تبیان، دستیار زندگی

توصیه کرمیار به نویسندگان جوان: جسارت داشته باشید و نترسید

صادق کرمیار در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثرش با عنوان «مستوری» به نویسندگان جوان توصیه کرد نترسیدن و داشتن جسارت در زندگی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید به آن در نوشتن توجه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشن امضای مستوری

جشن امضای رمان «مستوری» به همت انتشارات کتاب جمکران و در محل دنیای کتاب برگزار شد.
این جلسه که صادق کرمیار در آن حضور داشت ابتدا حاتم ابتسام مسئول دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران گزارشی از فعالیت‌های گذشته و برنامه‌های آینده‌ی دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران ارائه داد. او کارویژه‌ی این دفتر را تولید و انتشار کتاب‌های داستانی در حوزه مهدویت دانست و اضافه کرد مفاهیمی همچون عدالت‌طلبی، جهاد فی سبیل‌الله و اسوه‌های دفاع مقدس و تاریخ اسلام نیز در همین حوزه تعریف می‌شود و رمان مستوری نیز از همین نگاه باب طبع کتاب جمکران بوده است. ابتسام در ادامه به چند کار مهم و ویژه‌ی در دست انتشار اشاره کرد و آثار داستانی درباره شهید لاجوردی، حضرت فضه، زنان و دفاع مقدس را از آثاری بر شمرد که به زودی به زیور طبع آراسته خواهند شد.
مسئول دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران در بخش دیگر سخنانش یادداشت چند نویسنده و منتقد را قرائت کرد. یادداشت‌هایی که نویسندگانی مطرح کشوری درباره‌ی رمان مستوری نوشته بودند و بخش‌های از آن‌ها خوانده شد، از سعید تشکری، سعید محمدی، سجاد خالقی، مسعود آذرباد و احسان رضایی بودند.

* حسنی:


محمد حسنی مدیر عامل انتشارات کتاب جمکران نیز در ادامه برنامه درباره رمان مستوری و شخصیت ادبی صادق کرمیار سخنانی ایراد کرد.

وی عدالت‌طلبی را بر دو گونه‌ خدابنیاد و خودبنیاد تقسیم کرد و افزود تشخیص و مرزبندی بین این دو عدالت‌طلبی بسیار دشوار است و صادق کرمیار در زمان مستوری به خوبی توانسته این دو را از هم جدا کند و عدالت‌طلبی خدابنیاد و خودبنیاد را به تصویر بکشد.

مدیر عامل انتشارات جمکران به ویژگی تصویری‌نویسی کرمیار اشاره کرد و دیگر رمان‌های او را نیز به خاطر ضرباهنگ خوب و تصویری‌نویسی واجد شرایط اقتباس و ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی دانست و در انتها به مسئولانی که دم از ضعف ادبیات برای اقتباس می‌زنند توصیه کرد آثاری که انتشارات کتاب جمکران و به‌ویژه صادق کرمیار نگاشته‌اند را ببینند و از ظرفیت این آثار برای تولید آثار فاخر بهره بگیرند.
صادق کرمیار نیز روبه‌روی مخاطبان نشست و برایشان سخن گفت.


* کرمیار: مطالعه آثار جدی ادبیات داستانی ایران و جهان را ضروری است


نویسنده‌ مستوری ابتدا از تجربه‌های نویسندگی و شخصیت کاری خود گفت و از حسنی و حجت الاسلام پورطباطبایی که به او انگیزه دادند و راه نوشتن مستوری را برایش هموار کردند تمجید و تشکر کرد.
کرمیار با اشاره به اینکه از کودکی و نوجوانی به سینما و ادبیات علاقه‌مند بوده است، گفت هر هفته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رفتم و آنجا تا غروب کتاب می‌خواندم. از نوجوانی داستان می‌نوشتم و به اسم مستعار به مجلات می‌فرستادم و بعدها که هم گزارشگر روزنامه اطلاعات شدم داستان می‌نوشتم و وقتی دوستان خوانند گفتند تصویری می‌نویسی و خوب است که برای سینما و تلویزیون بنویسی و این مقدمه حضورم در سینما و تلویزیون شد.
نویسنده نامیرا گفت: نیازی نیست نویسنده در دل یک ماجرا باشد تا بتواند درباره آن بنویسد و اگر مشاهده‌گر خوبی باشد و مطالعه کند می‌تواند به ابعاد و زوایای جدیدی دست یابد که حتی افراد حاضر در ماجرا هم به آن دست نیافته‌اند. وی نقش استعداد در نویسندگی را کمرنگ توصیف کرد و خود را مثالی برای این موضوع دانست و افزود با تلاش و مطالعه و تمرین نوشتن است که می‌شود نویسنده شد. او به کسانی که دوست دارند نویسنده شوند توصیه کرد، بخوانند و بخوانند و بخوانند و بنویسند.
کرمیار مطالعه آثار جدی ادبیات داستانی ایران و جهان را ضروری دانست و از نویسندگانی همچون داستایوفسکی، تولستوی، ویکتور هوگو، ویلیام فاکنر نام برد و از نویسندگان ایرانی نیز به بزرگ علوی، جلال آل احمد و احمد محمود اشاره کرد.
کرمیار به نویسندگان جوان توصیه کرد نترسیدن و داشتن جسارت در زندگی مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن در نوشتن توجه کنند.
در انتهای برنامه صادق کرمیار مستوری را برای حاضران در جلسه امضا کرد.
رمان «مستوری» در قالب داستانی عاشقانه و معمایی به فساد اقتصادی و تبعات آن می‌پردازد و به داستان زندگی شهید زین‌الدین نیز نقب می‌زند و به ابعاد شخصیت او می‌پردازد. مستوری را انتشارت کتاب جمکران منتشر کرده است.


منبع: فارس