تبیان، دستیار زندگی

ادبیات در هفته ای که گذشت؛

«دختر شینا» برگزیده پویش مردمی بهترین‌های دفاع مقدس شد

مهمترین اخبار حوزه ادبیات از تاریخ سوم تا نهم آذرماه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
«دختر شینا» برگزیده پویش مردمی بهترین‌های دفاع مقدس شد

حوزه ادبیات در هفته ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

«دختر شینا» و «دا» برگزیده پویش مردمی بهترین‌های دفاع مقدس شدند

مراسم تقدیر از برگزیدگان پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس با حضور عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، حمید حسام و بهناز ضرابی زاده، نویسندگان برگزیده این پویش مردمی و محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری برگزار شد.

عبدالحمید قره داغی مدیر عامل انتشارات سوره مهر در این مراسم با اشاره به اینکه طرح معرفی برگزیدگان پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس به ابتکار همکاران ما در سوره مهر الکترونیک اجرایی شد، گفت: برنامه‌های متعددی برای انتخاب کتاب‌های برتر در موضوعات و عرصه‌های مختلف برگزار می‌شود از این رو دوستان در سوره مهر بنا را بر این گذاشتند که بهترین‌های دفاع مقدس را از مخاطبان انتشارات سوره مهر نظر سنجی کنند که ۱۳۸۰ نفر از طریق اینستاگرام و وب سایت سوره مهر در این نظرسنجی شرکت کردند.

وی با اشاره به معیار انتخاب کتاب‌هایی که برای پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس انتخاب شدند، بیان کرد: انتشار بیش از ۲۰ بار معیار ما برای انتخاب کتاب بود.

قره داغی با بیان اینکه نویسندگانی در پویش مردمی بهترین‌های دفاع مقدس انتخاب شدند که تیراژ کتاب هایشان بالا بود،گفت: در نهایت دو کتاب «دختر شینا» و کتاب «دا» انتخاب شدند که کتاب «دا» در فاصله کمی از دختر شینا بود.

مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه افتتاح شد

مراسم افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه در ساختمان شورای فرهنگ عمومی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ومحسن جوادی معاون فرهنگی وزیر و کاراندیش معاون حقوقی و حیدری معاون توسعه منابع انسانی و تعدادی از پیشکسوتان و فعالان حوزه نشر و کتاب برگزار شد.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در این نشست اظهار کرد: افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه خواسته دیرینه ای بوده که با همت بزرگان میسر شد.

وی افزود:کتاب فروشی‌ها از حلقه‌های اصلی رساندن تولید و محتوا به دست مصرف کننده هستند و باید سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام شود تا محصولات فرهنگی به راحتی به دست تمامی افراد در نقاط مختلف برسد.

مرادی نیا مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی با اشاره به رونمایی از سامانه نوین نشر کتاب گفت: سامانه قبلی که ناشران برای دریافت مجوز اقدام می‌کردند با گذشت زمان نیاز به نوآوری داشت که ابتدا به دنبال اصلاح آن بودیم ولی این کار با مشکلاتی روبه رو شد بنابراین به سمت طراحی و اجرای سامانه جدید رفتیم.

وی ادامه داد:اداره سامانه قدیم توسط شخصی در خارج از وزارت خانه بود که همین موضوع مشکلاتی را به همراه داشت و هم چنین سخت افزار توکن که هزینه بالایی برای وزارت ارشاد داشت، حذف و بار مالی برداشته شد.

۸ میلیارد تومان کتاب در سومین طرح پاییزه به فروش رسید

طرح پاییزه کتاب با شعار «حال خوش خواندن با پاییزه کتاب» با ۶۷۵ کتابفروشی عضو در سراسر کشور شامل ۵۲۳ کتابفروشی در مراکز استان و ۱۵۲ کتابفروشی در سایر شهر‌ها و شهرستان‌های استان‌ها از ۲۴ آبان در استان‌ها و از ۲۶ در تهران آغاز به کار کرد.

در این طرح استان تهران با ۱۰۱ کتابفروشی توانست با فروش ۵۵ هزار و ۷۲۰نسخه کتاب، رتبه پرفروش‏‌ترین استان‏ بر اساس کتاب را به خود اختصاص دهد.

استان خراسان رضوی با مشارکت ۷۶ کتابفروشی و فروش۴۲۳ هزار و۳۵نسخه کتاب، رتبه دوم طرح پاییزه کتاب را از آن خود کرد. استان قم با ۶۷ کتابفروشی فعال و فروش ۲۳۹ هزار و ۷۰نسخه کتاب در جایگاه سوم پرفروش‌ترین استان بر اساس کتاب قرار گرفت.

کتابفروشی‌های «کتاب رشد شعبه نادری» از اهواز، «پردیس کتاب» از مشهد، «کتاب رشد شعبه مرکزی» از اهواز، «شهرکتاب مشهد» از مشهد، «دنیای کتاب» از قم، «شهرکتاب همدان» از همدان، «شهر کتاب هفت حوض» از تهران، «شهر کتاب مرکزی» از تهران، «نشر ثالث» از تهران، «شهر کتاب اصفهان شعبه چهارباغ بالا» از اصفهان در صدر پرفروش‏‌ترین کتابفروشی‌های طرح پاییزه کتاب براساس کتاب قرار گرفته‏‌اند.

پیام تسلیت بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای درگذشت عباس عبدی


بنیاد شعر و ادبیات داستانی با صدور پیامی درگذشت عباس عبدی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده:
«خبر درگذشت عباس عبدی، داستان‌نویس توانای کشور، موجب تاثر و تالم جامعه ادبی کشور شد.
نویسنده‌ای که ترجیح داد به دور از شلوغی شهرهای بزرگ، در جزیره زیبای قشم برای مردم کشورش بنویسد.
بنیاد شعر و ادبیات داستانی، این ضایعه را به خانواده زنده‌یاد عباس عبدی و همچنین جامعه فرهنگی ـ ادبی کشور تسلیت می‌گوید و برای آن مرحوم غفران الهی می‌طلبد.»

گفتنی است؛زنده‌یاد عبدی متولد آبان سال ۱۳۳۱ بود. وی ابتدا با سرودن شعر به دنیای ادبیات وارد شد و بعد داستان را برگزید. رمان «دریا خواهر است» و مجموعه داستان‌های «قلعه پرتغالی»، «باید تو را پیدا کنم» و «پرنده هلندی» از آثار موفق اوست.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان