تبیان، دستیار زندگی

مردم و زندگی:

مردم هر منطقه به چیز هایی مانند غذا و سرپناه نیاز دارند. بیش تر مردم برای تامین نیازهایشان باید پول به دست بیاورند.کارهایی که مردم انجام می دهند، به منطقه ای که در آن زندگی می کنند و شغل هایی که در آن جا هست، بستگی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کار و زندگی
انواع شغل ها با توجه به نوع زندگی:

کشاورزی:

حدود نصف مردم دنیا در روستا زندگی می کنند نه در شهر. در منطقه هایی که بیش تر مردم کشاورز هستند، مثل: آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی  هنوز هم بیش تر کارهایشان را با دست انجام می دهند.

در بعضی از مناطق جهان، از ماشین های درو  استفاده می کنند.

کشاورزان معمولا خانواده هایی پرجمعیت دارند. و در کارهای کشاورزی به یک دیگر کمک می کنند.
کار و رزندگی
دامپروری:

بعضی از مناطق آب کافی برای کشاورزی ندارند. کسانی که در این منطقه از حیوانات اهلی نگه داری می کنند، مجبورند آن ها را از منطقه ای به منطقه دیگر ببرند، و علوفه و آب پیدا کنند. به این مردم کوچ نشین می گویند. آن ها بیش تر چیزهایی را که نیاز دارند از دام هایشان به دست می آورند.

چادرها گرم هستند و آسان و سریع جمع و جا به جا می شوند.

آن ها از دام هایشان شیر،گوشت و پنیر به دست می آورند. علاوه بر این از پوست و پشم آن ها لباس، زیر انداز و چادر درست می کنند.

این مردم آسیای مرکزی در چادر یا خیمه زندگی می کند. آن ها چادر( خیمه)  را از نمد  که از پشم حیوانات ساخته می شود را درست می کنند.

مردم چادر نشینان جانورانی مانند: گوسفند، بز، اسب و شتر  را پرورش می دهند آن ها این جانوران را می فروشند و مواد مورد نیازشان، ازجمله گندم را تهیه می کنند.
کار و زندگی
ماهی گیری:

مردمی که در کنار دریا زندگی می کنند، به ویژه آن هایی که در نزدیکی محل زندگیشان، زمین های کشاورزی یا کارخانه های صنعتی وجود ندارد،  از راه ماهیگیری پول در می آورند.

 در قطب شمال، هوا ان قدر سرد است که امکان کشت غلات وجود ندارد. این مرد در حال صید ماهی از سوراخ داخل یخ است.
کار و زندگی
کار در کارخانه:

در منطقه هایی مانند: اروپا، آمریکای شمالی ، ژاپن و استرالیا کارخانه های زیادی  وجود دارد. بسیاری از مردم این منطقه ها در کارخانه ها کار می کنند و چیزهایی را می سازند که به فروش می رسد. عده ای دیگر در اداره ها کار می کنند. آن ها برای این کارهایشان دستمزد می گیرند.

مردم منطقه های صنعتی معمولا خانواده ها ی کم جمعیتی  دارند. آن ها، ممکن است برای یافتن کار، محل زندگی خود را تغییر دهند.

در بعضی از منطقه ها، کشاورزان دستمزد دریافت نمی کنند بلکه مقدای از محصول را به عنوان مزد می گیرند.
 
کار و زندگی
شغل های دیگر:

بعضی از کارها در همه دنیا انجام می شود برای مثل معلمی، پرستاری و کارهای اداری. ولی بعضی دیگر فقط در منطقه های خاصی انجام می شود.


مطالب مرتبط:
شغل پدر من چیست؟
شغل تابستانی
راننده مهربان

کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: کتاب علمی کودکان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.