تبیان، دستیار زندگی

وجود ۶۰ هزار بیمار HIV در ایران

‌مشکلات وقتی بزرگ و خارج از کنترل می‌شود که دور آن را خطی قرمز کشیده و هرموضوعی مربوط به آن را به عنوان منطقه زون، تلقی کنیم؛ محدوده‌ای که ورود و خروج اطلاعات از آن به معنای شکستن ممنوعیت‌ها محسوب شده و عواقبی سخت به دنبال داشته باشد!!.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وجود ۶۰ هزار بیمار hiv در ایران
بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی که امروز جامعه ایران را تهدید به خفگی می‌کند، ابتدا با سانسور و خود سانسوری مواجه بود؛ تهدیدی نظیر ایدز که علاوه بر مبتلایان به این بیماری، دیگران هم در مواجهه با آن با یک تابلوی هیس!! مواجه می‌شدند و همین امر عواقبی نگران کننده برایمان به ارمغان آورد.

سکوت پر ابهام در برابر ایدز طی سال‌های گذشته جامعه ایران را به نقطه‌ای رسانده که از آن به عنوان تغییر رفتار بیماری یاد می‌شود؛ به نحوی که امروز به جای ابتلا براثر استفاده از سرنگ مشترک، به ابتلا از طریق روابط مشکوک و پرخطر جنسی رسیده‌ایم؛ موضوعی که اگر به شکلی جدی، برنامه‌ریزی و مدیریت شده به آن نپردازیم، به بزرگتر شدن مسئله کمک کرده‌ایم.

امروز و علی‌رغم اینکه تابوی اطلاع‌رسانی در مورد بیماری ایدز، چند سالی است که شکسته، اما بسیاری از مسئولان خصوصا در استان فارس، برای اطلاع رسانی در این مورد، نگاه گذشته را با خود یدک می‌کشند؛ ‌این درحالی است که شیراز یکی از اولین شهرها و فارس از اولین استان‌هایی بود که به دلایلی، به شکل علمی و آکادمیک، موضوع ایدز، شناسایی مبتلایان و راه های ابتلا و پیشگیری از بیماری را آغاز کرد و اقدامات شایسته‌ای نیز به مدیریت خانم دکتر بهشتی انجام داد.

امروز خبرنگاران برای یافتن اطلاعاتی تازه پیرامون این بیماری، تعداد بیماران مبتلا، مراکز درمانی مشخص و اطلاع رسانی دقیق و صحیح به مردم، با چالش یافتن مسئول پاسخگو مواجه‌اند زیرا مدتی است هیچ میزگرد و کنفرانس خبری در مورد این بیماری چالش برانگیز، برگزار نمی‌شود.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در هفته ملی اطلاع‌رسانی HIV تنها به صدور پیام‌هایی اکتفا کرده‌اند که در آن به آمارهای جهانی و ملی این بیماری اشاره شده اما در خصوص فارس و شیراز، هیچ آمار و اطلاعاتی ارائه نشده است. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پیامی با اشاره به نامگذاری هشتم تا چهاردهم آذر به نام هفته ملی اطلاع رسانی اچ آی وی /ایدز، چالش‌های مهم در زمینه این بیماری و سیاست های کنترل آن را بیان کرد.
عبدالرسول همتی در پیام خود که توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت با بیان اینکه HIV   متعلق به گروه جمعیتی، نژاد و یا ملیت خاصی نیست، بر اهمیت توجه به برنامه های پیشگیرانه در این زمینه تاکید کرد. او در این پیام با یادآوری اینکه HIV   در سراسر جهان یکی از چالش ها است، این موضوع را دلیلی بر نبود یا کمبود راهکارها و ابزار لازم برای پیشگیری ندانسته و بر این اصرار دارد که موضوع ریشه در استفاده نکردن از امکانات موجود دارد.

