تبیان، دستیار زندگی

حسادت سازهای خانمان سوز زندگی مشترک

وقتی مردان متاهل با زنان دیگر گرم می گیرند

برخی افراد نسبت به رفتار شوهرشان با زنان دیگر و از اینکه همسرشان با زنان دیگر خیلی آزادانه و راحت صحبت کند آزرده خاطر می شوند اما دلیل خوش برخورد بودن برخی مردان با زنان دیگر چیست و زنان در مقابل این رفتار مردان چه عکس العملی باید از خود نشان دهند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گرم گرفتن، شوهر
حساسیت زنان نسبت به همسرانشان در هر موقعیت و شرایطی از زندگی وجود دارد، این حساسیت در روابط اجتماعی همسر با جنس مخالف بیشتر می شود؛ این حس را "حسادت زنانه" می نامند.

حسادت های زنانه در برخی مواقع به حدی شدید می شود که راه را برای اختلافات زناشویی باز می کند چنانچه ما در این مورد با سوالات زیادی از سوی کاربران روبرو شده ایم:

«شوهرم با همکلاسی های دانشگاهیش خیلی راحت حرف میزنه و همدیگر را به اسم کوچک صدا می کنند و این مسئله باعث ناراحتی من می شه» ، « شوهرم خیلی سریع با زنان فامیل صمیمی می شه و شروع می کنه به شوخی کردن..»؛ موارد متعددی از سوال در این زمینه باعث شد تا ما نظر روانشناسان تبیان را در رابطه با علت صمیمی شدن برخی مردان با زنان دیگر جویا شویم و ببینم که زنان در این موقعیت چگونه باید از خود واکنش نشان دهند؟

دکتر ژیلا فرخی مشاور و روانشناس خانواده به این موضوع از بّعد ویژگی های شخصیتی نگاه می کند و می گوید: اگر می بیند که همسرتان در رابطه با زنان دیگر صمیمی می شود باید به ویژگی های شخصیتی او نگاه کنید؛ اگر مرد برون گرایی دارید که ارتباط اجتماعی خوبی دارد و با زنان دیگر به راحتی ارتباط برقرار می کند و خودتان فرد درون گرایی هستید باید بپذیرید که ویژگی شخصیتی شما با همسرتان متفاوت است.

شما همسرتان را متهم می کنید به اینکه راحت با زنان دیگر گفتگو می کند اما وقتی بررسی می کنید می بینید این راحت بودن با جنس مخالف از باب لذت و هوس و کام جویی نیست بلکه بخاطر ویژگی شخصیتی اوست.

افراد برون گرا از اعتماد به نفس و روابط اجتماعی بالایی برخوردارند و به شدت اهل معاشرت هستند؛ چنین افرادی هنگامی که با جنس مخالف شروع می کنند به صحبت کردن و با اعتراض از طرف همسرشان مواجهه می شوند این مسئله برایشان جای تعجب دارد زیرا از نظر خودشان کار بدی انجام نمی دهند و فکر می کنند روابط اجتماعی شان مثل همیشه معمولی است اما چون خواسته و نوع نگاه و مهمتر از همه ویژگی شخصیتی شما با همسرتان متفاوت است با او دچار اختلاف می شوید و از همسرتان میخواهید که شبیه شما شود.

فرخی تاکید می کند که چه زن و چه مرد باید برای همدیگر مرزها را تعریف و مشخص کنند که در برخورد با نامحرم باید چه رفتار و برخوردی داشته باشند.

در درجه ی اول باید قبل از ازدواج شخصیت فرد مقابل را بررسی کنید. گاهی ما می بینیم که یک شخص درونگرا عاشق یک فرد برون گرا می شود چرا که آن فرد درونگرا سرعت عملش پایین است و روابط اجتماعی خوبی ندارد و وقتی با یک فرد برون گرا روبرو می شود و می بینید که او ارتباط اجتماعی خوبی دارد و مسائل خودش را به خوبی حل می کند، لذت می برد و احساس می کند می تواند در کنار او کامل شود اما باید با دقت تمام تصمیم گیری کنید چون ما دیده ایم پسرها یا دخترهای درون گرایی را که با شخصیت های برون گرا ازدواج کرده اند و بعد از ازدواج آن ویژگی های شخصیتی که قبلا برای او جذابیت داشته حالا برای او مشکل ساز شده است و فرد تلاش می کند تا همسرش را شبیه خود کند.

