تبیان، دستیار زندگی

مراقب سلامت روحی خانم‌های باردار باشید

13 جمله‌ای که نباید به زن باردار گفت

بارداری دوره مهم و حساسی از زندگی هر زنی است. زن باردار استرس‌های خود را دارد، حساس است و ممکن است با هر حرفی ناراحت شود. بنابراین برخی از حرف‌ها را به خانم‌های باردار نگویید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بارداری
از وقتی که خبر بارداری را اعلام می‌کنند با سیلی از عرض تبریک، خوشحالی، قربان صدقه رفتن، توصیه دادن و هزاران سؤال و جواب مختلف دیگر مواجه می‌شود. همه اطرافیان بی‌وقفه در حال سؤال‌پیچ کردن و نظر دادن هستند. اینکه باردار باشید و همان حرف‌ها و سؤالات را هر روز 20 بار بشنوید کلافه کننده است. در میان برخی افراد حال و روز طرف مقابل را در نظر نمی‌گیرد و هر حرف و سؤالی را به زبان می‌آورد. بارداری دوره مهم و حساسی از زندگی هر زنی است. زن باردار استرس‌های خود را دارد، حساس است و ممکن است با هر حرفی ناراحت شود. بنابراین برخی از حرف‌ها را به خانم‌های باردار نگویید.

«خوشحالی داری بچه‌دار می‌شی؟»

منظورتان از این سؤال چیست؟ بی‌شک هر زنی که آرزوی مادر شدن داشته باشد از بارداری خوشحال است. بنابراین سؤال بی‌مورد است. اگر کنجکاو هستید بدانید بارداری خواسته بوده یا ناخواسته باید بدانید حتی اگر خانمی از بارداری خودش خوشحال نباشد حس خود را پنهان می‌کند و پاسخی که به شما می‌دهد مثبت است. ولی در وجود خود بیشتر ناراحت می‌شود. پس صرفاً به تبریک گفتن بسنده کنید و چنین سؤالاتی را مطرح نکنید.

«بارداری؟ عجب دل و جراتی!»

اینکه شما نمی‌خواهید بچه‌دار شوید یا شرایط زندگی کنونی را مناسب بچه‌دار شدن نمی‌دانید انتخاب و نظر شماست. لطفاً وقتی خانم بارداری را می‌بینید طوری برخورد نکنید که گویی از مریخ آمده و از شرایط بد اقتصادی و غیره خبر ندارد. هر کسی سکان‌دار زندگی خود است و باید به انتخابش احترام گذاشت. در مقابل خبر بارداری تبریک گفتن بهتر از هر حرف و سخن دیگری است. سعی نکنید با تحمیل نظر خود در خصوص بارداری و بچه‌داری طرف را دلسرد و مضطرب کنید.

«حالت خوبه؟ مشکلی نداری؟»

درست است که باید ناز زن باردار را کشید و مراقبش بود. درست است که نگران عزیز خود هستید و می‌خواهید از حال و روزش خبردار شوید. اما خودتان را جای او بگذارید. اینکه تمام روز را مشغول گزارش دادن از حال خود باشید و وضعیت‌تان را تشریح کنید کسل‌کننده است. یادتان باشد که خانم مورد نظر باردار است نه بیمار. بنابراین لازم نیست روزی 50 بار حالش را بپرسید و با تزریق نگرانی و سؤالات تکراری کلافه‌اش نکنید. اگر ناخوش باشد یا احتیاج به کمک داشته باشد بدون شک از شما درخواست کمک می‌کند.

بچه چیه؟

لطفاً به هر زن بارداری که می‌رسید نپرسید جنسیت بچه چیست؟ این سؤال حس شیء بودن القا می‌کند. به هر حال بچه یا دختر است یا پسر. اما در اصل یک انسان کوچک است که قلبش می‌تپد و سلامت آن مهم‌تر از جنسیتش است. علاوه بر این هنوز زن و شوهرهایی هستند که دلشان می‌خواهد بعد از تولد جنسیت بچه را بفهمند. بنابراین اصرار نکنید و مهم‌تر اینکه نپرسید دوست دارید بچه‌تان دختر باشد یا پسر! این مسائل خصوصی است و سؤال کردن فقط طرف را معذب می‌کند.

کاملاً طبیعی است که در دوره بارداری فرد بین 8 تا 16 کیلوگرم چاق شود و برای از دست دادن این کیلوهای اضافه و رسیدن به وزن سابق به حدود 2 سال زمان نیاز دارد. این تفکر دیکتاتورانه لاغر بودن در زمان بارداری خطرناک است و فرد را در معرض اختلالات روحی روانی قرار می‌دهد


«وقتی من باردار بودم چنین شد و چنان!»

هر بارداری ویژگی‌های خود را دارد و متفاوت است. چون بدن هر انسان با دیگری فرق دارد. بنابراین تجربیات بارداری شما الزاماً در مورد خانم دیگری صدق نمی‌کند و به کارش نمی‌آید. در نتیجه لازم نیست مدام از حالات خود بگویید و خودتان را با او مقایسه کنید. بدون شک نتیجه برخی تجربیات جز ایجاد استرس، نگرانی و دلهره نتیجه دیگری ندارد. بدون شک پزشک هر خانم اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت وی دارد و بهترین توصیه‌ها و مشورت‌ها را ارائه می‌دهد.

