تبیان، دستیار زندگی

فعالیت افراد غیرحرفه‌ای آفت خاطره‌نویسی است

گلعلی بابایی گفت: یکی از آفت‌های خاطره‌نگاری این است که افرادی می‌خواهند از راویان خاطره بگیرند که اشرافی بر موضوع ندارند. بسیاری از مشکلات اطلاعاتی و استنادی برخی کتاب‌ها به همین دلیل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گلعلی بابایی

برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع خاطره‌نگاری جنگ، ظرفیت‌ها و تغافل‌ها با حضور سردار گلعلی بابایی نویسنده کتاب‌های حوزه دفاع مقدس از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

بابایی ابتدای سخنانش در این برنامه گفت: علت جاذبه کتاب‌های خاطرات، حس همزادپنداری و نزدیکی هر مخاطب نسبت به ژانر ادبی است. بسیاری از مخاطبان وقتی اینگونه کتاب‌ها را می‌خوانند خود را در قالب قهرمان قصه و یا به عنوان راوی احساس می‌کنند. ماهیت خاطره این است که طرفدار بیشتری دارد و اقشار مختلف مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به نقش تبلیغات در شناخت مردم از آثار ادبی گفت: در سال‌های اخیر برخی کتاب‌ها در ژانر خاطره از سوی رسانه‌ها و یا برخی مسئولان، به‌طور خیلی برجسته دیده شدند تا حدی که مردم در نمایشگاه کتاب برای خریدن آن‌ها صف می‌بستند. این نشان می‌دهد که اگر اثر خوبی به مردم معرفی شود، مردم هم از اثر حمایت خواهند کرد.

این نویسنده دفاع مقدس در ادامه گفت: بخشی از مقوله خاطره‌نویسی مربوط به نویسنده و راوی است و بخش دیگر به حوزه توزیع مربوط می‌شود. یعنی اگر این کتاب‌ها به شکل درست، توزیع و به مردم معرفی شوند استقبال بیشتری از آن‌ها صورت خواهد گرفت. یکی از آفت‌های خاطره‌نگاری در عصر کنونی این است که افرادی می‌خواهند از راویان خاطره بگیرند که خود اشرافی بر موضوع ندارند. بسیاری از مشکلات اطلاعاتی و استنادی برخی کتاب‌ها به همین دلیل است. یعنی فردی که مصاحبه انجام می‌دهد با فن مصاحبه‌گری آشنا نبوده و بر موضوع تسلطی ندارد.

بابایی در پایان با تأکید بر اینکه کار فرهنگی به حمایت نیاز دارد، گفت: قیمت کاغذ به یک‌باره آن‌چنان افزایش پیدا کرد که باعث شده قیمت یک کتاب ۱۰ هزار تومانی به ۵۰ هزار تومان برسد. و همین موضوع باعث کاهش مخاطبان کتاب خواهد شد. بسیاری از ناشران خصوصی به خاطر همین مسئله دچار مشکل شده‌اند. سوال اینجاست که چرا یک سوبسید به این حوزه اختصاص پیدا نمی‌کند؟


منبع: مهر