تبیان، دستیار زندگی

تبیان پیگیر طرح اتاق بازی در مدارس

بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در گفتگویی اختصاصی با مجیدحسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بررسی طرح اتاق بازی در مدارس که چندی پیش از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح گردید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آموزش، اتاق اسباب بازی
 به گزارش روابط عمومی، به‌تازگی وزیر آموزش‌وپرورش از اجراشدن طرح اتاق اسباب‌بازی در 10 استان کشور برای پایه‌های اول تا سوم خبر داد اما آیا این طرح با توجه به وضعیت موجود در مدارس از نظر فیزیکی و تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس قابل اجراست؟
هدی سادات پاک نهاد در متن این مقاله آورده است: «بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت، ترقی و توسعه در جوامع پیشرفته نشان می‌دهد که همهٔ این کشورها از آموزش‌وپرورش توانمند و کارآمد برخوردار هستند چنانچه آگوست کنت پدر علم جامعه‌شناسی می‌گوید: «پیشرفت و ترقی بشر به آموزش‌وپرورش صحیح بستگی تمام و کمال دارد زیرا تعلیم و تربیتی صحیح است که حس تفاهم را بین افراد پرورش می‌دهد.»
همچنین پیاژه روانشناس سوئیسی عقیده دارد: «هدف اساسی آموزش‌وپرورش بار آوردن افرادی است که بتوانند دست‌به‌کارهای خلاق و تازه بزنند، نه اینکه فقط به تکرار کارهای گذشتگان بپردازند. غرض، ساختن اشخاصی است که خلاق، مخترع و کاشف باشند.»
لستر فرانک وارد جامعه‌شناسی آمریکایی هم معتقد است: «تعلیم و تربیت در پیشرفت اجتماع اثر فراوان دارد زیرا اگر انسان صحیح پرورش یابد، قادر به حل مشکلات موجود خود خواهد بود و مشکلاتی را که درراه پیشرفت و ترقی اقتصادی و اجتماعی است، از بین خواهد برد.»
با توجه به اهمیت نظام آموزشی و تأثیر آن در رشد و پیشرفت کشور می‌بینیم که ایران ازنظر شاخص آموزشی در رتبهٔ 74 قرار دارد. برترین نظام‌های آموزشی به ترتیب از آنِ کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، هنگ‌کنگ، فنلاند، بریتانیا، کانادا، هلند، ایرلند و لهستان است؛ درواقع چهار کشور از شرق آسیا در صدر این رده‌بندی قرار دارند.»
متن کامل مقاله اینترنتی «آیا طرح اتاق بازی در مدارس قابل اجراست؟ / چرا ایران از نظرآموزشی در رتبه ی پایینی قرار دارد؟» در بخش خانواده ایرانی قابل مشاههده است.