تبیان، دستیار زندگی

ماخونیک در راستای تعهد ادبیات در قبال جامعه است

مصطفی مهر‌آیین با اشاره به محتوای داستان ماخونیک، آن‌ را کتابی در راستای تعهد ادبیات در قبال جامعه توصیف کرد و گفت: ادبیات تنهایی جایی است که انسان‌ها متوجه می‌شوند تکیه‌گاه هم هستند. اصولا رمان در وضعیت کنونی جامعه ایران می‌تواند به مقوله‌ای رستگاری‌بخش تبدیل شود، کاری که در رمان ماخونیک به خوبی انجام شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از رمان ماخونیک

به همت نشر آماره، مراسم رونمایی از رمان ماخونیک با حضور جمعی از علاقه‌مندان و با سخنرانی محمد قاسم‌زاده و مصطفی مهرآیین، محسن فاتحی، نویسنده رمان و فرهاد نوع‌پرست، مدیر نشر آماره، بعد از ظهر دوشنبه پنجم آذرماه در عمارت خانه پدری برگزار شد.

اساطیر ماخونیک زنده و قابل درک هستند


محمد قاسم‌زاده در این مراسم با اشاره به وضعیت ادبیات داستانی ایران، رمان ماخونیک را کاری خوب معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه ماخونیک اولین رمان محسن فاتحی است، از جذابیت‌‌های زیادی برای مخاطب برخوردار است و می‌تواند به عنوان اثری خوب مطرح شود.

نویسنده رمان چیدن باد افزود: دو چیز در این رمان جالب است؛ نخست شجاعت نویسنده در ورود به ادبیات فولکلور و اساطیری ایران و دوم زبانی است که نویسنده برای بیان داستان خود از آن بهره گرفته است.

قاسم‌زاده با تفکیک اساطیر مرده از اساطیر زنده بیان کرد: اساطیری که در ماخونیک به آن ارجاع داده شده، عموما اساطیری زنده هستند که برای عموم مردم قابل درک است.

این نویسنده با اشاره به زبان کتاب افزود: به عقیده من زبان کتاب به دلیل استواری بر ادبیات کلاسیک ایران، سنگین است و پرداختن داستان با این زبان و ارجاعات درونی ممکن است کار خواندن را برای مخاطب دشوار کند.


ماخونیک نوعی پژوهش-رمان است


دیگر سخنران این مراسم مصطفی مهر‌آیین با اشاره به محتوای داستان ماخونیک، آن‌ را کتابی در راستای تعهد ادبیات در قبال جامعه توصیف کرد و افزود: ادبیات تنهایی جایی است که انسان‌ها متوجه می‌شوند تکیه‌گاه هم هستند. اصولا رمان در وضعیت کنونی جامعه ایران می‌تواند به مقوله‌ای رستگاری‌بخش تبدیل شود، کاری که در رمان ماخونیک به خوبی انجام شده است.

مهر‌آیین با اشاره به اشارات تاریخی و اسطوره‌ای فراوانی که در رمان ماخونیک به کار رفته، بیان کرد: به نظر من، ماخونیک را بیشتر از آن‌که بتوان رمان در نظر گرفت باید نوعی پژوهش- رمان خواند.

این استاد دانشگاه قصه‌نویسی را روایت گمشدگان تعریف کرد و افزود: در ماخونیک ما با انسان تنها مواجه نیستیم، بلکه با شبکه‌ای از انسان‌ها روبه‌رو هستیم. داستان ماخونیک هرچند غنای زبانی درخشانی دارد، اما همین غنا ممکن است خواندن این کتاب را سخت کند.

وی در پایان گفت: به نظر من در ماخونیک ما با مجموعه‌ای از کلمات طرف هستیم. کلماتی که در برابر پیام مقاومت می‌کنند. محتوای ماخونیک روایتی خطی و ساده از واقعیت اجتماعی نیست، بلکه بینامتنی است.

هومن بنایی، نمایشنامه‌نویش و کارگردان تئاتر نیز با اشاره به محتوای ماخونیک آن را کتابی جذاب و پرمغز توصیف کرد که خواننده را نه تنها به چالش می‌کشد، بلکه با تأمل نیز وامی‌دارد.

ماخونیک روایت وضعیت انسان کنونی ایرانی است


محسن فاتحی، نویسنده رمان ماخونیک نیز در این مراسم گفت: برای نوشتن این کتاب ۵ سال وقت صرف کردم که بخش بزرگی از آن به مطالعه پیرامونی و سپس نگارگری اثر گذشت. ماخونیک روایت وضعیت انسان کنونی ایرانی است. وضعیتی که آمیخته با نوعی پوچی و تهی‌مایگی زندگی است.

او با اشاره به اساطیر ایران گفت: در ادبیات مزدیسنا در برابر واژه زندگی، واژه مرگ قرار نمی‌گیرد، بلکه واژه نازندگی نهاده شده است، همان واژه‌ای که ماخونیک صرف پرداخت آن شده است.

نویسنده ماخونیک اظهار امیدواری کرد خوانندگان تاب گذر از نخستین پیچ‌های داستان را بیاورند تا با جهانی از شگفتی روبه‌رو شوند.

در پایان این مراسم فرهاد نوع‌پرست، مدیر نشر آماره، ضمن برشمردن دشواری‌های انتشار کتاب در این سال‌ها گفت: امیدوارم در راهی که ما گشوده‌ایم، نوشته‌های ادبی نویسندگان جوان و پرانگیزه، با کیفیت خوب منتشر شود و با استقبال جامعه کتاب‌خوان روبرو شود. 

منبع: ایبنا