تبیان، دستیار زندگی

 نخستین بانوی مسلمان

حضرت خدیجه علیها السلام نخستین زنی بود که به پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه و آله ایمان آورد و اولین بانویی بود که همراه امام علی علیه السلام با پیامبر به نماز ایستاد و پیشانی بندگی بر خاک سایید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 نخستین بانوی مسلمان
هنگامی که رسول خدا (ص) از سوی خداوند متعال به ابلاغ رسالت مامور گشت، حضرت علی (ع) و جناب خدیجه (ع) را مخاطب ساخته، فرمود: ای علی و ای خدیجه! این جبرئیل است که شما را به بیعت اسلام _با من_ فرا می خواند. آن دو بزرگوار عرضه داشتند: پذیرفتیم و اطلاعت نمودیم ای رسول خدا!

پیامبر (ص) فرمود: جبرئیل به شما می گوید اسلام شرط ها و پیمان هایی دارد که نخست باید به آنچه خداوند برای خود و رسولش بر شما واجب ساخته، اقرار نمایید. آن گاه رسول خدا (ص) شهادت به یگانگی خداوند، رسالت خویش و جملگی احکام اسلام را از ایمان به معاد و قدرت خداوند تا حج، نماز، روزه و دیگر احکام را بر ایشان برشمرد و آن دو بزرگوار تصدیق نمودند.

سپس پیامبر اطاعت از امام و ولی امر بعد از خود را یکی پس از دیگری و دوستی با ایشان و دشمنی با دشمنانشان را از شروط و پیمان های اسلام برشمرد و جناب خدیجه (ع) به آن اقرار کرده و ایمان آورد. سپس رسول خدا (ص) دست خویش را گشود و دست حضرت علی (ع) را در دست خویش قرار داد و فرمود: ای علی آیا بر آنچه خدیجه با من پیمان بست، بیعت می نمایی و اینکه از من محافظت کنی آنچنان که از خویش محافظت می نمایی.

در این هنگام امیرالمومنین علی (ع) گریست و فرمود: پدر و مادرم فدای شما، آری. سپس رسول خدا (ص) به خدیجه (ع) فرمود: ای خدیجه! این علی مولای تو و مولای همه ی مومنان و پیشوای آنان پس از من است. خدیجه عرضه داشت: اقرار می نمایم و ایمان دارم. با او بیعت می کنم بر آنچه شما فرمودید.

امالی شیخ صدوق، ص 598

مطالب مرتبط:
تو خیلی مهربانی
اعرابی و رسول اکرم ( ص)
کار و تلاش

کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: مجموعه خورشید عالم تاب (آهنگ وحی)
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.