تبیان، دستیار زندگی

داستان‌های عامه پسند و زرد در بخش وسیعی منتشر می‌شود

ابراهیم حسن بیگی نویسنده گفت:استقبال از داستان‌های عامه پسند در بین مردم باعث شده این داستان‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
داستان‌های عامه پسند و زرد در بخش وسیعی منتشر می‌شود

ابراهیم حسن بیگی نویسنده ،در خصوص داستان نویسی پس از انقلاب اسلامی گفت: تلاش نسل جوان داستان نویس پس از انقلاب اسلامی برای بهبود و کیفیت بخشی به ادبیات داستانی قابل ستایش است.

وی با بیان اینکه روز  به روز تعداد این نویسندگان در کشور بیشتر می‌شود، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری به آموزش داستان نویسان خوب در کشور اهتمام بیشتری دارد.

 حسن بیگی افزود: تعداد داستان نویسان خوب در کشور نسبت به قبل بیشتر شده است، اما این بدین معنا نیست که جریان داستان نویسی کشور دست نویسندگان خوب است. کتاب‌های بسیاری از این نویسندگان با تیراژ بالای ۵۰۰ جلد منتشر نمی‌شود. چون استقبال به گسترش این فعالیت‌ها در جامعه وجود ندارد، اما یک شاخه از ادبیات داستانی از جمله داستان‌ها و رمان‌های عامه پسند و زرد بسیار پرفروش شدند.

این نویسنده با اشاره به اینکه داستان‌های عامه پسند و زرد در بخش وسیعی به شکل کتاب‌های قطور و بالای ۵۰۰ صفحه منتشر می‌شود، بیان  کرد: ادبیات عامه پسند و زرد از نظر تکنیک‌های ادبی در سطح پایینی است. این کتاب‌ها پیش از انقلاب به ندرت منتشر می‌شد، اما در این ۲۰ سال اخیر متاسفانه به موازات رشد ادبیات جدی و غنی در عرصه داستان نویسی، این بخش از ادبیات جای خود را در بین مردم پیدا کرده و به طور وسیعی با اقبال روبه رو می‌شود.

حسن بیگی با اشاره به اینکه در کل استقبال مردم از ادبیات عامه پسند در ادبیات داستانی اصلا خوب نیست، بیان کرد: ادبیات عامه پسند سطح ادبی و فرهنگی ادبیات را پایین می‌آورد. تنها مزیت این نوع ادبیات این است که علاقه به کتابخوانی را به وجود می‌آورد.

وی افزود:محتوای این نوع داستان‌های عامیانه کمک می‌کند سرانه مطالعه در کشور افزایش پیدا کند بعد این افراد تغییر مسیر بدهند و به سمت ادبیات جدی بروند.

وی ادامه داد: کسانی که ادبیات عامه پسند را نوشتند خیلی نویسنده نبودند شناخت مباحث تئوری و نظریه ادبیات، مسائل عاطفی، عشق‌های مجازی، اعتیاد، طلاق و موضوعات عامی که در بین مردم لمس می‌شود در داستان‌های عامه پسند فراوان است که نویسنده جدی و ادیب ما کمتر به این موضوعات می‌پردازد.

حسن بیگی گفت:استقبال از داستان‌های عامه پسند در بین مردم باعث شده این داستان‌ها مورد توجه قرار بگیرد و تعداد نویسندگان عامه پسند در کشور افزایش پیدا کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان