تبیان، دستیار زندگی

سِرّ عصمت امام عصر(عج)

حکومت یک امر بی ملاک و بی مناط نیست-مثل اینکه بر حسب شانس و اقبال یک نفر بیاید زمام امور مردم را در هر رده ای از رده ها بر عهده گیرد؛ بلکه تابع معیارهاست و مهمترین کار این است که این معیارها رعایت شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبری

در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» که به اهتمام «حسن ملایی» گردآوری شده، آمده است:

آن کسی که این ولایت را از طرف خداوند عهده دار می شود، باید نمونه ضعیف و پرتو و سایه ای از آن ولایت الهی را تحقق ببخشد و نشان بدهد، یا بگوییم در او باشد. خصوصیات ولایت الهی؛ قدرت، حکمت، عدالت، رحمت و امثال اینهاست.

آن شخص یا آن دستگاهی که اداره امور مردم را به عهده می گیرد، باید مظهر قدرت، عدالت، رحمت و حکمت الهی باشد. این خصوصیت فارق بین جامعه اسلامی و همه جوامع دیگری است که به شکل های دیگر اداره می شوند. جهالت ها، شهوات نفسانی، هوا و هوس و سلایق شخص متکی به نفع و سود شخصی یا گروهی، این حق را ندارند که زندگی و مسیر امور مردم را دستخوش خود قرار بدهند. لذا در جامعه و نظام اسلامی، عدالت، علم، دین و رحمت باید حاکم باشد؛ خودخواهی نباید حاکم بشود، هوا و هوس- از هر کس و در رفتار و گفتار هر شخص و شخصیتی-نباید حکومت کند.

سِرّ عصمت امام در شکل غایی و اصلی و مطلوب در اسلام هم همین است که هیچ گونه امکان تخطی و تخلفی وجود نداشته باشد. آنجایی هم که عصمت وجود ندارد و میسر نیست، دین و تقوا و عدالت باید بر مردم حکومت کند که نمونه ای از ولایت الهی محسوب می شود.(1)

لزوم رعایت معیارها در انتخاب حاکم اسلامی

آنجایی که جانشینان پیغمبر(ص) منصوب نیستند، آنها (فقها) هستند و آن وقتی که حاکم منصوبِ مِن قِبَلِ الرّسُول(ص) وجود ندارد، مثل زمان ما که امام منصوبی وجود ندارد- که اختلاف بین کسانی که قائل به نصب خلیفه بعد از پیغمبر(ص) هستند و کسانی که قائل به عدم نصب هستند، امروز دیگر آن اختلاف در پیدا کردن حاکم اسلامی معنی ندارد؛ چون علی ای حال چه قائل به نصب باشیم، چه نباشیم، امروز آن حاکم منصوب و امام با آن معیارها وجود ندارد-باید برویم سراغ معیار؛ کدام معیارها هست که می تواند حاکم با داشتن بر مردم حکومت کند «مِن قبل الله» و حکام اسلامی آن شأن را باید داشته باشند، باید خودش تهذیب شده باشد، اعتبار علم و عدالت در حاکم اسلامی از اینجاست.(2)

حکومت یک امر بی ملاک و بی مناط نیست-مثل اینکه بر حسب شانس و اقبال یک نفر بیاید زمام امور مردم را در هر رده ای از رده ها بر عهده گیرد؛ بلکه تابع معیارهاست و مهمترین کار این است که این معیارها رعایت شود. البته امکان خطا و اشتباه هم در تشخیص و هم در عملکرد کسانی که تشخیص درستی نسبت به آنها داده شده، همیشه متصور است؛ بنابراین، ما از کسی انتظار عصمت نداریم، لیکن اسلام در باب گزینش حاکمان در هر رده ای از رده ها، چه رده های بالا که سیاست های کلان، کارهای بزرگ و اداره امور کلی کشور در دست آنهاست- چه رده های متوسط و پایین، معیارها و شرایطی گزارده است و آنچه بر عهده ماست، این است که این معیارها به طور کامل رعایت شود.(3)

پی نوشت :
1.سخنرانی در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت عید سعید غدیر خم،20/4/1369
2.ولای فقیه سایه حقیقت عظمی، ج2، ص106
3.بیانات در مراسم پانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، 14/3/1383

منبع : خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.