تبیان، دستیار زندگی

شعار روز جهانی ایدز "برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش اچ آی وی می‌دهم"

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت:"برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش اچ آی وی می دهم" به عنوان شعار امسال روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شعار روز جهانی ایدز
دکتر سیدعلیرضا مروجی، با اشاره به هفته اطلاع‌رسانی ایدز 8 تا 14 آذر ماه، بر اهمیت اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به اچ‌آ‌ی‌وی تاکید کرد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری‌(مدظله العالی) مبنی بر اینکه "جلوگیری از گسترش اینگونه امراض با استعانت از حمایت‌های مادی و معنوی برای کسانی که مطلعند و تمکن دارند شرعا لازم است"، تصریح کرد: ایدز یک بیماری عفونی ناشی از نوعی ویروس است که بعد از ورود به بدن انسان، وارد سلول‌های سیستم دفاعی انسان (گلبول‌های سفید) شده، در آنجا تکثیر یافته و با از بین بردن سلول‌های سفید در خون آزاد شده و دیگرسلول‌های دفاعی را درگیر می‌کند و در نهایت با کاهش سیستم ایمنی باعث مرگ انسان می‌شود.

دکتر مروجی، تماس جنسی، انتقال از مادر به کودک، خون و فرآورده‌های خونی را سه راه اصلی انتقال ویروس HIV بر شمرد و اظهار داشت: تزریق خون و فرآورد‌های آن، سرنگ آلوده مشترک در معتادان، لوازم پزشکی آلوده و هرگونه وسیله یا ابزاری که در بدن ایجاد خراش کند مثل تیغ سلمانی، خالکوبی، مسواک و خلال دندان از دیگر راه‌های انتقال این بیماری است.
وی، پایبندی به اصول و موازین اخلاقی، انسانی، خانوادگی و دین مبین اسلام همچنین اجتناب از بی بندو باری، پرهیز از انجام هرگونه رفتار مخاطره آمیز، ایجاد راهکارهای مناسب جهت مبارزه با مواد مخدر خصوصا نوع تزریقی، آموزش بیماری ایدز و خطرات آن و راه‌های انتقال به جامعه خصوصا نسل جوان را از راه‌های پیشگیری بیماری ایدز برشمرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عدم استفاده مشترک از وسایلی که در بدن ایجاد خراش می‌کند مانند تیغ، خال کوبی، وسایل حجامت، پزشکی و دندانپزشکی و شرکت نکردن در مجامع پر خطر نیز از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز است.
منبع: سلامانه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.