تبیان، دستیار زندگی

"شاهینِ برآفتاب" معرف انسان تراز انقلاب است

«شاهینِ برآفتاب» سرگذشت نامه سردار شهید غلامعلی پیچک نوشته گلعلی بابایی رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رونمایی کتاب «شاهینِ برآفتاب»

مراسم رونمایی کتاب «شاهینِ برآفتاب» سرگذشت نامه سردار شهید غلامعلی پیچک نوشته گلعلی بابایی که نشر 27 بعثت آنرا به چاپ رسانده است، عصر یکشنبه یازدهم آذر97 در نخلستان اوج برگزار شد.

سردار اسماعیل کوثری جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله و فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص) در دوران دفاع مقدس، سردار محمد دینی معاون هماهنگ کننده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، جمعی از فرماندهان و رزمندگان لشکر 27، خانواده شهید پیچک و همچنین جمعی از علاقمندان به حوزه ادبیات دفاع مقدس از حاضران در این مراسم بودند.


سردار دینی:کسانی که این کتاب را  می‌خوانند به یک بار خواندن آن بسنده نمی کنند


در ابتدای این مراسم سردار دینی معاون هماهنگ کننده سپاه تهران بزرگ در سخنانی گفت که شاهینِ برآفتاب کتابی است که تک تک لغات و نوشته هایش برای رزمندگانی که در منطقه غرب کشور و با شهید پیچک همرزم بودند خواندنی است و کسانی که این کتاب را  می‌خوانند به یک بار خواندن آن بسنده نمی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز ما اینجا هستیم تا از این شهید مظلوم یاد کنیم، گفت:من چندین بار از نزدیک شهید پیچک را زیارت کردم و همچنین مدت کمی در جبهه غرب بودم.به حق مظلومیت شهدای غرب کشور و رشادت آنها بازگو نشده است و ان شاء الله بتوانیم که این رشادت ها برای مردم و نسل جوان بازگو و بیان کنیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه تهران بزرگ اظهار کرد: این کتاب حق شهید پیچک و کتابی تاریخی و اخلاقی بوده و ما را با شخصیت بی نظیر شهید پیچک آشنا می‌کند.

سردار کوثری:اعتقاد راسخ شهید پیچک رمز مدیریت امروز در کشور است


سردار اسماعیل کوثری جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله دومین سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنانش به اولین دیدارش با شهید پیچک اشاره کرد و گفت: اولین دیدار من با شهید پیچک در اتاق سردار مرتضی رضایی فرماندهی کل سپاه بود. آن زمان چند روز از درگیری‌های قبل از شروع رسمی جنگ گذشته بود و من تازه از سنندج بازگشته بودم.
وی ادامه داد: آن موقع  آقا مرتضی اصرار می کرد که سرپل ذهاب نیاز به حضور نیرو است اما شهید پیچک می‌گفت «تا حکمم را لغو نکنی من بانه می مانم» و او به بانه بازگشت.
سردار کوثری بیان کرد: من نیز در آن زمان به سومار رفته بودم. بعد از 3 ماه شنیدیم که پیچک فرماندهی سرپل ذهاب را بر عهده گرفت و آن زمان بود که من سومار را رها کردم و به سرپل ذهاب آمدم و در اردیبهشت عملیات بازی دراز  با موفقیت کامل انجام شد.
فرمانده لشکر 27 در دوران دفاع مقدس گفت: در این عملیات هنر پیچک، هماهنگی با ارتش بود و این هماهنگی باعث شد که عملیات بازی دراز با موفقیت انجام شود.

سردار کوثری با بیان اینکه مبارزه در غرب از سختی و مظلومیت خاصی برخوردار بود اما رزمندگان کم نمی‌آوردند و شجاعانه مبارزه می‌کردند، تصریح کرد: اعتقاد راسخ و کار برای رضای خدای  پیچک بود که جنگ را مدیریت می کرد و او در آن زمان 21 ساله بود اما طوری رفتار می کرد که گویی فرماندهای با سابقه 30 ساله است.

جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله گفت که این اعتقاد راسخ و کار برای رضای خدایی که در درون امثال شهید پیچک وجود داشت، رمز مدیریت امروز در کشور است.


کامور بخشایش: نبوغ شهید پیچک در «شاهینِ برآفتاب»کاملاً قابل لمس است


جواد کامور بخشایش پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس  نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی درباره این کتاب گفت: منظومه فکری و رفتاری شهید پیچیک چنان من را در هم پیچید که واقعا نمی‌دانم درباره کتاب چه بگویم.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح اهداف چاپ چنین کتاب‌هایی پرداخت. وی گفت که هدف از تدوین این کتاب‌ها تبیین زوایای پیدا و پنهان دفاع مقدس توسط تاریخ نگاران و تببین انسان تراز دفاع مقدس و انقلاب است که در این کتاب به وضوح قابل مشاهده است.

کامور بخشایش عنوان کرد: یکی از سخت‌ترین گونه‌های نوشتاری در ادبیات، زندگی‌نامه نویسی است که آقای بابایی ید طولایی در این زمینه دارند. ایشان با رئال نویسی و واقع گرایی که همه مستند و قابل اتکا است و با نثری روان شخصیت را به ما معرفی می‌کنند. در این کتاب نیز در بُعد معرفت شناسی با تمامی ابعاد زندگی شهید پیچک آشنا می شویم.

وی ادامه داد: کنجکاوی آقای بابایی درباره  بیان اسرار پنهان شهید برای من جذاب بوده و پیوند زدن روایت ها و سیر تاریخی و منطقی فصلها از ویژگی های مهم این کتاب است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس گفت که در این کتاب با ابعاد شخصیتی شهید پیچک آشنا می‌شویم و اوج نبوغ شهید و دل کندن از تعلقات دنیایی در کتاب کاملاً قابل مشاهده و لمس است.
رونمایی کتاب «شاهینِ برآفتاب»


گلعلی بابایی:خوشحالم که با این کتاب یک پنجره ای رو به واقعیت ها باز کردم


گلعلی بابایی نویسنده کتاب نیز به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون حاضر شد و گفت: پرداختن به زندگی شهدا کار مشکلی است چون قرار بود برای شهید پیچک یادواره‌ای برگزار شود و فرصت هم کم بود، جمع آوری این کار برایم سخت بود اما این کار وقتی ساده شد که جمع زیادی از دوستان برای جمع آوری مطالب و مصاحبه ها زحمت زیادی را متحمل شدند و نگارش نهایی اثر را من انجام دادم.

بابایی با بیان این مطلب که خوشحالم که با این کتاب یک پنجره ای رو به واقعیت ها باز کردم، گفت: کار من مستند نویسی است و من واقعیت ها را می گویم و خیلی از ناگفتنی های زندگی شهید پیچک در این کتاب گفته شده و همچنین سیره جوانانی که جنگیدن را در میدان جنگ آموختند، بیان شده است.اینها ثمره و نتیجه انقلاب و جنگ است که چنین افسرانی تربیت شدند.

نویسنده «شاهینِ برآفتاب» در خاتمه سخنانش با بیان اینکه شهید پیچک الگویی برای جوانان است، تصریح کرد: من می‌بینم که در خیابان انقلاب و در کنار دانشگاه تهران عکس‌های چه گوارا عرضه می‌شود و آنها به عنوان الگو مطرح می‌شوند، اما اگر زندگی افرادی چون شهید پیچک، باکری و همت  را مطالعه کنیم، متوجه خواهیم شد که چه گوارا انگشت کوچک اینها هم نمی‌شود.برای من سوال است که چرا شهید پیچک و همت نباید الگوی جوانان ما باشند؟

درپایان ضمن تقدیر از خانواده شهید غلام‌علی پیچک کتاب «شاهینِ برآفتاب» رونمایی شد.


منبع: تسنیم