تبیان، دستیار زندگی

چگونه در بزرگسالی دوست پیدا کنیم

چند تکنیک دوست یابی در بزرگسالی

وقتی خودمان باشیم نور منحصربه‌فرد خود را به زندگی دیگران خواهیم تاباند، که به نوبه‌ی خود باعث می‌شود آنها از این که خودشان باشند با ما احساس راحتی کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

دوست یابی

خانمی چهل‌ساله هستم که خیلی احساس تنهایی می‌کنم و هیچ دوستی ندارم و خیلی تنها هستم و از  این موضوع بسیار ناراحتم. لطفاً راهنمایی ام کنید که چگونه در دوستیابی موفق باشم.


یکی از دلایل تنهایی در افراد این است که آن‌ها بیشتر زمان خود را در تنهایی و انزوا می‌گذرانند. درحالی‌که اگر فعالیت‌های اجتماعی فرد افزایش پیدا کند می‌تواند زمینه‌ای برای برخوردهای اجتماعی بیشتر باشد. دوست پیدا کردن نیازمند از خانه بیرون آمدن و ریسک‌های احساسی کردن است. 

دومین شرط، خواست و تمایل شما برای دوست‌یابی است وقتی شما میل به دوست‌یابی داشته باشید فعالیت‌هایی را هم در این راستا انجام می‌دهید و موجب جذب دیگران می‌شوید. رعایت برخی جزییات در شروع یک ارتباط می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای در صمیمیت شما داشته باشد و چه‌بسا همان شروع، شخص را وا‌دارد كه با شما طرح دوستی بریزد و صمیمی شود.

این جزئیات مهم عبارت‌اند از:

سلام و دست دادن: واژه سلام، اگرچه یک كلمه چهارحرفی خشک‌وخالی به نظر می‌رسد اما اولین وسیله نفوذ و ارتباط است. تن صدا، لحن و طنین صدا، بیان‌كننده همه‌چیز است. سلامی كه با صدای مبهم و آرامی گفته می‌شود كه به‌سختی شنیده می‌شود، سلامی كه از روی ضرورت و اجبار گفته می‌شود، همان ابتدای امر، تأثیر منفی خود را می‌گذارد. با صدای بلند سلام كنید. سلام كردن یعنی آرزوی سلامتی شخص مخاطب را داشتن. با لحنی گرم و بیانی زیبا سلام كنید و هنگام سلام كردن دست بدهید آن‌هم به گرمی و باعلاقه نه از روی عادت و غریزه.

تبسم و نگاه كردن: نگاهی متبسمانه داشته باشید. چهره شما و تبسم شما، شادمانی شما را از این دیدار القاء می‌كند. تبسم یعنی رضایت خاطر، یعنی علاقه‌مندی و شادمانی از دیدار.

جذابیت: در شروع ارتباط، جذابیت یكی از اركان صمیمیت است. خود شما بارها دیده‌اید كه افرادی جذاب و دل‌نشین، با اولین ملاقات در قلب و روح شما نفوذ كرده‌اند.

سكوت و گوش دادن بیشتر درواقع شمارا عاقل‌تر، باتجربه‌تر و قابل‌اطمینان‌تر می‌كند كه زمینه‌ای مساعد برای صمیمیت است.


حال با توجه به اینكه جذابیت چیزی است جدای از زیبایی، ببینیم چگونه می‌توان جذاب بود:

1-ظاهری آراسته داشته باشید. مرتب و تمیز باشید. هماهنگی و پاكیزگی، ناخودآگاه شما را جذاب می‌كند برخی افراد به‌غلط، برای جذاب شدن ظاهر خود را به طرز عجیبی دست‌کاری می‌كنند غافل از این‌‌كه آنچه مهم است تمیزی و درعین‌حال سادگی است. كسانی كه به‌ظاهر و آراستگی خود توجهی ندارند، از جذابیت، نفوذ و تأثیرگذاری خود می‌كاهند تا جایی که حتی حرف‌های قشنگ و دل‌نشین شمارا بی‌ارزش و خوار می‌كند.

2- بیشتر سكوت كنید. برخی برای این‌كه جذاب‌تر شوند، بیشتر شلوغ می‌كنند و به خطا می‌روند درحالی‌که سكوت باعث ایجاد تأثیر روانی و ذهنی مثبت در افراد می‌شود. آن‌ها كه بیشتر صحبت می‌كنند از جذابیت خود می‌كاهند؛ ضمن آن‌كه سكوت و گوش دادن بیشتر درواقع شمارا عاقل‌تر، باتجربه‌تر و قابل‌اطمینان‌تر می‌كند كه زمینه‌ای مساعد برای صمیمیت است، البته سكوت ناشی از خجالتی بودن و اعتمادبه‌نفس نداشتن، نه‌تنها جذاب نیست بلكه از جاذبه شما نیز می‌كاهد.

3- نرم و ملایم صحبت كنید. وقتی نرم و ملایم سخن می‌گویید، جذاب و محبوب می‌شوید، جذابیت به تقلا، تكاپو و جیغ‌وداد كشیدن نیاز ندارد.

4- فرد محترمی باشید. بی‌احترامی به خود، دیگران و بی‌ادبی در كلام و رفتار همه از جذابیت شما می‌كاهد. كسانی كه به هتاكی و ناسزا گفتن عادت دارند و به‌تحقیر و تمسخر دیگران می‌پردازند، شاید به‌ظاهر جذابیتی كمرنگ داشته باشند اما این جذابیت صرفاً ظاهری است و تأثیر ذهنی مطلوبی برجا نمی‌گذارد.

5- شوخی زیاد نكنید اما تقریباً همیشه تبسم كنید. شوخی كردن فراوان از جذابیت شما می‌كاهد چون به دنبال آن مرزهای لازم از بین می‌رود درحالی‌که در تبسم، سنگینی، متانت و جذابیت است.

۶- خودتان باشید.  وقتی خودمان باشیم نور منحصربه‌فرد خود را به زندگی دیگران خواهیم تاباند، که به نوبه‌ی خود باعث می‌شود آنها از این که خودشان باشند با ما احساس راحتی کنند. 

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره روانشناسی مرکز مشاوره تبیان