تبیان، دستیار زندگی

پاسخ به شبهاتی پیرامون اهداف سردار گیلان؛ در تبیان

بخش اعتقادات شیعه وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مقاله اینترنتی «میرزا‌کوچک‌خان؛ قهرمان مشروطه‌خواه یا کمونیست تجزیه‌طلب؟» را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میرزا کوچک‌خان
 به گزارش روابط عمومی، علیرضا پیوگانی با اشاره به اینکه در زمانیکه چپ‌ها تازه سر بلند کرده بودند و شعار آزادی خواهی، عدالت‌خواهی و رسیدگی به محرومین سر می‌دادند، میرزا اوایل به اینها خوش‌بین شد ولی با گذشت زمان با هم به چالش خوردند؛ چراکه نهضت جنگلی‌ها در ذات خودشان نوعی تفکر دینی داشتند، در متن این مقاله آورده است: «تمام زندگی میرزا کوچک‌خان جنگلی، وقف مبارزه در عرصه‌های مختلف شد. حضور مؤثر میرزا در جریان مشروطه و یا مبارزه با اشغالگران روس و انگلیس، از مواردی است که تاریخ به نفع شهامت و شجاعت او گواهی می‌دهد. اما صفحات تاریخ نسبت به قصد و نیت میرزا از مبارزه مبهم است و همین امر موجب شده برخی به اشتباه یا مغرضانه چهره او را تخریب کنند.
اعتقادات و باورهای کوچک‌خان را می‌توان از مهمترین ابهامات تاریخ زندگی او تلقی کرد. عده‌ای معتقدند او به باورهای کمونیستی متمایل شده بود و پیمان او با کمونیست‌ها این فرضیه را تقویت می‌کند. برخی دیگر از مخالفین میرزا، او را تجزیه‌طلب و شیفته قدرت معرفی می‌کنند که هدفش تصاحب حکومت بر شمال ایران بود.
در مقابل رویکرد مثبتی به حرکت میرزا وجود دارد که او را قهرمانی ملی و دینی، درراه مبارزه با استبداد و استعمار معرفی می‌کند. به‌طور مثال آیت الله سید حسن مدرس، از جمله مدافعان میرزا بود که به نوعی قیام او را مشروعیت بخشید. آیت الله مدرس درباره میرزا می‌نویسد: «حقیر از آقا میرزا کوچک‌خان جنگلی و اشخاصی که صمیمانه و صادقانه با ایشان هم‌آواز بودند، نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم، بلکه جلوگیری از دخالت خارجیان و نفوذ سیاست آنها در گیلان عملیاتی بوده بس مقدس... »
و یا مقام معظم رهبری فرموده بودند: «ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزا کوچک خان را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او را می‌خواندیم، نیرو می‌گرفتیم.»
متن کامل مقاله اینترنتی «میرزا‌کوچک‌خان؛ قهرمان مشروطه‌خواه یا کمونیست تجزیه‌طلب؟» در بخش اعتقادات شیعه وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در دسترس علاقمندان قرار دارد.