تبیان، دستیار زندگی

۴ روش پیامبر (ص) برای هدایت جامعه

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به ۴ شیوه پیامبر (ص) برای هدایت جامعه گفت: تحولات جامعه در عصر نبوی نشان داد که قرآن توان و ظرفیت اصلاح‌گری را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور،

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی با اشاره به «قرآن» معجزه پیامبر اکرم (ص) گفت: قرآن توانست ملتی را که هیچ تمدنی نداشت به سید تمدن‌ها تبدیل کند. رسول اکرم (ص) این مسیر را با قرآن آغاز کرد و در ابتدا این مسیر با یک اقلیت در مکه آغاز شد که به یک اکثریت در مدینه و یک حکومت در منطقه مبدل شد.

وی با اشاره به اینکه این تحولات جامعه در عصر نبوی نشان داد که قرآن توان و ظرفیت اصلاح‌گری را دارد، افزود: به گونه‌ای که خداوند یک ملت را متحول کرد و جریان‌های تاریخی را با آن مؤلفه‌ها مطرح کرد.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور تصریح کرد:‌ مردم شبه جزیره عربستان که چهار تمدن در اطرافشان بود و تکیه‎گاه تمدنی نداشتن، با قرآن کریم سرور تمدن‎ها شده و بر آنان چیره شدند.

وی با اشاره به فراگیری تمدن اسلامی و باقی نماندن شرک و کفر در عصر پیامبر (ص) ادامه داد: قرآن کریم این پیشرفت‎ها و سایر پیشرفت در همه دوران‎ها را محصول اطاعت از حق تعالی می‎داند و پسرفت را نیز محصول و نتیجه سرپیچی از دستورات الهی برمی‎شمارد.

مدیر حوزه‌های علمیه درباره شیوه رسول خاتم (ص) در تبیین معارف قرآنی ابراز داشت:‌ نبی مکرم (ص) به همان ترتیبی که آیات و سوره‌های قرآن بر ایشان نازل می‌شد، آن‌ها را برای مردم تلاوت می‌کرد و توضیح می‌داد. در واقع قرائت آیات و سپس تفسیر آن‌ها به ترتیب نزول بوده است.

وی با اشاره به نقش امیرالمؤمنین در کتابت قرآن ادامه داد:‌ پیامبر (ص) به حضرت علی(ع) مصحفی را که تفسیر بود، تعلیم می‌دادند و امام (ع) نیز مکتوب می‌کردند. این مصحف روزنگار بود؛ یعنی هر روز هر تعداد آیه که نازل می‌شد، توسط امیرالمؤمنین (ع) نوشته و به قلم ایشان توسط پیامبر (ص) شرح داده می‌شد.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور با تأکید بر اینکه عمل پیامبر (ص) مستند به قرآن بود، خاطرنشان کرد:‌ پیامبر اعظم (ص) چهار مرحله جذب، تشکیل گروه، تشکیل جامعه و پایش و مراقبت از جامعه را که مراحل هدایت به سمت سعادت و نجات از شقاوت است، بر اساس آموزه‌های قرآن کریم انجام داد.


منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.