همتی در ادامه پیام خود آورده است: HIV متعلق به گروه جمعیتی، نژاد و یا ملیت خاصی نیست و هر انسانی در صورتی که در معرض تماس با ویروس HIV قرار گیرد می تواند مبتلا به HIV شود. از این رو طراحی و سیاست گذاری برنامه های پیشگیری باید با شناخت همه گیری در کشور و عوامل پیچیده آن در زمینه های گوناگون اقتصادی، قانونی، سیاسی، فرهنگی، روانی و اجتماعی که منجر به رفتارهای پرخطر ناقل HIV می‌شود، انجام گیرد. همچنین مجموعه عوامل اجتماعی مانند هنجارهای جنسی، برابری جنسیتی و انگ ناشی از HIV نیز باید در نظر گرفته شود. کاهش انگ و تبعیض باعث تسهیل مراجعه مبتلایان و افراد در معرض خطر به سرویس های خدمات پیشگیری و مانع از پنهان ماندن همه گیری می گردد و به این ترتیب به کنترل همه گیری کمک می کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرده است: تاکید بر بهبود کیفیت زندگی و طول عمر بیماران به کاهش انگ و تبعیض ناشی از HIV می انجامد که از اهداف اصلی برنامه کنترل HIV است و زیرساخت و مبنای اصلی رسیدن به سایر اهداف برنامه کنترل HIV  است.

این مقام مسئول، شناسایی حداکثری بیماران و اتصال آنها به خدمات درمانی و مراقبتی را از مهمترین اصول پیشگیری از ایدز دانسته و با یادآوری اینکه چنین اقدامی زمینه کاهش مرگ و میر و ناتوانی‌های مبتلایان خواهد شد، به طرح این نکته پرداخته که شمار مبتلایان در ایران نزدیک به ۶۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود حال آنکه تقریبا ۲۵ هزار نفر یعنی حدود ۴۱ درصد آنها شناسایی و ثبت شده اند.

همتی تاکید کرده است که تمام کشورهای جهان متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۰ به هدف مهم شناسایی ۹۰ در صد بیماران اچ آی وی مثبت کشور خود را شناسایی کنند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در این پیام اعلام کرده است که افزایش آمار زنان مبتلا به اچ آی وی و تغییر تدریجی الگوی انتقال بیماری از اعتیاد تزریقی به روابط جنسی، اهمیت مسئله را در ایران دوچندان کرده است.

همتی با یادآوری اینکه دهم آذرماه روز جهانی ایدز و هشتم تا چهاردهم آذرماه، هفته ملی اطلاع‌رسانی پیرامون اچ آی وی نامگذاری شده است، این فرصت را زمانی مناسب برای آگاهی بخشی و ارائه خدمات به مردم خصوصا بیماران مبتلا و اطرافیان آنان دانسته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در پیامی، بیماریابی و شناسایی موارد ناشناخته را مهمترین چالش در زمینه این بیماری برشمرد. علی بهادر با بیان اینکه برای این هفته شعار «برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش HIV می دهم» انتخاب شده است، بر اهمیت به کارگیری روش های مناسب برای ارتقای سطح بیماریابی و کنترل عفونت اچ آی وی، تاکید کرد .

او در پیام خود با تاکید براینکه هر ساله میلیون ها انسان در سرتاسر جهان به HIV مبتلا می‌شوند و صدها هزار نفر، از بیماری‌های ناشی از HIV جان خود را از دست می‌دهند، اعلام کرده است که اثرات گسترش HIV تنها در مرگ و میر افراد خلاصه نمی شود. HIV بر تمام جوانب زندگی از قبیل اقتصاد، فرهنگ، سیاست و مذهب اثر گذاشته است‌.
بهادر با استناد به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده که نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در دنیا با اچ آی وی/ایدز زندگی می‌کنند و تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، نزدیک به یک میلیون مرگ ناشی از اچ آی وی رخ داده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شده است که در ایران بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نزدیک به ۳۸ هزار نفر مبتلا به اچ آی وی/ایدز شناسایی، ثبت و گزارش شده است‌.

بهادر هدف نهایی در نظام مراقبت بیماری ایدز توسط سازمان جهانی بهداشت را کنترل اپیدمی ایدز تا سال ۲۰۳۰ میلادی اعلام و خاطرنشان کرد است که در راستای دستیابی به این هدف، تمام کشورها متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۰ استراتژی جامع ۹۰ ۹۰ ۹۰ را دنبال کنند.

