تبیان، دستیار زندگی

رکوردشکنی در تولید انرژی روی مریخ

فرودگر اینسایت با گستردن پنل‌های خورشیدی 7 فوتی خود و تولید 4588 وات ساعت انرژی روزانه، موفق به ثبت رکوردی شده که تاکنون از هیچ فرودگر و کاوشگر مریخی دیگری سابقه نداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرودگر اینسایت
حالا که فرودگر اینسایت ناسا (InSight) با استقرار در موقعیت مورد نظر روی مریخ فعالیت خود را آغاز کرده، خبرهای جدیدی از آن به گوش می‌رسد؛ از جمله اینکه رکورد تولید انرژی در سیاره سرخ را شکسته است.

فرودگر اینسایت با گستردن پنل‌های خورشیدی 7 فوتی (2.1 متری) خود و تولید 4588 وات ساعت انرژی روزانه، موفق به ثبت رکوردی شده که تاکنون از هیچ فرودگر و کاوشگر مریخی دیگری سابقه نداشته است.

از طرفی پوشش‌ حفاظتی دوربین‌های آن هم کنار رفته‌اند که این امر، ثبت تصاویری با وضوح بالا را امکان‌پذیر می‌سازد. در تصاویر زیر، عکسی از سطح مریخ که اینسایت بدون پوشش لنز گرفته است را در کنار عکس دیگری از بازوی رباتیک دوربین آن می‌توان دید.

در صورت افزایش این زاویه انحراف، باز شدن پنل‌های خورشیدی اینسایت مختل خواهد شد


حالا اما وقت آن است که اینسایت، کاوشگر حرارتی زیرزمینی خود را فعال سازد. به گفته‌ی «تام هافمن» مدیر این پروژه:

هیچ باند فرودی در مریخ وجود ندارد، اما نشستن روی ناحیه‌ای از سیاره سرخ که مشابه یک جعبه شن‌بازی عظیم و عاری از تخته‌سنگ‌های بزرگ است، فعال شدن تجهیزات را تسهیل کرده و همه چیز برای کندوکاو سطح زیرین آن آماده است.

البته فرودگر اینسایت در اثر برخورد با یکی از چاله‌های مریخ، 4 درجه منحرف شد و اندکی کج فرود آمد؛ اما خوشبختانه به گونه‌ای طراحی شده است که کج بودن تا 15 درجه نیز، اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی‌کند.


در صورت افزایش این زاویه انحراف، باز شدن پنل‌های خورشیدی اینسایت مختل خواهد شد؛ پنل‌هایی که می‌بایست انرژی لازم برای فعالیت آن را در طول این ماموریت دو ساله، حتی با وجود خاک گرفتگی ناشی از گرد و غبار محیطی، تامین کنند.
منبع: گجت نیوز