تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش تهیه‌ی استیک آبدار و سبزیجات پخته

بهترین گوشت برای تهیه استیک گوشت راسته یا فیله گوساله هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استیک آبدار و سبزیجات پخته

مواد اولیه:

تکه های گوشت استیکی به وزن ۱۵۰ الی ۲۵۰ گرم بسته به ضخامت و سایز مورد نظر
۱۰۰ گرم لوبیا سبز
۲ عدد هویج
۱ عدد کدو سبز
۱ قاشق غذاخوری پیاز داغ
۲۰ گرم کره
۱ قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز
نمک و فلفل به مقدار لازم
مقدار مواد به ازای یک الی دو تکه استیک گفته شده و پس با توجه به تعداد استیک های مد نظرتون مقدار مواد رو افزایش بدین.

روش تهیه:

بهترین گوشت برای تهیه استیک گوشت راسته یا فیله گوساله هست که گوشت فیله کلا نرم تر از راسته هم هست و استیکش لذیذ تره. من هم برای این استیک از گوشت فیله استفاده کردم. ظرفی که برای طبخ استیک استفاده میکنین بهتره تابه چدنی یا تابه تفلون خط دار باشه. تنها چرب کردن کف تابه برای پخت استیک کافیه و روغن زیاد کیفیت استیک رو از بین میبره. هیچ وقت از گوشت تازه برای تهیه استیک استفاده نکنین در واقع گوشت استیک باید به اصطلاح بیات باشه به خاطر همین بهتره تا برش های  گوشت استیک رو برای مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار بدین و بعد استفاده کنین. هرگز گوشت استیک رو قبل از پخت به چاشنی های ترش مثل آبلیمو آغشته نکنین.
ضخامت گوشت استیک به ذائقه خودمون بستگی داره و اینکه استیک رو آبدار یا کاملا پخته ترجیح میدیم هر چقدر ضخامت گوشت کمتر باشه بیشتر پخته میشه ولی باید دقت کنیم که ضخامتش نباید کمتر از نصف بد انگشت باشه چون در این صورت تکه گوشت کاملا سرخ میشه و بهش بیفتک میگن. برای تهیه این استیک من ضخامت گوشتم رو ضخیم و حدود ۲و نیم الی ۳ سانت در نظر گرفتم چون میخواستم استیکم در نهایت آبدار باشه البته دقت کنین که در این نوع استیک گوشت مغز پخت نمیشه و وسطش تقریبا خام میمونه، پس در صورتی که گوشت کاملا پخته رو ترجیح میدین حتما ضخامت گوشت رو کمتر در نظر بگیرین. برای تهیه یک استیک عالی اصلا احتیاجی نیست که اون رو داخل موادی مثل پیاز یا چیزای دیگه بخوابونین فقط و فقط نمک پاش کردن دو طرف استیک برای داشتن یه استیک خوش طعم و خوشمزه کفایت میکنه. در صورتی که دوست ندارین استیک بعد از پخت داخل ظرف سرو آب بندازه بعد از پختن و قبل از سرو برای چند دقیقه داخل فویل بذارینش و خوب فویل رو ببندین اینطوری آب گوشت به بافت گوشت جذب میشه.همونطور که در نکات پخت استیک گفتم بهتره از گوشت بیات برای تهیه استیک استفاده بشه پس گوشت رو برای یه شبانه روز داخل یخچال میذازیم و بعد بیرونش میاریم و میذاریم برای نیم ساعت بمونه تا هم دمای محیط بشه.
در صورت تمایل میتونین کمی گوشت رو بکوبین ولی نه در حدی که شکل خودش رو از دست بده و شبیه بیفتک بشه.
حالا به دو طرف گوشت نمک میزنیم. در صورتی که دوست دارین استیکتون فلفل هم داشته باشه بعد از پخت بهش فلفل بزنین چون در صورت اضافه کردن فلفل قبل از پخت، ممکنه در طول پخت استیک، فلفل طعم سوختگی بگیره. البته من این طعم رو هم دوست دارم و گاهی همراه نمک فلفل هم میزنیم.
حالا کف یه ماهیتابه رو فقط کمی چرب میکینم و وقتی تابه داغ شد تکه گوشت رو داخلش میذاریم حرارت نباید خیلی کم باشه چون باعث میشه استیک آب بندازه و سفت بشه و نباید خیلی زیاد باشه چون باعث میشه استیک بسوزه.
در ماهیتابه باید باز باشه چون بستنش کیفیت استیک رو خراب کرده و سفتش میکنه. وقتی یه طرف استیکتون سرخ شد برش گردونین. برای پخت و سرخ شدن استیک نباید بیشتر از ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان صرف بشه چون زمان بیشتر گوشت استیک رو سفت میکنه پس در صورتی که دوست دارین استیکتون مغز پخت تر بشه ضخامت رو کمتر انتخاب کنین ولی زمان رو بیشتر نکینن. وقتی استیکتون آماده شد اگه گوشتتون چرب نبود میتونین یه تکه کره کوچیک روش بذارین تا آب بشه. کره طعم استیک رو بهتر میکنه. حالا استیک ما حاضره و میتونیم با سبزیجات که در ادامه بهتون یاد میدم سروش کنیم. البته یادتون باشه همیشه اول سبزیجات رو بپزین چون استیک زودتر از سبزیجات حاضر میشه و اگه در انتهای پخت سبزیجات دست بکار بشین زمان خوبیه. ابتدا سر و ته لوبیا سبز هارو بریده در صورت تمایل به اندازه دلخواه خوردشون کرده و داخل قابلمه میریزمشون و بعد کمی آب سرد هم اضافه کرده و قابلمه رو روی حرارت ملایم میذاریم و درش رو هم میبندیم تا لوبیا ها بپزن بهتره مقدار ٖآب رو کم بریزیم تا بعد از پخت لوبیا، آب اضافه نیاد تا مجبور نشیم دورش بریزیم. احتیاجی به ریختن نمک نیست چون لوبیا ناپز میشه. هویج هارو هم مثل لوبیا میپزیم.
کدو هارو حلقه ای میبریم و هر دو طرف رو به نمک آغشته میکنیم بعد داخل یه ماهیتابه نچسب میذاریمشون و در ماهیتابه رو هم میذاریم تا یه طرفشون طلایی بشه و کمی هم نرم بشن و بعد طرف دیگه رو هم طلایی میکنیم.
حالا لوبیا پخته، هویج پخته، کره، پودر تخم گشنیز، پیاز داغ و نمک رو داخل ماهیتابه ریخته و کمی تفتشون میدیم تا مزه هاشون به خورد هم بره.
در نهایت کدو هارو که نرم تر از بقیه سبزیجات هستن رو هم داخل ماهیتابه میریزم و با بقیه مواد مخلوط میکنیم و در ماهیتابه رو هم میذاریم تا با حرارت ملایم مزه سبزیجات و ادویه ها به هم بره. در صورت تمایل در این مرحله کمی آبلیمو تازه هم به سبزیجاتتون اضافه کنین. در نهایت استیک آبدارمون رو با سبزیجات پخته و سس دلخواه سرو میکنیم.
منبع: دونفره
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.