تبیان، دستیار زندگی

شما در کدام گروه تیپ شخصیتی قرار دارید؟ (8)

رهبران اجتماعی، سیاسی، اقتصادی تیپ 8ها در 9گانه اناگرام هستند

انسان ها در هر منطقه و محیط جغرافیایی دارای روحیات و خصلت های خاص خود هستند و نمی توان دو انسان را پیدا کرد که خصوصیات اخلاقی، رفتاری، فکری و احساسی یکسانی داشته باشند. به عبارتی می توان گفت به اندازه تعداد انسان های روی زمین می توانیم شخصیت های متفاوتی را نیز شاهد باشیم. ممکن است یک شخصیت را ببینیم که مداوم در حال طی کردن پله ها برای موفقیت خودش است و کسی دیگر نه به خود که به جامعه و گروه فکر می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیپ 8 شخصیتی

در علم روان‌شناسی شناخت خود و ویژگی‌های رفتاری تحت عنوان شخصیت شناسی (اناگرام) از آن یاد می‌شود. اناگرام شخصیت‌ها را در 9 دسته طبقه‌بندی و ویژگی‌های متداولی که هر تیپ از خود در موقعیت‌های مختلف بروز می‌دهد را توصیف می‌کند.

همه ما آمیخته‌ای از تیپ‌های شخصیتی هستیم اما یکی ازتیپ‌ها، پایه و اساس شخصیت ما را شکل می‌دهد لذا علاوه بر داشتن لایه و سطوح مختلف تیپ‌های دیگر، لایه و سطوح مختلفی از تیپ خودمان را دارا هستیم که دربرگیرنده صفات مثبت و منفی است؛ از این رو باید مسیر رشد و تعالی شخصیت خودمان را با آگاهی و بینشی که شخصیت شناسی پیش روی ما قرار می‌دهد در پیش بگیریم.

تبیان به‌منظور واکاوی "چگونگی شکل‌گیری شخصیت انسان" و "تیپ‌های شخصیتی" با دکتر مهشید رضوی روضوانی روان‌شناس و مشاور خانواده، به سلسله گفتگوهایی دراین‌باره می‌پردازد. شما می‌توانید با دنبال کردن این مباحث تیپ شخصیتی خود را شناسایی و متناسب با خصوصیاتی که دارید آن را در زندگی فردی و اجتماعی تان به کار ببندید.

تیپ های همیشه رئیس

یکی دیگر از تیپ‌های شخصیتی که در گروه غریزی و شعوری قرار دارد، تیپ 8، رهبر یا رئیس است. این تیپ شخصیتی بسیار مقتدر، قوی، تاثیرگذار با روابط اجتماعی بالا، بانفوذ و ویژگی‌های رئیس مآبانه است. تیپ رهبر می‌تواند به افراد دیگر انگیزه دهد.  

_ به عقیده این گروه شخصیتی زندگی عرصه مبارزه است که باید بر همه چیز مسلط و چیره شوند
.  آن‌ها این قدرت و توانمندی را دارند تا چالش‌های پیش روی را بردارند. قدرت و انرژی آنها فوق العاده است به گونه‌ای که خستگی ناپذیرند اما، این انرژی فوق العاده اگر ارزش‌ها و معیارهای قابل قبولی نداشته باشد می‌تواند اثرات سوئی در جامعه و زندگی به جای بگذارد مانند ترامپ؛ او یک تیپ 8 است که عقاید او در جامعه اثرات سوئی را به همراه داشت است. پس اگر تیپ 8ها نتوانند انرژی فوق العاده شان را مدیریت و کنترل کنند مانند ترامپ و صدام، موجب رفتارهای تخریب گر در دنیا می‌شوند.

_ آن‌ها خشمی دارند که بی پروا آن را منتقل می کنند.

_ این اشخاص اگر کاری را انجام دهند همه جوانبشان را در نظر می‌گیرند چون اعتقاد دارند این استاندارد و باورشان است. در حالی که ممکن است خیلی از وقت‌ها این استاندارد درست نباشد.

_ رهبرها، معتقدند که در میدان مبارزه باید حتماً پیروز شوند و با قدرت بر شرایط چیره شوند. البته باید گفت همین تیپ شخصیت که می‌تواند نفوذ زیادی بر دیگران داشته باشد، در شرایط مثبت و تاثیرگذار خوب می‌توان او را به عنوان یک رهبر با کاریزمای قوی دید.

تیپ 8 ها در خانواده چگونه هستند؟

این گروه شخصیتی در زندگی خانوادگی هم می‌خواهند کنترل اوضاع را بر عهده داشته باشند و بر شرایط مسلط شوند.

یک پدر با تیپ 8؛ شخصیتی بانفوذ و تاثیرگذار است که می‌خواهد نسبت به همسر و فرزندش بر اساس معیار و ارزش‌هایی که خودش تعریف می کند، کنترل کامل داشته باشد.

