تبیان، دستیار زندگی

پروفسور پی‌یر بریان: گوناگونی قومی و فرهنگی یکی از ویژگی‌های امپراتوری هخامنشی است

پروفسور«پی‌یر بریان» یکی از بزرگترین هخامنشی شناس جهان در دانشگاه اصفهان سخنرانی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 
پروفسور پی‌یر بریان: گوناگونی قومی و فرهنگی یکی از ویژگی‌های امپراتوری هخامنشی است
پروفسور پی‌یر بریان از بزرگترین هخامنشی‌شناسان جهان با موضوع «آسیای صغیر در بستر امپراتوری هخامنشی» در دانشگاه اصفهان سخنرانی کرد.

پیش از سخنرانی پروفسور بریان، دکتر «سنگاری» استاد دانشگاه اصفهان، ابتدا دربارۀ جایگاه پژوهش‌های علمی پی‌یر بریان در سطح جهان سخنرانی کرد و پس از آن پروفسور بریان به ایراد سخنرانی پرداخت.
پی‌یر بریان در این همایش با محوریت آسیای صغیر هخامنشی و به ویژه آسیای صغیر در آستانۀ فتوحات «اسکندر» به اوضاع سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه فرهنگی آسیای صغیر در اواخر حکومت هخامنشیان پرداخت.

 وی در ابتدا با بررسی واقعیت چندگانگی قومی و فرهنگی در آسیای صغیر هخامنشی و بررسی کاوش‌های باستان شناسی در آسیای صغیر و اسناد و مدارک مکتوب و مادی به این مسئله مهم پرداخت که عبارت «یونان آسیایی» مورد اشاره مورخان باید کنار گذاشته شود، زیرا یونانیان تنها یکی از عناصر اصلی این چارچوب فرهنگی در آسیای صغیر بوده‌اند.

بریان اشاره کرد که «یکی از ویژگی‌های امپراتوری هخامنشی، گوناگونی قومی، فرهنگی و دینی-آیینی بی‌نظیر آن است که از سارد در غرب امپراتوری تا رود سند و ایندوس در هند را دربرمی‌گیرد. برای مثال زبان‌های رایج و مکتوبات مورد استفاده، دامنۀ گستردۀ زبانی را مشتمل بر زبان‌های ایرانی (از پارس تا آسیای مرکزی)، زبان‌های سامی (بابلی، فینیقی و عبری رایج در حد فاصل میان رودان و مرزهای سرزمین مصر) و زبان‌ها و مکتوبات مصری در مصر باستان را دربرمی‌گرفت.»

محور دیگر این سخنرانی حضور پارسیان در سرزمین‌های آسیای صغیر در عصر هخامنشی بوده است. وی با اشاره به منابع موجود از کتیبه‌ها، متون یونانی، سکه‌ها، مهر‌ها، استل‌ها و نقاشی‌های مربوط به خشثرپاون‌ها و پارسیان مهاجر به بررسی یکی از عناصر اصلی چارچوب فرهنگی و جایگاه هخامنشیان در آسیای صغیر پرداخت.

بریان در پایان سخنرانی تأکید کرد: «اگر ما در صدد برآییم که دریابیم در پی لشکرکشی اسکندر چه روی داده است، باید فتوحات مقدونیان را در بستر امپراتوری هخامنشی جای دهیم و این در واقع تنها راهی است که  به ما این اجازه را می‌دهد که تغییرات و تداوم سیاسی و فرهنگی را در نیمه دوم سدۀ چهارم پیش از میلاد، یعنی بین سال‌های ۳۵۰ تا ۳۰۰ پیش از میلاد بازسازی کنیم؛ در واقع، میان فرمانروایی فیلیپ دوم مقدونی و پادشاهی اردشیر سوم از یکسو و از سویی دیگر از هم گسیختن سازوکار امپراتوری هخامنشی در دوره جانشینان اسکندر.»

 پیش از این سخنرانی نیز هجدهمین نشست علمی-پژوهشی ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، تحت عنوان «هخامنشیان، چشم‌اندازهای پژوهشی پیشِ رو» با حضور پروفسور پی‌یر بریان با استقبال گسترده‌ای برگزار شد.

این سخنرانی به مناسبت شصتمین سال تأسیس دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی با حضور دکتر «دهقان نژاد» رئیس دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دکتر «جعفری» مدیر گروه تاریخ و ایرانشناسی؛ دکتر «اله یاری» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ دکتر «کثیری» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه مرکزی اصفهان و جمعی از رؤسا و مدیران دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی و اجرایی استان و نیز حضور پرشور اساتید، دانشجویان، محققان، فرهیختگان و هنرمندان اصفهان از سراسر کشور برگزار شد.

منبع : خبرگزاری ایلنا