تبیان، دستیار زندگی

 دوران جاهلیت

قرآن، دوران متصل به ظهور اسلام را عصر جاهلیت نامیده است.عصری که از نظر زمانی تا 150 سال قبل از اسلام را در بر می‌گیرد. دورانی که سراسر شرک و تاریک اندیشی بر آن غلبه داشته است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 دوران جاهلیت 
در آن زمان دنیا در ستم، جهل و خشونت غرق شده بود. روزگار سیاهی که در آن جز کفر، شرک و جهالت چیز  دیگری دیده نمی شد. برای همین اسم آن دوره را «عصر جاهلیت» گذاشته اند.

در عصر جاهلیت، سرزمین حجاز بیش از هر جای دیگر در گناه، ستم و کفر فرو رفته بود. عرب ها دختران نوزاد را زنده  به گور می کردند. علی (ع) این دوران را این گونه توصیف می فرماید: ای گروه عرب، در زمان جاهلیت زشت ترین راه و روش را داشتید و در بدترین شکلی به سر می بردید. در زمین های سنگلاخ، در میان مارهای پر زهر می زیستید، آب لجن آلوده ی سیاه می نوشیدید و غذاهای آلوده می خوردید. خون یکدیگر می ریختید و از خویشان دوری می کردید.
بت ها در میان شما نصب شده بود. غرق در فساد بودید که خداوند به وسیله پیامبرش (ص) شما را نجات داد. خداوند، محمد (ص) را هنگامی به پیامبری برانگیخت که مردم گمراه و سرگردان بودند و در فساد و فتنه قدم بر می داشتند. غرق در جهل و نادانی بودند. در پریشانی و گرفتاری غوطه می خوردند.
خداوند پیامبر (ص) را برای نجات آن ها فرستاد و او با کوشش فراوان آن را به سوی حکمت و آگاهی راهنمایی نمود.

نهج البلاغه، خطبه 26 و 94

مطالب مرتبط:
شجاع ترین مرد تاریخ
پیشگامان اسلام
شیرین ترین شادی

کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: مجموعه خورشید عالم تاب (آهنگ وحی)
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.