تبیان، دستیار زندگی

همدلی کردن را یاد بگیرید

در مقابل کسی که می‌خواهد با شما صحبت کند بی‌تفاوت نباشید و سعی کنید نسبت به گفته دیگران از خود توجه و عکس‌العمل نشان دهید و برخورد همدلانه داشته باشید. اگر به هردلیلی نمی‌توانید به صحبت‌های دیگران گوش دهید حتما به او بگویید، نترسید که طرف مقابل ناراحت شود. زیرا اگر نسبت به صحبت‌های او بی‌تفاوت باشید، به مراتب آزاردهنده‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گوش دادن، همدلی کردن،مخاطب، هیجانات،احساسات،روابط دوستانه،خانواده ایرانی، عشاق موفق

برای گوش دادن فعال باید:

کارتان را کنار بگذارید.
به چهره مخاطب با دقت نگاه کنید.
به معنا و مفهوم و صحبت‌های او به دقت گوش کنید.
هرازگاهی با تکان دادن سر و بیان کلماتی نشان دهید که به او توجه دارید.
هرچندگاهی، سوالاتی در راستای بیان و حرف‌های طرف مقابل از او بپرسید تا او متوجه شود که به حرف‌های او گوش می‌کنید.
به احساسات و هیجانات فرد مقابل توجه کنید.
در جریان همدلی سعی کنید خود را به جای طرف مقابل قرار دهید و از دیدگاه او به موضوع بنگرید تا بهتر بتوانید احساس و هیجان فرد مقابل را درک کنید.
پس از درک و توجه به احساسات و حالات هیجانی وی از تکنیک «انعکاس» استفاده کنید.

استفاده از تکنیک انعکاس

انعکاس احساسات: در این تکنیک، احساسی که فرد دارد را از لابه‌لای حرف‌هایش متوجه شده و به او انعکاس دهید. برای مثال به او بگویید: «به نظر می‌رسد برای این مسأله خیلی نگرانی» یا «خوشحالم که خوشحالی.» با استفاده از این جملات به او نشان داده‌اید که به صحبت‌های او گوش داده‌ و احساساتش را درک کرده‌اید.
انعکاس محتوا: یک زمانی است که گفته‌های طرف مقابل احساس خاصی را دربرنمی‌گیرد. برای مثال فرد در مورد مسائل کاری و معاملات خود صحبت می‌کند. می‌توانید این گونه صحبت‌های او را انعکاس دهید: «عجب پس قیمت خودرو افزایش پیدا کرده یا ...»
لازم نیست که عین کلمات او باشد مهم این است که محتوا منتقل شود.

نصیحت نکردن

نصیحت کردن یکی از مضر‌ترین روش‌هایی است که در زمان همدلی انجام می‌دهید، پس جدا از آن خودداری کنید. افراد معمولا فقط نیاز دارند درمورد درد‌هایی که دارند صحبت کنند تا آرام شوند. اگر راهنمایی کارگشایی دارید مطرح کنید. در غیراین صورت بهتر است نظرات کلیشه‌ای ندهید.

احترام به عقاید مختلف

درک عقاید مختلف و شنیدن نظرات مخالف با خودتان، تعاملات سازنده شما را بالا می‌برد. همچنین یاد می‌گیرید با قشر گسترده‌ای از افراد همدلی کنید و دیدتان به زندگی وسیع شود.

تعادل بخشیدن به مسأله

در عکس‌العملی که از خود نشان می‌دهید تعادل داشته باشید. آن‌قدر احساساتی نشوید که شروع به گریه کردن و گفتن سخنان ناامید‌کننده بکنید یا با ساده و بی‌اهمیت نشان دادن مسأله سعی کنید درد روانی طرف مقابل را کم کنید. این گونه برخورد، حس مثبت همدلی را از بین می‌برد. بهترین واکنش یک واکنش منطقی و متعادل است. مهم نیست مسأله از نظر شما چقدر بزرگ است، اهمیت مسأله در درک و احساس طرف مقابلتان از آن است.

قرارگرفتن در موقعیت‌های همدلانه

روح و حس همدلانه را در خود تقویت کنید. می‌توانید با حضور در مکان‌ها، مراسم‌های خیریه یا انجمن‌هایی با فعالیت‌های انسان‌دوستانه، حس دوستی و همدلی را در خود پرورش دهید. بدین صورت رضایتتان از زندگی را بالا می‌برید.

تلاش در جهت رشد شخصی

هر فعالیتی که منجر به رشد شما از جنبه‌های روانی، هیجانی و اخلاقی می‌شود، بر میزان همدلی شما نیز تأثیر می‌گذارد. فعالیت‌هایی مثل کارکردن، مشارکت‌های اجتماعی، مطالعه و تحصیل، سفر و روابط دوستانه ازجمله این فعالیت‌ها هستند.
منبع : روزنامه شهروند
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.