تبیان، دستیار زندگی

روشنفکر باید در خدمت مردم باشد

نجفقلی حبیبی گفت: روشنفکر امروز باید در خدمت مردم باشد. اما جامعه یعنی حکومت باید این امکان خدمت را برای آن هم فراهم کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شوکران

هفدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» با حضور نجفقلی حبیبی بنیانگذار دانشگاه تربیت مدرس و موسس دانشگاه علوم قضایی ایران است،‌ شب گذشته (دوشنبه ۲۸ آبان) از شبکه چهار سیما پخش شد.

وی در ابتدای این برنامه با اشاره به اختلالاتی که در نظام اجتماعی و جامعه ایران از نظر اقتصادی، فکری، روحی و فرهنگی وجود دارد، گفت: برخلاف آن چیزی که توقع می‌داشتیم که بعد از ۴۰ سال، جامعه ما از رفاه، عدالت اجتماعی و سلامت اخلاقی بهتری برخوردار باشد، در حالی که الان همه طبقات جامعه و به‌خصوص مدیران عالی، از فساد فریادشان بلند است و این خیلی تلنگر خطرناکی برای ۴۰سالگی نظام جمهوری اسلامی است. حق است که سوال کنیم چرا اینجور شده است؟

حبیبی ادامه داد: البته من به این شدت قبول ندارم که متفکران مرجعیت خودشان را از دست داده‌اند و خدا نکند که این اتفاق بیفتد. یعنی همیشه باید امیدوار باشیم و تلاش کنیم که یک‌جوری متفکران در جامعه مرجعیت داشته باشند. به نظر من در نظام اداری و دیوان‌سالاری یک مقداری مشکل پیدا کرده‌ایم. شورای عالی انقلاب فرهنگی درست شده بود که این نابسامانی‌های اولیه را سروسامان بدهد، بعد باید به خود دانشگاه‌ها واگذار می‌کرد که خودشان حرکت کنند که این کار را نکرده و همچنان سرجایش باقی است.

عضو شورای بازنگری قانون اساسی با حکم امام خمینی(ره) تصریح کرد: چه شورای عالی انقلاب فرهنگی و چه دولت و چه دستگاه‌های نظارتی، باید فضا را بازتر می‌کردند. وقتی شما فضا را سخت‌تر می‌کنید، تا یک حرکتی می‌کنند می‌گویید آقا این ضدانقلاب است، این چی‌چی است و آن چی‌ چی است. اگر من هم کوتاهی کردم، حتما باید بپذیرم، اگر نپذیرم که جامعه چشم دارد و عمل مرا دیده است.

موسس پژوهشکده امام خمینی(ره) اظهار داشت: امروزه تقریبا همه‌مان رسیده‌ایم به اینکه از راه انقلاب دیگر نمی‌شود بلکه باید از طریق بهترکردن روش‌های اداره کشور، مسائل‌مان را حل کنیم نه با انقلاب و دگرگونی. نه اینکه دوباره کشور را به‌هم بریزیم و ببینیم چه می‌شود!

وی با اشاره به شکل‌گیری کرسی‌های آزداندیشی اظهار داشت: مقام معظم رهبری آمدند و گفتند برای حل مسائل، کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاسیس شود تا آقایان هرجور می‌خواهند حرف‌شان را بزنند، انتقاد و بحث کنند. الان چندین سال است که آن کرسی، دفتر و تشکیلات دارد و هیچ‌کاری نمی‌تواند بکند. چرا کرسی‌های آزاداندیشی اجرا نمی‌شود؟

رئیس پیشین دانشگاه الزهرا تصریح کرد: روشنفکر امروز باید در خدمت مردم باشد. اما جامعه یعنی حکومت باید این امکان خدمت را برای آن هم فراهم کند. یعنی اگر آمد و بحث کرد، برایش دردسر درست نکنند، زندانی‌اش نکنند، اذیتش نکنند، این اعتماد را پیدا کنند که اگر ورود کنند و خیرخواهانه حرف بزنند نه مغرضانه، حتما حرف‌شان شنیده می‌شود. هم دست‌اندرکاران امنیتی کشور، اینها باید قدری صبر را تمرین کنند و هم استادان، روشنفکران و متفکران باید ببینند که مصالح ملی را باید رعایت کنند.

وی ادامه داد: متولیان امور امنیتی کشور باید با سعه‌ صدر به مسائل نگاه کنند و مطمئن باشند که مردم خیرخواه کشورند. باید پیشاپیش روشنفکرانی که خدمتگزار مملکت هستند راه‌های حقوقی و قانونی آن را تنظیم کنند تا به اینجاها نکشد. گفت‌وگو بهترین راه‌حل است. یعنی به‌جای زدن، کشتن، گرفتن و دستگیر کردن، می‌شود گفت‌وگو کرد.

حبیبی در بخش دیگری از این برنامه، اخراج عباس میلانی، مرحوم ناصر کاتوزیان و سیدجواد طباطبایی از دانشگاه توسط خود را قویاً رد کرد و گفت: آقای میلانی خودش رفت و اتفاقاً برایم سوال بود ایشان که روحیات کمونیستی دارند،‌ چرا به جای آمریکا به چین نرفتند؟! آقای طباطبایی هم خودش ول کرده بود و رفته بود. خدا گواه است که من چیزی به او نگفتم و حتی برای مشکلاتی که بعدا پیش آمده بود -و نمی‌توانم بگویم چون ضبط می‌کنید- تلاش هم کردم، اما ایشان خیلی کم‌لطفی می‌کنند. می‌گفت که «من با ژاک شیراک همکلاس بودم. سواد من هم بهتر از او بوده است. او شهردار پاریس و بعد هم رئیس‌جمهور فرانسه شده است و من همین‌جوری معطلم»! درباره مرحوم کاتوزیان هم با آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، رئیس دیوان عالی کشور تماس گرفتم تا مشکلشان حل شود و دوباره برگردند.

«شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حوالی ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روزهای سه‌شنبه ١٠ صبح، جمعه ۱۴ و یکشنبه ساعت ١٩ است.

منبع: خبرگزاری مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.