تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به جوایز خارجی کتاب

جوایزی برای کتاب‌های انگلیسی زبان

جوایز ادبیات انگلستان به دلیل پرمخاطب‌ بودن زبان انگلیسی اهمیت خاصی در مطالعات جهانی دارند، برخی از این جوایز را بشناسیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جوایزی برای کتاب‌های انگلیسی زبان

ادبیات انگلیسی با زبان بین‌المللی‌اش یکی از پرمخاطب‌ترین زبان‌های جهان است، برگزیده‌های ادبیات انگلیسی چگونه انتخاب می‌شوند؟ با دریافت جایزه‌هایی که در ادامه می‌خوانید.

- جایزه جیمز تیت بلک

جایزه یادبود جیمز تیت بلک (THE JAMES TAIT BLACK PRIZES)، از طرف استادن دانشجویان ادبیات دانشگاه ادینبورگ که قدیمی‌ترین دانشگاه ادبیات، زبان و فرهنگ انگلیسی در جهان است به کتاب‌های داستان و زندگی‌نامه تعلق می‌گیرد. این جایزه از سال 1762برگزار می‌شود و قدیمی‌ترین جایزه در حال برگزاری در انگلستان محسوب می‌شود و در سال 2018، مبلغ آن 10هزار یورو اعلام شد.

- جایزه ملی کتاب انگلستان

جایزه ملی کتاب انگلستان (British Book Awards)، این جایزه از سال 1990 با نام کهکشان ملی انگلستان (Galaxy National UK ) کار خود را آغاز کرد و در سال 2011 نامش به جایزه ملی کتاب تغییر یافت.
برندگان این جایزه از طرف ناشران موفق بریتانیا انتخاب می‌شوند و این جایزه بخش‌های گوناگونی چون داستان، غیرداستانی، کودکان، زندگی‌نامه و مواردی از این دست دارد.

- جایزه رمان نویسان عاشقانه بریتانیا

جایزه رمان عاشقانه سال (romantic novelist association)، در سال 1960 برای رمان‌هایی که روایت‌های عاشقانه دارند، در نظر گرفته شده است. انجمن رمان‌نویسان عاشقانه برای بالا بردن کیفیت ادبیات داستانی عاشقانه و تشویق نویسندگان این سبک برای بهتر نوشتن و ارائه آثار استاندارد راه‌اندازی شده و جایزه رمان‌نویسان عاشقانه بریتانیا را برگزار می‌کند.

جایزه ادبیات داستانی اورنج -بیلیز

جایزه ادبیات داستانی زنان با نام کامل «جایزه ادبیات داستانی بیلیز زنان» (orange broadband prize for fiction)، از 1996 به بهترین داستان به زبان انگلیسی که نویسنده آن زن باشد و در بازار کتاب بریتانیا حضور داشته باشد، داده می‌شود. این جایزه در سال 1992 پس از آن که نام هیچ زنی در لیست نهایی جایزه بوکر نبود، توسط مجموعه از منتقدان و خبرنگاران پایه‌گذاری شد. ای جایزه در سال 2018، 30هزار یورو ارزش مالی دارد.

- جایزه من بوکر

جایزه ادبی من بوکر (Man Booker Prize)، دو بخش دارد که یکی بین‌المللی است و در همه بخش‌ها اعطا می‌شود و بخش دیگری که تنها برای کتاب‌های منتشر شده در بریتانیا برگزار می‌شود. بخش بین‌المللی من بوکر که از سال 2005 فعال شد، برای هر کتاب در هر زبان است که استقبال گسترده‌ای از نسخه‌ انگلیسی آن صورت بگیرد. این جایزه تنها به کتاب‌های داستانی تعلق دارد و یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیا محسوب می شود. معمولا کتاب‌های برگزیده من بوکر با سرعت در کشورهای گوناگون منتشر می‌شوند و خوانندگان زیادی پیدا می‌کنند.

-جایزه کتاب کاستا

جایزه ادبی کاستا بوک (Costa Book Awards) از سال 1971 آغاز شد و تا سال 2005 با نام جایزه پرنده سفید (Whitbread Prize) شناخته می‌شد. این جایزه بیش از ویژگی‌های فنی بر لذت‌بخش بودن کتاب تمرکز دارد و به نویسندگان انگلیسی زبان که ساکن بریتانیا باشند تعلق می‌گیرد. در سال 2012 بخش داستان کوتاه نیز به آن افزوده شد. رمان، نخستین رمان، کتاب کودک، شعر، زندگی‌نامه، بخش‌های مختلف این جایزه به شمار می‌روند.

- جایزه بهترین ترجمه اشلگل- تییک

جایزه بهترین ترجمه اشلگل-تییک (Schlegel-Tieck Prize)، این جایزه برای آثار آلمانی زبانی که به انگلیسی ترجمه شوند در نظر گرفته می‌شود و نام خود را از دو مترجم آلمانی آثار شکسپیر به زبان آلمانی، آگوست ویلهلم اشلگل (August Wilhelm Schlegel) و لودویگ تییک (Ludwig Tieck) گرفته است. در این جایزه تنها آثار ترجمه شده حضور دارند و برنده آن سه هزار پوند انگلیس دریافت می‌کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا