تبیان، دستیار زندگی

آن چه در «من و شما» گذشت

شما فراستی نیستید!

«من و شما» از برنامه هایی است که با بهره مندی از عناصر زرد توانسته محبوبیتی فراوان میان بیننده ها بدست بیاورد. زرد بودن یک امتیاز برای برنامه و مجری آن است چرا که بخوبی می تواند از حاشیه ها برای سرگرم کردن بیننده بهره ببرد. در گفت و گو با فراستی اما مسیر از ابتدا اشتباه بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
من و شما
آرش ظلی پور سبقه ژورنالیستی دارد و در تلویزیون کنار احسان عیلخانی تمرین اجرا کرده است. او در «من و شما» نخستین اجرای مستقل را از سرگذرانده و نشان داده می تواند سوژه را بپروارند و برنامه را داغ کند. مدل اجرای او به هارد تاک پهلو می زند اما شوخی است اگر بخواهیم ظلی پور را در این زمینه موفق بدانیم. با این حال مصاحبه های او عمدتا به دور از تعارف های معمول است. با این پیشینه او مقابل مسعود فراستی نشست؛ منتقدی که در نقد فیلم ها هیچ مرزی قائل نیست و انتظار دارد همه کارگردان ها صاحب جنبه باشند.

اشتباه در انتخاب ادبیات

ابتدا روایت هفت صبح از ریز ماجرایی که در برنامه روز گذشته افتاد را بخوانید: آرش ظلی‌پور، مجری برنامه من و شما، از مسعود فراستی دعوت کرده بود به برنامه بیاید تا در یک گفت‌وگوی چالشی و متفاوت، پرسش‌هایی مطرح کند و حرف‌هایی بزند که تا به حال کسی در مقابل این منتقد به زبان نیاورده است. خب تا اینجای کار مشکلی وجود نداشت. ظلی‌پور می‌توانست سوالاتش را مطرح کند و اجازه دهد تا مخاطبان با شنیدن پاسخ‌های فراستی، خودشان او را مورد قضاوت قرار دهند اما شیوه ورود ظلی‌پور به مصاحبه و لحنی که برای گفت‌وگو با فراستی انتخاب کرد، مسئله را به سمت یک بحران پیش برد. ظلی‌پور تصمیم داشت به زبان فراستی با او مصاحبه کند و درست با ادبیات خودش او را مورد نقد قرار دهد و مشکل اصلی دقیقا از همینجا رقم خورد.

بی‌احترامی به جای نقد

ظلی‌پور درست در نقطه شروع مصاحبه، فراستی را در موقعیت بد و تمسخرآمیزی قرار داد. تصاویری از این منتقد را پخش کرد و به او گفت:«عکسهای شما را بالا و پایین کردیم با بچه‌ها دیدیم که از پنج شش سال پیش تا الان کلا دو سه تا کت بیشتر ندارید که الان هم یکی از همان‌ها را پوشیدید. مسعود فراستی که انقدر نقد می‌کند به نظرش مهم نیست آدم بدتیپی است؟» وقتی مجری جوان یک برنامه، روی آنتن زنده، مهمان برنامه‌اش را که سن و سال پدرش را دارد در چنین موقعیتی قرار می‌دهد و صراحتا او را بدتیپ می‌خواند، نمی‌توان انتظار داشت که در ادامه اتفاق‌های بدی نیفتد. چون درست از همینجا به بعد، دعواهای کلامی میان آنها شروع شد و بعد از حدود ده دقیقه به جایی رسید که فراستی در پاسخ به یکی از سوالات ظلی‌پور، صراحتا به او گفت:« نمیخواد برای من بگی نظرت چیست! مطلقا نه سلیقه داری نه سوادش رو داری. هیچ کدامش را نداری.»

و مجری برنامه به جای اینکه تلاش کند جو را آرام کند، مجددا دعوا را کش داد و به او گفت:«شما کاملا آدم ضعیف کشی هستی. کارت این است. الان هم من را گذاشتی گوشه رینگ و می‌خواهی مدام بزنی.» وقتی فراستی چنین حرفی را شنید ادامه داد:«من اصلا آرش ظلی‌پور نمی‌شناسم، اصلا برایم مطرح هم نیست که بگذارمش گوشه رینگ.» و دوباره دعوا ادامه پیدا کرد چون ظلی‌پور باز هم گفت:« برای من هم اهمیتی ندارد من را بشناسی یا نشناسی.»

و ... نهایتا به جایی رسید که لابد در همان ویدئوی سه دقیقه‌ای دیده‌اید. همانجایی که ظلی پور به فراستی گفت:«چرا فکر میکنید حرفهای شما کمک می‌کند به سینمای ایران؟ چه اتفاقی از اولین برنامه هفت افتاد توی سینما؟ پس مسعود فراستی آنقدرها هم که فکر میکند آدم تاثیرگذاری نیست. خودش اینطوری فکر می‌کند. نشسته است توی یک چهاردیواری یا جلوی قاب دوربین مدام میگوید من من من و خیلی هم خودشیفته حرف می زند.»

 او حتی کوتاه نیامد و در ادامه وارد مسائل خصوصی زندگی فراستی شد و از قول جیرانی گفت که فراستی دو تا زن گرفته و زنها را خوب می‌شناسد و ....

نارضایتی مخاطبان

مخاطبان برنامه، ظهر جمعه به جای تماشای یک برنامه جذاب، شاهد مصاحبه‌ای پرتنش و عصبی بودند. خیلی از آنها در صفحه اینستاگرام برنامه واکنش نشان داده‌اند و اعتراض کرده‌اند. همه انتظار داشتند آرش ظلی‌پور بالاخره در جایی از مصاحبه، کوتاه بیاید و به احترام مخاطبان هم که شده، جو را آرام کند اما چنین کاری انجام نداد. در طول مصاحبه، فراستی هم بارها به ظلی‌پور بی‌احترامی کرد و او را مورد تحقیر قرار داد اما نهایتا برآیند مصاحبه طوری پیش رفت که همه ظلی‌پور را مقصر میدان شناختند. چون به هرحال بی احترامی میزبان به مهمانی که سن و سالی از او گذشته‌ است روی آنتن زنده پذیرفته نیست.

ظلی‌پور جدای از لحن اشتباهی که در مصاحبه با فراستی انتخاب کرد، در پایان مصاحبه هم او را بدرقه نکرد و اجازه داد مهمان برنامه‌اش با قهر استودیو را ترک کند و حتی تلاشی برای دلجویی از او هم نکرد. انتظار می‌رفت از جایش بلند شود و مهمانش را تا دم در همراهی کند اما دست به سینه نشست و به جای عذرخواهی از مردم، رو به دوربین صحبت‌هایش را ادامه داد و بعد از چند دقیقه صحبت، با خوشحالی نتیجه گرفت که بالاخره شاخ غول را شکسته و برای اولین بار توانسته است مقابل فراستی بایستد! کاش لااقل به جای این نتیجه‌گیری، فقط عذرخواهی می‌کرد.

واکنش

کمی بعد مسعود فراستی در واکنش به حواشی گفت و گوی تلویزیونی اش نوشت: نه آن مجری، و نه کل مجریان و تهیه‌کنندگان رنگارنگ تلویزیونی از این قماش، و برنامه‌های مبتذل‌شان، مسئله‌ من نیستند. برنامه‌ امروز برخلاف طراحی عده‌ای برای تخریب نقد، علیه خودشان تمام شد، و صدای هشدار و اعتراض جمعی بسیاری علیه ابتذال، اخلاق‌فروشی و ارزش‌فروشیِ فراگیر در سینما و تلویزیون، به گوش همه رسید. خسارتش هم برای من، بسیار ناچیز بود.

توبیخ

چیزی نگذشت که محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه شما در پی اتفاقاتی که در قسمت اخیر برنامه تلویزیونی«من و شما»با حضور مسعود فراستی رخ داد، عوامل این برنامه از جمله آرش ظلی‌پورمجری من و شما را توبیخ و بخاطر مکدر شدن ذهن بینندگان از مخاطبان عذرخواهی کرد.

انتقاد

مجموع اتفاقی که در برنامه «من و شما» رقم خورد ، صدای بخش خبری 20:30 را هم درآورد. گزارشگر ابتدا توضیح داد در برنامه چه گذشته و در نهایت طرف فراستی را گرفت و از رفتار بد مجری انتقاد کرد.

پوزش

آرش ظلی پور مجری برنامه من و شما در واکنش به حواشی برنامه این طور نوشت:از چند روز پیش كه مشخص شد مهمان این هفته «من و شما» آقای مسعود فراستی است به اتفاق نویسنده و به همراهی تهیه کننده برنامه شروع به تحقیق و جستجو و طراحی سوال و‌ نقطه گذاری برای یک گفتگوی جذاب کردیم که در خاطر مخاطب و میهمان به عنوان یکی از بهترین گفتگوهایش ثبت و ضبط شود ؛ قصدی که برای همه میهمانان قبل از حضورشان داریم.اما این بار قصد ما به سرانجام نرسید و جناب مسعود فراستی مهمان این هفته ما در یک اقدام غیرمنتظره برنامه را ترک کردند و حاضر نشدند پاسخگوی سوالات ما باشند.

میخواستیم با هم به تحلیل رفتارها و حاشیه های پیش از این مهمان بپردازیم که امکان پذیر نشد. من به عنوان مجری «من و شما» در مقاطعی از گفتگو و در حمایت از مخاطبی که حدس زدم دارد از جانب مهمان مورد توهین قرار میگیرد متاسفانه در برخی از مقاطع نتوانستم آرامش لازم را حفظ کنم و همین باعث بروز سوتفاهماتی شده است.

جناب اقای فراستی من دوست داشتم منتقدی که همه سینما از زیر تیغ نقدش رد شدند به ما به عنوان یک برنامه تلویزیونی اجازه سوال و نقد جدی را می داد و هرگز دلمان نمیخواست که کم تحملی شما را ببینیم اما به هر دلیلی این اتفاق افتاد و من به عنوان مجری و به نمایندگی از تیم «من وشما» از آنجا که شما حکم بزرگ تر را برای ما دارید از شما عذرخواهی میکنم اگر میزبان خوبی نبودم و مهمانی ما با طبع شما سازگار نشد. هر زمان که تمایل داشته باشید در فضای آرام و بدون سوتفاهم ما دوباره میزبان شما خواهیم بود.

ما دوست داریم سوالات باقیمانده امروز را از شما بپرسیم چون شما برای ما مهم و قابل احترام هستید و برای همه اعضای تیم من و شما اتفاق ناراحت کننده ای ست که مهمان نواز خوبی نباشیم آن هم برای صندلی که روی آن از استاد علی نصیریان و جمشید مشایخی تا آتیلا پسیانی، حامد بهداد، رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی و خیلی از ستاره های درخشان این سینما نشسته اند و با لب خندان بیرون رفته اند.

امیدواریم مخاطبان ما که همراهان گرانبهای ما هستند اتفاق رخداده را با طبع مهربانشان ببخشند.