تبیان، دستیار زندگی

رقابت کی‌روش با اسکولاری برای حضور روی نیمکت کلمبیا

از سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان و سرمربی پیشین تیم ملی برزیل به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های سرمربیگری کلمبیا یاد شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فدراسیون فوتبال کلمبیا
فدراسیون فوتبال کلمبیا در حالی همچنان به دنبال انتخاب سرمربی جدید تیم ملی این کشور است که گفته می‌شود مدیران این فدراسیون به دنبال این هستند حداکثر تا ماه ژانویه سرمربی جدید خود را انتخاب کنند. بر اساس گزارش نشریه اسپانیایی «ال‌پایس» کارلوس کی‌روش پرتغالی و لوئیز فیلیپه اسکولاری برزیلی اصلی‌ترین گزینه‌های فدراسیون فوتبال کلمبیا برای جانشینی خوسه پکرمن هستند، سرمربی‌ای که پس از جام جهانی 2018 از سمت خود کناره‌گیری کرد.

طبق این گزارش، پوشه‌ کاندیداهای سرمربیگری تیم ملی فوتبال کلمبیا ضخیم است، اما در این بین دو کاندیدا یعنی کی‌روش و اسکولاری شانس بسیار بالایی برای احزار پست سرمربیگری کلمبیا دارند. کی‌روش 65 ساله با تیم زیر 20 سال پرتغال، سابقه دو قهرمانی در جهان را با بازیکنانی همچون لوئیز فیگو، فرناندو کوتو، ژوائو پینتو و روی کاستا دارد. او سپس هدایت تیم ملی فوتبال پرتغال را برعهده گرفت، اما نتوانست این تیم را به جام جهانی 1994 آمریکا برساند.

سرژیو کریتیناس، روزنامه‌نگار روزنامه «رکورد» پرتغال گفت: «کی‌روش پدر فوتبال مدرن پرتغال است. او اولین مربی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها بود که با شیوه‌های خاص خود تیم زیر 20 سال پرتغال را به دو قهرمانی در مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های 1989 و 1991 رساند. کی‌روش برای بازیکنانی همچون فیگو، پائولو سوسا، روی کاستا و کوتو سرنوشت‌ساز بود. کی‌روش تکنسین نتایج است. در تیم ملی فوتبال ایران، تیم تحت‌هدایت وی بیشتر مبتنی بر دفاع است، اما در کل تیم‌های وی تیم‌های سازمان‌یافته‌ای هستند».  
دهه 90 میلادی برای این مربی پرتغالی بد بود، جایی که نتایج خوبی را با چند تیم باشگاهی و ملی کسب نکرد. در ادامه کی‌روش تیم ملی آفریقای جنوبی را به جام جهانی 2002 کره - ژاپن رساند. پس از این تجربه او راهی منچستریونایتد و دستیار سرالکس فرگوسن شد و با این تیم چند بار قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را تجربه کرد. کی‌روش سپس هدایت رئال مادرید را در فصل 04-2003 برعهده گرفت، اما تجربه موفقی در این تیم نداشت و در همان فصل از این تیم جدا شد.

خوسه داوید لوپس، روزنامه‌نگار سایت اسپانیایی «ال‌انگانچه» گفت: «استخدام کی‌روش به عنوان سرمربی رئال مادرید خیلی غافلگیرکننده بود چون او دستیار سرالکس فرگوسن در منچستریونایتد بود و سپس به عنوان سرمربیگری رئال رسید و خوب هم به نظر نمی‌رسید. کی‌روش شروع خیلی خوبی در رئال مادرید داشت، تیمش عالی بازی می‌کرد، اما در ادامه تیمش به لحاظ فیزیکی دچار افت شد و وقتی کار به استفاده از سیستم چرخشی رسید، او ترکیب بزرگی نداشت. خیلی بد بود که آن روند خوب رئال متوقف شد. کی‌روش نیمکت بزرگی همچون رئال مادرید را در اختیار داشت. خیلی از مردم حتی به خاطر ندارند که کی‌روش زمانی سرمربی رئال مادرید بود».

کی‌روش به عنوان سرمربی ایران آمار خوبی از خود بر جای گذاشته و از زمانی که در سال 2011 هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت، این تیم را دو بار به جام جهانی - 2014 و 2018 - رساند و با تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کرده است.
منبع: تسنیم