رهبرها، با دو جنسیت زن و مرد با انرژی فوق العاده ای که دارند می‌تواند هر کدام فضاهای مختلفی را در خانه ایجاد کنند. در فرهنگ ما اگر یک مرد قوی، توانگر و پر قدرت باشد قابل پذیرش است و این زن است که سعی می‌کند خودش را با شرایط همسرش تطبیق دهد. بر اساس پیش زمینه فرهنگی که وجود دارد برای مردان نقش اول در خانواده تعریف شده است و خانم این تیپ شخصیتی را راحت‌تر خواهد پذیرفت.

اما در شرایط عکس اگر یک زن دارای شخصیت رهبر و تیپ 8 باشد پذیرش آن برای فرهنگ ما اغلب دشوار است. از این رو بهتر است در زندگی مشترک خودش را بشناسد و هر چه سریع‌تر برای انرژی فوق العاده ای که دارد تدبیری بیندیشد، چرا که ممکن است همسر او یک فرد از تیپ‌های 2 یا 6 باشد که در این صورت بسیار اذیت می‌شوند و ممکن است زندگی به سمت مسائل دشوار و پرمخاطره سوق پیدا کند. در نتیجه اینکه چه شخصیتی با چه خصوصیاتی در موقعیت آقا یا خانم قرار گیرد بسیار حائز اهمیت است.

 


در برخورد با تیپ 8ها چگونه باید برخورد کرد؟

در رفتار با افراد رئیس گونه باید ابتدا روحیات و رفتار آنها را بشناسیم و بدانیم که بی پروا عمل می‌کنند. اگر این افراد در شرایط ایده آل و مطلوبی زندگی کرده باشند و دوران کودکیشان حتی اگر با محرومیت همراه بوده  اما در زمان کنونی به آن پاسخ درستی داده باشند در حال حاضر می توان از آنها محبت و علاقه‌ای را انتظار داشت که در این شرایط آرامش بخش آنها برخی از ویژگی‌های تیپ2 را دارا می‌باشند؛ اگرچه تیپ 8 در شرایط معمول از ابراز احساسات، بیان محبت و ابراز آن اجتناب می‌ورزند اما اگر  بستر مناسبی داشته باشد و در مسیر رشد و تعالی پیش بروند حتماً لایه‌های محبت و علاقه و لطف خویش را به شیوه‌های خودشان بروز و نشان می‌دهد.

تیپ 3 با تیپ 8 ها چه فرقی دارند؟

بر اساس ویژگی‌هایی که گفته شد ممکن است به نظر برسد بین این دو تیپ شخصیتی تفاوتی وجود ندارد اما، تیپ 3 یا موفقیت طلب کار خودش را جلو می‌برد و توجهی به دیگران نمی‌کند. البته باید توجه داشت شخصیت تیپ 3 که متمایل به ویژگی‌های منفی اند اغلب ذهنشان بر موضوع و اهداف خودشان متمرکز است. موفقیت طلب ها آنچه که طالب و مایل هستند را به آن توجه می‌کنند و بر برنامه و اهداف خودشان و نه دیگران متمرکز می‌شوند. در حالی که تیپ رهبرها برایشان مهم است که معیارها، ملاک‌ها و ارزش‌های خودشان را در جامعه و محیط منتقل و اعضای محیط را هم درگیر کنند. از همین رو این گروه شخصیتی می‌تواند به دیگران انگیزه‌ قوی دهد. درنهایت فضای ذهنی تیپ 8 با 3 متفاوت است، هرچند که این دو تیپ شخصیتی به دلیل انرژی‌هایی که دارند اغلب نمی‌توانند باهم جمع شوند مگر شرایط رشد و تعالی خودشان را طی کرده باشند. این دو گروه باانرژی فوق‌العاده می‌توانند تأثیرات شگرفی را بر روی محیط و خانواده به‌جای بگذارند.

آنچه در مورد تیپ‌های مختلف می‌گوییم درواقع رفتارهای متوسطی از افراد است، یعنی آنچه به‌طور میانگین با ویژگی‌های منفی و مثبت از خودشان نشان می‌دهند. چه تیپ 8 و چه تیپ3 اگر با استاندارد و ملاک درستی پیش نروند هرکدام می‌توانند اشتباهات خودشان را داشته باشند.

همه رهبران تیپ 8 هستند؟

آیا همه رهبران در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یا در هر جای دیگر تیپ 8 محسوب می‌شوند؟ باید بگوییم خیر؛ هر تیپ شخصیتی می‌تواند رهبر شود و ویژگی‌های رهبری را کسب کند؛ هر تیپ شخصیتی در هر موقعیتی قرار بگیرد که به دیگران انگیزه و آنها را برای انجام کاری سوق دهد در آن لحظه یک تیپ 8 محسوب می‌شود. برای مثال گاندی رهبر انقلاب هند یک رهبر سیاسی، مثبت و قابل‌قبول که دارای تیپ شخصیتی یک بود اما وقتی در موقعیت رهبری قرار می‌گیرد و به دیگران انگیزه می‌دهد ویژگی‌ها تیپ 8 در او نیز ظاهر می‌شود.



 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.