تبیان، دستیار زندگی

بررسی چالش زندگی بدون اینترنت نوجوانان توسط تبیان

بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، با انتشار مقاله «آیا زندگی نوجوان امروزی بدون اینترنت ممکن است؟» به بررسی نقش اینترنت در زندگی نوجوانان امروزی پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 نوجوان محصور در چهارچوب وب
 به گزارش روابط عمومی، برخی پدیده‌های اجتماعی به محض ورود به زندگی ما چنان جایگاهی پیدا می‌کنند که دیگر تغییر آنها ممکن نیست. اینترنت نیز یکی از همین پدیده‌هاست که تمام زندگی ما را در هر جایگاه، هر مکان و هر سنی فرا گرفته است به طوری که برای هیچ یک از ما تصور زندگی بدون اینترنت ممکن نیست.
به همین منظور، محدثه امیری مقدم در این مقاله آورده است» «وجود اینترنت در زندگی در عین حال که مزایای بسیاری دارد در کنار خود کژکارکردها و معایبی نیز به همره داشته اما با این حال اثر گذاری آن بر روی همه افراد یکسان نیست. به عنوان مثال، نمی‌توان تاثیرگذاری اینترنت بر روی نوجوانان که در مرحله هویت‌یابی و بلوغ قرار دارند و به راحتی محصور فضای مجازی شده و تمام کمال زندگی خود را در قالب آن در می‌آورند با سایر گروه‌های سنی مقایسه کرد.
نزدیک به یک چهارم کاربران اینترنت در ایران اعتیاد به اینترنت دارند و این میزان بین سنین 15 تا 18 تا سال در مقایسه با سایرین بیشتر است و لذا با توجه به عواقبی که اینترنت برای فرد دارد، مثل تغییر دادن سبک زندگی به منظور صرف زمان بیشتردر اینترنت، کاهش عمومی فعالیت بدنی، بی توجهی به سلامت خود در نتیجه کار با آن، اجتناب از فعالیت‌های مهم زندگی، کاهش روابط اجتماعی، نادیده گرفتن خانواده و دوستان، مشکلات مالی ناشی از هزینه‌های استفاده از اینترنت، مشکلات تحصیلی و غیره، به به نظر می‌رسد لازم است مسأله اعتماد به اینترنت و ابعاد آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.(1)
در حال حاضر بخش عظیمی از اوقات فراغت نوجوانان همچون تماشای فیلم و سریال آنلاین، گوش دادن به موسیقی، بازی‌های آنلاین، وبگردی، حضور در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر و ... وابسته به اینترنت است. در کنار اینها باید به مواردی همچون دستیابی به اطلاعات درسی و ورزشی، کلاس‌های آنلاین آموزشی را نیز اضافه کرد که وابستگی آنان به این فضا را دوچندان می‌سازد.»
علاقمندان می توانند متن کامل مقاله اینترنتی «آیا زندگی نوجوان امروزی بدون اینترنت ممکن است؟» را در بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان مطالعه کنند.