فرخی می گوید: یادتان باشد که بعد از ازدواج شما دیگر تنها نیستید و روابطی که قبل از ازدواج داشتید را باید کنترل و افکارتان را تعدیل کنید. شاید بعد از ازدواج دیگر نتوانید مانند قبل با دیگران برخورد کنید اما بدانید که اینها محدودیت نیست بلکه مواردی است که باعث استحکام زندگی تان می شود.

اما دکتر ویدا فلاح روانشناس و مدرس مهارت های زندگی  به گونه ی دیگری به این مسئله نگاه می کند:

گرم گرفتن شوهر با زنان دیگر را گاهی باید جدی گرفت و به علت آن پی برد. صمیمی شدن مرد با زنان دیگر علل مختلفی دارد:

_ گاهی رابطه با همسر برای مرد جذابیتی ندارد و تصور می کند اگر یک جایی با زن دیگری رابطه داشته باشد و در حد حرف زدن معمولی صمیمی شود گناهی مرتکب نشده است؛

_ گاهی هم صمیمی شدن با زنان دیگر از روی تنبیه صورت می گیرد و یک اختلافی بین زن و مرد وجود دارد و مرد به نوعی می خواهد با این گونه رفتارهایش زن را آزار روحی دهد.

_ و اما در برخی موارد الگوهای خانوادگی  باعث چنین رفتارهایی می شود و در واقع چنین مسائلی در برخی خانواده ها عادی است و آنان با چنین طرز فکری که حالا زن و بچه اش را که دارد چه اشکالی دارد با زن دیگری هم آشنا شود خود را توجیه می کنند در این صورت قبح این مسئله ریخته می شود و مرد به خودش اجازه می دهد که بدون هیچ حد و مرزی با زنان دیگر رابطه برقرار کند .

دکتر فلاح مهمترین علت رابطه ی مرد با زنان دیگر را رابطه ی بین زوجین می داند و می گوید: زنان باید یاد بگیرند که همسرشان را از همه جهت تامین کنند و اقدامات لازم را برای ساختن یک رابطه ی قشنگ انجام دهند اما متاسفانه برخی از زنان در روابط زناشویی خیلی سرد و بی حوصله هستند و آنها هنگامی که رفتاری از همسرشان سر می زند ادعا می کنند که قربانی شده اند و لزومی نمی بینند که دیگر برای زندگیشان تلاش کنند در حالیکه یک رابطه بی علت خراب نمی شود، گاهی کوتاهی از زن  است و او باید با تلاشش زندگی را دوباره بسازد و گاهی مشکل از مرد است و در اینصورت باید به روانشناس مراجعه کند و مورد بررسی قرار بگیرد .

فلاح اشاره می کند که گاهی صحبت کردنمرد با زنان دیگر طبیعی است و خطر جدی زندگی را تهدید نمی کند بلکه آن حساسیت زنانه است که رابطه را غیرطبیعی جلوه می دهد؛ در چنین مواقعی حساسیت بیش از اندازه ی زن باعث دامن زدن به آن روابط می شود؛ وقتی مرد قصد هیچ رابطه ای را ندارد و شما مدام به او می گویید که "چرا با فلانی بگو و بخند کردی" و مدام تلفن همراه او را چک کنید که مبادا با جنس مخالفی حرف زده باشد در واقع مرد را تحریک می کنید تا وارد رابطه ی جدید شود.

دقت کنید که حساسیت زنان در برخورد همسرشان با زنان دیگر، هنگامی که روابط از حد طبیعی خارج نشده است، به دلیل کمبود عزت نفس است. زنی که خودش را غیرجذاب می داند و تصور می کند که از طرف همسر کنار گذاشته می شود، احساس منفی حسادت را نسبت به همسرش در خود پرورش می دهد لذا این زنان باید در ابتدا عزت نفس خود را تقویت کنند و مهارت های زندگی را یاد بگیرند.

پیشنهاد می شود برای کم کردن حساسیت خود هنگام صحبت کردن همسرتان با زنان دیگر افکارتان را تغییر دهید و از خود سوال کنید مگر با یک صحبت کردن معمولی قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ چرا من باید انقدر حساس و نگران باشم؟ آیا این نگرانی و حساسیت من چیزی جز به وجود آوردن افکار منفی و شک نسبت به همسرم دارد؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.