تبیان، دستیار زندگی
همزمان با حلول ماه مبارک رمضان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعیه نکات تغذیه‌ای را در این ماه اعلام و هموطنان را به رعایت این نکات دعوت کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت تغذیه در ماه رمضان

همزمان با حلول ماه مبارک رمضان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعیه نکات تغذیه‌ای را در این ماه اعلام و هموطنان را به رعایت این نکات دعوت کرد.

تغذیه در روزه داری

در این اطلاعیه آمده است: در ماه رمضان به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب‌پز، بخارپز و کبابی استفاده کنید.

همچنین بر ضرورت استفاده از پنج گروه اصلی غذایی (نان و غلات+ میوه‌ها+ سبزی‌ها+ گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ+ شیر و لبنیات) تأکید فراوان شده است.

افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه نیستند، ملزم به استفاده از سه وعده غذایی هستند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است، البته مصرف غذا در دو وعده(سحری و افطار) نیز اشکالی ندارد. بهتر است غذای مصرفی در سحر، ویژگی وعده ناهار در سایر ایام سال را داشته باشد.

مصرف شیر گرم و فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.

همچنین استفاده از مواد غذایی آبكی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن و مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املا‌ح فرد روزه دار می شود .

استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینكه منبع خوبی از فیبر هستند، برای دستگاه گوارش‌ بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.

مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، زیرا با تحریك ترشح انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه كاهش قند خون می شود .

همچنین مصرف مواد غذایی حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شكلا‌ت در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود .

برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای كمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب نوشیده شود.

افطار خود را با كمی آب گرم و یا چای آغاز کرده و پس از آن می توان از خرما یا كشمش استفاده كنند، زیرا این دو سبب كنترل اشتها می شود.

مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است.

به جای مصرف انواع شیرینی ها مانند زولبیا و بامیه كه فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی ویتامین ها و املا‌ح هستند، از مواد غذایی طبیعی‌شیرین مثل خرما، كشمش و انواع میوه استفاده شود.

مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلا‌ل در هضم مواد غذایی می‌شود. همچنین مصرف مقدار زیاد آب پس از صرف سحری نیز توصیه نمی شود.

از مصرف غذاهای چرب و سرخ كردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای‌ساده مانند قند و شكر پرهیز شود.

از نوشیدن بیش از حد چای در وعده سحری اجتناب شود، زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمك های معدنی بدن می شود.

از مصرف تنقلا‌ت زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز شود.این مواد موجب می شود به هنگام سحر به دلیل پر بودن معده میل به غذا كاهش پیدا كند.

* مطالب مرتبط:

نکات تغذیه ای مهم در روزه‌‌داری (1) و (2)

خوردن غذاهای پُر ادویه‌ در سحری، تشنگی را افزایش می‌دهد

مصرف میوه در سحری، از تشنگی جلوگیری می كند

چرا نباید با قند مصنوعی افطار كرد ؟

برنامه غذایی روزه داران

توصیه های سلامتی در ماه رمضان

روزه ، درمان بیماری های روح و جسم