تبیان، دستیار زندگی

داستان ما، کی‌روش و تیم ملی؛ تحریم کردند، تحریم نمی‌کنیم

رفتار سلیقه‌ای که عوامل تیم ملی فوتبال ایران در قبال خبرگزاری تسنیم اعمال کرده‌اند، اگر چه جای تعجب و تأمل دارد اما تسنیم رویه آنها را در پیش نخواهد گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورزش،
همه چیز از روز جمعه آغاز شد، جایی که یک خبر با متن و عکسی یکسان و مشترک در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد. از نوع متن و عکس خبر (یکسان بودن آن) مشخص بود که خبر از یک منبع برای خبرگزاری‌ها ارسال شده و با توجه به اینکه موضوع مربوط به تیم ملی بود، طبیعتاً خبر از دپارتمان رسانه‌ای تیم ملی در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده بود. به همین دلیل خبرنگار تسنیم با امیرحسین حسینی مدیررسانه‌ای تیم ملی تماس گرفت تا موضوع را جویا شود. وی اما به گونه‌ای صحبت کرد که ظاهرا تمایلی به ارائه توضیحات نداشت و به همین دلیل سردبیر سرویس ورزشی تسنیم با حسینی تماس گرفت تا ببیند ماجرا چیست. مدیر رسانه‌ای تیم ملی با بیان اینکه «ارسال نشدن خبرها به تسنیم تصمیم جمعی بوده» دلیل این موضوع را مصاحبه‌هایی  که درباره کی‌روش و تیم ملی در تسنیم منتشر شده، اعلام کرد. (او از یک کارشناس هم نام برد که به رسم امانت نامش را اعلام نمی‌کنیم.) سردبیر تسنیم از حسینی پرسید پس با این شرایط تسنیم از سوی تیم ملی تحریم شده که وی گفت «نه تحریمی در کار نیست اما فعلا شرایط اینگونه است.»

بعد از این موضوع خبرنگار تسنیم ماجرا را از کی‌روش پیگیری کرد که او اعلام کرد «اکنون نمی‌تواند به این سؤال جواب دهد.» او همچنین گفت که «ماجرا را نمی‌داند و باید از کارمندانش پیگیری کند.» مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی و اعلام کرد که آن را پیگیری خواهد کرد.

امروز به مناسبت صدمین پیروزی ملی کی‌روش در عرصه مربیگری، سردبیران و خبرنگاران رسانه‌های ورزشی دعوت شدند تا ضمن دیدار با سرمربی تیم ملی، شنونده صحبت‌های او باشند. در حالی که مدیررسانه‌ای تیم ملی روز گذشته در تماس با سردبیران- یا خبرنگاران- رسانه‌ها از آنها برای حضور در نشست امروز دعوت به عمل آمد اما تماسی با سردبیر یا خبرنگار تسنیم گرفته نشد و تسنیم به این مراسم دعوت نشد.

ذکر این نکته ضروری است که در نشست خبری هفته گذشته کی‌روش، بیشتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شرکت نداشتند و تصمیم‌ اتخاذ شده از سوی تیم ملی برای تحریم تسنیم قاعدتاً نمی‌تواند ارتباطی به عدم حضور این خبرگزاری در نشست خبری سرمربی تیم ملی داشته باشد. در آن مقطع کی‌روش و بازیکنان تیم ملی از مصاحبه با رسانه‌ها خودداری می‌کردند و حتی کی‌روش در نشست خبری پیش و پس از بازی با ترینیدادوتوباگو حضور پیدا نکرد در حالی که سرمربی تیم میهمان در هر دو نشست حضور داشت. با این حال کی‌روش که تصمیم به سکوت گرفته بود در «رختکن تیم ملی فوتبال ایران» با رسانه‌های ترینیدادوتوباگو گفت‌وگو کرد. وقتی که چنین شرایطی پیش آمد برخی رسانه‌ها از جمله تسنیم، بر آن شدند که در نشست خبری کی‌روش حضور پیدا نکنند. در واقع این حرکت واکنشی بود به اقدام کی‌روش.

حال رویه‌ای که تیم ملی در قبال تسنیم در پیش گرفته چیزی جز تحریم رسانه نیست، آن هم در شرایطی که مشخص نیست تصمیم جمعی که مدیر رسانه‌ای تیم ملی از آن صحبت کرده، دقیقا تصمیم کدام جمع بوده و دلیل آن تنها مصاحبه‌های انتقادی بوده است؟ اگر اینگونه باشد که باید تاسف خورد چرا که نقد و انتقاد کردن یکی از وظایف رسانه‌هاست، ضمن اینکه تسنیم تنها رسانه منتقد «رفتارهای کی‌روش» در این مدت نبود. سؤال این است که آیا تیم ملی جای اعمال نظرات شخصی و برخوردهای سلیقه‌ای است؟ آن «جمعی» که به گفته مدیر رسانه‌ای تیم ملی - که حالا نسبت به گذشته بیشتر با کار رسانه آشنا شده- متشکل از چه افرادی بودند که رأی به تحریم تسنیم دادند؟ آیا چند نقد و گفت‌وگو باید مسئولان تیم ملی را وادار به چنین کاری کند؟ مسئولان فدراسیون فوتبال می‌دانند در تیم ملی کشورمان چه می‌گذرد؟ آیا آنها اصلاً می‌توانند به این ماجرا ورود کنند و علت تصمیم کی‌روش و اطرافیان او را جویا شوند؟ آیا تیم ملی ملک شخصی فرد خاصی است که به راحتی و بدون نظر فدراسیون فوتبال بتوان برخورد سلیقه‌ای انجام داد؟ (مهدی تاج گفته بود که از این ماجرا خبر ندارد و با کی‌روش صحبت خواهد کرد.)

گروه ورزشی خبرگزاری تسنیم تأکید می‌کند در این زمینه به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و خواهد کرد، با این حال تأکید می‌کنیم در فاصله 40 روز مانده به آغاز جام ملت‌های آسیا وقت این نیست که بخواهیم با برخی کارها و رفتارها به اختلافات موجود دامن بزنیم. اگرچه صحبت و سخن درباره تیم ملی، کی‌روش و اتفاقات پیرامون آن زیاد است اما گروه ورزشی خبرگزاری تسنیم در این مدت قصد ندارد رفتاری مشابه تیم ملی در پیش بگیرد. ما همانند تمام ایرانی‌ها قلب‌مان برای تیم ملی کشورمان می‌تپد و با تمام وجودمان برای این تیم در جام ملت‌های آسیا 2019 آرزوی موفقیت کرده و تلاش خواهیم کرد. تیم ملی فوتبال ایران امروز بیش از هر چیزی نیاز به آرامش و حمایت دارد و ما در گروه ورزشی خبرگزاری تسنیم یک‌صدا و یک‌د‌ل (برخلاف آنچه امروز بخش رسانه‌ای تیم ملی یا کی‌روش از خود نشان دادند) از این تیم حمایت می‌کنیم؛ به امید موفقیت و قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های 2019 آسیا.
منبع: تسنیم