تبیان، دستیار زندگی

غارتگران بیت‌المال سرانجام رسوا می‌شوند

مفسر قرآن کریم گفت: امکان ندارد کسی کار بدی مانند دست‌درازی به بیت‌المال بکند و سرانجام رسوا نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوادی آملی

غارتگران بیت‌المال سرانجام رسوا می‌شوندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی روز ۱۱ آذر ماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه ما در پذیرش اصول دین نیازمند یقین هستیم، گفت: این مسئله در اصول مطرح است که فرد، دین خود را تقلیدی نگیرد، ولی درک برخی مسائل برای افراد دشوار است.

وی افزود: مثلا درک اینکه قرآن، معجزه است برای بچه و جوانی که تازه پا به سن جوانی گذاشته، مقدور نیست، ولی می‌تواند از بزرگان علمی خود این مسئله را به صورت سمعی و نه تقلیدی بپذیرد؛ یعنی می‌داند که علمایی که قرآن را معجزه می‌دانند، مطمئن به این مسئله هستند و به آن یقین دارند و او هم براساس اعتمادی که به آنان دارد، می‌پذیرد و ممکن است خودش هم دنبال تحقیق نرود.

این مفسر قرآن با بیان اینکه در جاهلیت تقلید محض بود و قبول و نکول افراد منوط به نظر آباء و اجدادشان بود، تصریح کرد: ما باید قدر نعمت علمی را که داریم بدانیم؛ وظیفه دینی ما این است که در برابر نعمات، شکر کنیم؛ یعنی اینکه چند کلمه یاد گرفتیم به دیگران هم یاد بدهیم، نه اینکه کتاب را کنار گذاشتیم قید دیگران را بزنیم.

این مرجع تقلید در ادامه سخنانش با اشاره به ماندگاری آثار اعمال تا قیامت، تصریح کرد: ستم‌هایی که انسان کرده است، هرگز از بین نمی‌رود؛ علامه طباطبایی در المیزان تعبیر لطیفی دارند که کاری که انسان کرده مثلا دست‌درازی به بیت‌المال، این فعل موجود می‌شود و در خط تولید می‌افتد و هرگز از بین نمی‌رود؛ این عمل یک اثری دارد و چون این اثر موجود است، دنباله‌ای دارد و گاهی بعد از چندین سال باعث رسوایی یک فرد می‌شود.

این استاد برجسته حوزه تاکید کرد: در عالم ممکن نیست چیزی ایجاد شود و از بین برود، لذا در قیامت انسان از ثبت همه جزئیات تعجب می‌کند. بنابراین انسان اگر حرفی بزند و بداند که این حرف در خط تولید می‌افتد، مراقبت می‌کند که هر حرفی را نزند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به مسئله معاد در قرآن به خصوص در سور مکی، اظهار کرد: اعتقاد به اینکه خدا هست و ما را خلق کرد، مسئولیت‌آوری چندانی ندارد، ولی اینکه معادی هست و باید روزی حساب و کتاب پس بدهیم، مسئولیت‌آوری بیشتری از توحید دارد.

وی با بیان اینکه عالم غیب مطلقا برای خداست و این غیب را خداوند تنها به رسول مرتضی می‌دهد، بیان کرد: امام علی(ع) فرمود: ما نه تنها به تعلیم الهی عالم غیب هستیم، بلکه رائد و پیشرو هستیم؛ یعنی نه تنها از قیامت خبر داریم، بلکه آن را دیده‌ایم؛ اینکه فرمودند فرزندان بهشت و قیامت باشید، معلوم می‌شود انسان در دنیا هم می‌تواند بهشت را ببیند.
منبع: خبرگزاری قرآن
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.