاکائویی را کنار گذاشته‌اید، ازآنجاکه بدن به آن عادت کرده است برای چند روز دچار خستگی و بی‌خوابی خواهید شد اما با خارج شدن باقی‌مانده آن از بدن خواب بهتری خواهید داشت.

اختلالات فصلی می‌تواند یکی از عوامل بی‌حوصلگی‌ها و بی‌حالی‌ها باشد. این اختلالات در فصل زمستان که بدن ما میزان نور کمتری را دریافت می‌کند شایع‌تر است. افرادی که از اختلالات فصلی رنج می‌برند برای تقویت روحیه و میزان انرژی، نیاز به قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارند.

مکان خواب و کیفیت خواب ازجمله عوامل مؤثری است که می‌تواند در میزان انرژی دهی به شما پس از بیدار شدن بااهمیت باشد.


کم‌خوابی‌های مکرر نیز موجب می‌شود تا شما پس از بیدار شدن از خواب احساس آرامش و سرحالی نداشته باشید. لذا برای استراحت بیشتر و خواب کافی زمان بگذارید. اگر خستگی باعث اختلال در کارهای روزانه‌ شده و صرفاً یک احساس گرفتگی در عضلات را شامل نمی‌شود بسیار مهم است و باید آزمایش‌های داخلی از قبیل تیروئید، قند، کلیه و ... بررسی شود.

در نظر داشته باشید که آلودگی هوا نیز که در فصل‌های سرد سال تشدید می‌شود می‌تواند علتی برای این احساس خواب‌آلودگی و خستگی باشد؛ بنابراین از لبنیات بیشتری برای دفع این سموم استفاده کنید. افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند معمولاً خواب باکیفیتی ندارند. افرادی که به کارهای روزانه خود بسیار اهمیت می‌دهند و با مشغله فکری زیادی به خواب می‌روند هم اغلب خواب راحتی ندارند؛ بنابراین این موضوع را درون خود بررسی کنید.

پیش از خواب تمرین ریلکسیشن داشته باشید. از افکار پراکنده بپرهیزید. پیش از خواب نوشیدنی‌های کافئین دار نخورید. از گفتگو در مورد مباحث مهیج و پراسترس دوری‌کنید. نرمش سبکی داشته باشید. برای زمانی اندک پنجره را بازکنید تا هوای اتاق تغییر کند به ویژه اگر هوای اتاق را بسیار گرم تنظیم می کنید.

از خوردن شام سنگین و چرب خودداری کنید. یک لیوان شیر همراه یا بدون موز یا عسل بنوشید. در طول روز از استرس اجتناب کنید. فعالیت های ورزشی داشته باشید. سعی کنید فضای اتاق خواب تاریک و بدون صدا باشد‌. بهتر است قبل و بعد از خواب دوش بگیرید. اگر داروهای خاصی استفاده می کنید در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. پیش از رفتن به محل کار حتماً برای ده دقیقه یا بیشتر پیاده‌روی کنید.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره اختلالات روانشناختی مرکز مشاوره تبیان