تبیان، دستیار زندگی

روزهای سخت رژیم صهونیستی

شاید 6 قطعنامه ایی که دیروز (جمعه) علیه صهیونیست ها و به نفع فلسطینی ها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، فعلا ضمانت اجرایی نداشته باشد، اما از کنار این اتفاق هم نمی توان به راحتی گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 اسرائیل
مجمع عمومی سازمان ملل با 148 رای موافق هر اقدام رژیم صهیونیستی برای تسلط بر قدس به عنوان پایتخت این رژیم را محکوم کرد. همچنین با 100 رای حق جدایی ناپذیر فلسطینی ها برای داشتن سرزمین و دولت را مورد تاکید قرار داد و با 156 رای خواستار حل مسالمت آمیز مساله فلسطین شد.

همچنین قطعنامه دیگر مجمع عمومی درباره انتشار جهانی اطلاعات دقیق و جامع و نقش سازمان ها و موسسات مدنی در افزایش آگاهی و حمایت از حقوق جدایی ناپذیر مردم فلسطین همچون حق تعیین سرنوشت و استقلال و تلاش برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز مساله فلسطین بود که این قطعنامه نیز 152 رای بدست آورد.

قطعنامه پنجم هم بر تداوم فعالیت بخش حقوق فلسطین در دبیرخانه سازمان ملل به منظور ایجاد مشارکت سازنده و مثبت جهت افزایش آگاهی بین المللی از مساله فلسطین و فوریت حل مسالمت آمیز آن تاکید دارد که این قطعنامه نیز 96 رای مثبت داشت.

اما ششمین قطعنامه که به نظر می رسد در اوج گیری خشم آمریکایی ها و صهیونیست ها تاثیر دوچندانی داشته، قطعنامه مربوط به جولان اشغالی است. این قطعنامه که با 99 رای به تصویب رسید، ادامه اشغال جولان توسط رژیم صهیونیستی را مانع دستیابی به یک صلح جامع و پایدار دانسته و خواستار خروج این رژیم از تمام مناطق جولان متعلق به سوریه شده است.

صدور قطعنامه های شش گانه سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی که به رغم مخالفت های شدید واشنگتن و برخی متحدان آمریکا به تصویب رسید، به دلایلی در شرایط حال حاضر بین المللی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار خواهد بود.

اول اینکه، این اقدام بین المللی، وجود یک اجماع جهانی را در ارتباط با بحران فلسطین و اینکه تا حدود زیادی حقیقت برای افکار عمومی و دولت های جهان در ارتباط با ظلمی که بر ملت فلسطین رفته، به نمایش گذاشته است.
دوم ، این حرکت جمعی جهانی علیه رژیم صهیونیستی در حالی شکل گرفته که 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا تندترین و افراطی ترین رئیس کاخ سفید در ارتباط با مساله فلسطین به شمار می آید و او اولین بار رسما و عملا اقدام به انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی کرده است.

در حقیقت جامعه جهانی یک پیام محکم ، واحد و یک صدا را به رئیس تاجر مسلک کاخ سفید در خصوص مساله فلسطین مخابره کرده، که این نشانگر آن است که او در ارتباط با 'بنیامین نتانیاهو' و باند صهیونیستی، شاهد روزهای سختی در آینده کاری اش خواهد بود.

دیگر اینکه ، جامعه جهانی علاوه بر حقوق ملت فلسطین و مساله قدس شریف در خصوص جولان اشغالی هم نظر مشخص و روشنی ارائه کرده است، آن هم در روزهایی که به دلیل ماجراجویی های رژیم صهیونیستی ، جهان بیش از هر زمان دیگر نگران بحران سوریه است.

نکته مهمی که هنگام رای گیری ها برای قطعنامه های شش گانه خودنمایی می کند، اینکه تعداد آرای مخالف در هر قطعنامه عددی بیش از 13 را کسب نکرده است، به این مفهوم که بیشترین متحدان یا موافقان رژیم صیهونیستی دراین قطعنامه ها بین 6 تا 13 کشور بوده اند.

اگرچه این قطعنامه ها ممکن است ، ضمانت اجرایی محکمی نداشته و برای فلسطینی ها در کوتاه مدت دیگی را گرم نکند، اما اهمیت آن آنجاست که شرایط رژیم صهیونیستی در عرصه روابط بین الملل روزبه روز وخیم تر می شود و تمامی سرمایه گذاری های این رژیم با حمایت های دولت ترامپ، در خروش ملت فلسطین در تازه ترین انتفاضه فلسطینی ها ، یعنی راهپیمایی های بازگشت، با شکست روبه رو شده است.

بنابراین از این پس ابتکار عمل فلسطینی ها که با حمایت حامیان آنان در جریان مقاومت همراه خواهد بود، رژیم صهیونیستی را که آشکارا قوانین و کنوانسیون های بین المللی را زیر پا می گذارد، در شرایطی به مراتب وخیم تر قرار خواهد داد.

در همین ارتباط دیروز همزمان با 'روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین'، احزاب و گروه های فلسطینی و لبنانی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار مداخله مجامع بین المللی برای جلوگیری از نقض فاحش حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی شدند.

این رویدادها در رسانه های بین المللی هم بازتاب های گسترده ای داشته که نشان می دهد، حواس جامعه بین الملل هر روز بیش از گذشته به مساله فلسطین جلب می شود و می توان گفت، روزهای سختی برای رژیم صهیونیستی در راه است.
منبع: ایرنا