«تا میتونی استراحت کن، بی‌خوابی‌ها در راهه»

 همه می‌دانند که با ورود یک نوزاد به خانه ریتم زندگی تغییر می‌کند و این تازه‌وارد کوچک نیاز به مراقبت شبانه‌روزی دارد. بنابراین در روزهای نخست طبیعی است که مادر و پدر بی‌خواب و خسته شوند. اما بدانید که یک زوج با علم به این سختی‌ها تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند. بنابراین خود را آماده کرده و نیازی نیست هر روز ده نفر این مسئله را به آن‌ها یادآوری کند. لطفاً شما نیز استرس‌شان را بیشتر نکنید و آن‌ها را از بعد زایمان نترسانید.

چقدر چاق شدی؟

هیچ‌وقت در خصوص وزن طرف مقابلتان سؤال نکرده و اظهارنظر نکنید، خواه طرف باردار باشد خواه نباشد. امروزه هر زن بارداری تحت نظر پزشک است و به خوبی می‌داند که وزن گرفتن زیاد خطراتی مانند دیابت یا واریس و غیره دارد. کاملاً طبیعی است که در دوره بارداری فرد بین 8 تا 16 کیلوگرم چاق شود و برای از دست دادن این کیلوهای اضافه و رسیدن به وزن سابق به حدود 2 سال زمان نیاز دارد. این تفکر دیکتاتورانه لاغر بودن در زمان بارداری خطرناک است و فرد را در معرض اختلالات روحی روانی قرار می‌دهد. بهتر است نظر در خصوص وزن طرف را به عهده پزشک معالجش بگذارید و مطمئن باشید وی در معاینات منظم توصیه‌های لازم را برای کنترل وزن نیز ارائه می‌دهد. پس نیازی نیست شما مدام وزن را گوشزد کنید.

خودت به بچه شیر میدی؟

بعضی از افراد تا متوجه می‌شود خانمی باردار است سیل سؤالات و توصیه‌ها را روانه فرد می‌کنند. مثلاً همان هفته‌های اول نگران شیر نوزاد می‌شوند و می‌خواهند اطلاعات دقیقی در خصوص تغذیه نوزاد داشته باشند. اما این مسئله کاملاً شخصی است و تصمیم آن با مادر است. علاوه براین خانمی که تازه باردار است هنوز به این مسائل فکر نمی‌کند و تا زمان تولد و شیردهی زمان زیادی باقی مانده است. پس لطفاً سؤال نکنید!

نباید ماهی و جگر بخوری

فقط یک زن باردار متوجه می‌شود که اطرافش چقدر دکتر و متخصص وجود دارد! چون هر کس که به او می‌رسد نظر کارشناسی می‌دهد و راهنمایی می‌کند. بدون اینکه تخصصی داشته باشد و شرایط جسمی فرد را بداند. یکی می‌گوید زمان بارداری ما همه چیز خوردیم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. دیگری به شدت مخالفت می‌کند و می‌گوید برای زن باردار مصرف ماهی و جگر غدغن است. یادتان باشد امروزه اینترنت در دسترس همه است و هر فردی با یک جستجوی ساده اطلاعات زیادی در خصوص تغذیه در بارداری کسب می‌کند. علاوه بر این پزشک معالج زن باردار بدون شک تمام توصیه‌ها و بایدها و نبایدها را ارائه می‌دهد. بنابراین یک زن باردار نیاز به ده‌ها دکتر در پیرامون خود ندارد.

از زایمان که نمی‌ترسی؟

جواب مثبت باشد یا منفی، پشت این سؤال بار منفی دارد. یعنی اینکه زایمان عمل وحشتناکی است و تو باید بترسی! حتی اگر طرف واقعاً از زایمان ترسی نداشته باشد بعد از اینکه این سؤال بیش از 10 بار می‌شوند استرس می‌گیرد. لطفاً ته دل زن باردار را خالی نکنید. داستان‌های وحشتناک از زایمان خود و اطرافیانتان را بازگو نکنید. ترس القا نکنید. بی‌شک زایمان درد دارد اما در طول تاریخ بشریت زن‌ها زایمان کرده‌اند و این موضوع امری طبیعی است.

بچه تکون می خوره؟

اگر این سؤال یکی دو بار پرسیده شود ایراد چندانی ندارد اما اکثر افراد بعد از این سؤال می‌خواهند این تکان‌ها را از نزدیک لمس کنند. بنابراین می‌خواهند دست یا گوششان را روی شکم برآمده زن باردار بگذارند. این کار هر زنی را معذب می‌کند. لطفاً به حریم و بدن زن باردار احترام بگذارید. به عنوان دوست، همسایه، دخترخاله و غیره برای دست زدن به شکم او و لمس جنین ریسه نکشید. به شکم و اندام زن باردار زل نزنید و در مورد تغییرات بدنی او صحبت نکنید.

کی زایمان می‌کنی؟

این سؤال تقریباً از ماه هفتم شروع می‌شود. البته بعضی‌ها زودتر وارد عمل می‌شوند و از همان ماه‌های اول بارداری نیز در خصوص تاریخ زایمان کنجکاوی می‌کنند. دانستن تاریخ دقیق زایمان یک زن باردار چه چیز جالبی دارد؟ اگر نسبت خیلی نزدیک با زن باردار داشته باشید که خودش شما را در جریان می‌گذارد. در غیر این صورت نیازی به پرسیدن و دانستن زمان زایمان وجود ندارد.

«کاریش نداشته باشید حامله است حساس شده...»

همه می‌دانند که زن باردار به خاطر شرایط خاص و تغییراتی که در بدنش ایجاد شده حساس و شکننده می‌شود. در هر حال داشتن حالت تهوع، درد، نفخ، یبوست، بدخوابی و بی‌خوابی و مشکلات دیگر جزو عواملی هستند که باعث حساس شدن و کج‌خلقی زن باردار می‌شوند. اما نیازی نیست شما این مسئله را در جمع یادآوری کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.