او توضیح داده است که "در این زمینه انتظار می رود حدود ۹۰ درصد از مبتلایان در دنیا شناسایی شوند؛ ۹۰ درصد از موارد شناسایی شده تحت درمان ضد رتروویروس قرارگیرند و سطح ویروس ۹۰ درصد دریافت کننده های درمان ضد ویروسی به شکل چشمگیری کاهش یابد. "

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین اعلام کرده است که " در کشور ما به نظر می رسد مهمترین چالش پیش رو بیماریابی و شناسایی موارد ناشناخته عفونت اچ آی وی باشد؛ گرچه به دنبال آن ارتقای پوشش درمان و درمان مناسب و به موقع بیماران از اهمیت بسزایی برخوردار است. با دستیابی به این اهداف می توان امیدوار بود که جهان به هدف کنترل اپیدمی ایدز در سال ۲۰۳۰ برسد. "

او ادامه داده است" با وجود انجام فعالیت های مختلف طی سال های گذشته، بررسی وضعیت موجود و گسترش همه جانبه فعالیت ها و به کارگیری روش های مناسب برای ارتقای سطح بیماریابی و کنترل عفونت اچ آی وی لازم به نظر می رسد. "

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخشی از این پیام اعلام کرد که "‌در کنار پیگیری فعالیت های اجرایی، جلب حمایت سیاست‌گذاران از جمله مدیران ارشد دولتی، نمایندگان مجلس، روحانیون، مسوولان رسانه های همگانی به ویژه صدا و سیما و جلب مشارکت نهادهای مردمی و جامعه مدنی از مهمترین گام های مؤثر به شمار می آید. "

او ادامه داده است: "همانگونه که تا امروز سازمان های مختلفی در این راستا تلاش های بسیاری کرده اند، سازمان‌های غیردولتی نیز می توانند در پیشبرد برنامه های پاسخ به همه گیری HIV و ایدز، یاری رسان جامعه باشند. "

بهادر همچنین اعلام کرده است که "دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر ساله همگام با خدمات مستمر نظام مراقبت بیماری ایدز در هفته اطلاع رسانی اچ آی وی/ ایدز، فعالیت هایی شامل اطلاع رسانی، اجرای برنامه های فرهنگی-آموزشی و نیز انجام مشاوره و آزمایش رایگان و محرمانه ایدز برای افرادی که تمایل به انجام این تست دارند را ارائه می دهد. "

" امسال نیز دانشگاه از هشتم لغایت چهاردهم آذرماه، این مناسبت را با شعار «برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش HIV می دهم» با هدف معرفی خدمات پیشگیری و کنترل اچ آی وی در سطح دانشگاه و کاهش موارد انگ و تبعیض حاکم بر بیماری برگزار خواهد کرد . "

امروز بیش از هر زمان نیازمند برگزاری نشست‌های خبری و اطلاع‌رسانی و اقدامات آگاهی بخش پیرامون وضعیت این بیماری در جامعه هستیم؛ لزوم پررنگ‌تر شدن هشدارها و در برگیری تمام گروه‎های سنی و جنسی، اهمیت برپایی همایش‌هایی عمومی و تغییر در شیوه‌های اطلاع‌رسانی به مردم و ... به خوبی احساس می‌شود.

علاوه بر این، باید تلاش کرد که به افراد متبلا اطمینان داده شود که اچ آی وی/ ایدز، یک بیماری است، مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، اگر به درستی با آن مواجه شده و در مسیر درمان و مراقبت حرکت کنیم، قطعا ضمن ممانعت از بروز آسیب‌های بیشتر و معلولیت و مرگ، امکان شیوع بیشتر آن را از بین خواهیم برد.

یکی از مباحث مهم که نیاز به طرح آن در جامعه به خوبی احساس می‌شود، ارتقا آگاهی افراد جامعه برای مواجهه صحیح با بیماران مبتلا به این بیماری است؛ موضوعی که یکی از عوامل مهم در پنهان کردن بیماری توسط مبتلایان محسوب می‌شود.
منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.