تبیان، دستیار زندگی

تحولات جهان پس از روی کار آمدن مستضعفان

حجت الاسلام میرصادقی با اشاره به تصریح قرآن مبنی بر ارث بردن زمین توسط مستضعفان، گفت: این مستضعفان هستند که زمینه را برای ظهور آماده می کنند و با حکومت آنها جهان طعم عدالت، امنیت، غنا و علم واقعی را خواهد چشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا مهدی

سازمان بسیج یکی از نیروهای پنجگانه سپاه پاسداران به شمار می‌رود که گردآوری، مدیریت و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی را، در راستای اهداف سازمانی، بر عهده دارد. این نیرو که با نام‌های سازمان بَسیج مستضعفین یا نیروی مقاومت بسیج هم شناخته می‌شود در ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان امام روح الله خمینی تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ قانوناً رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت. به این بهانه با توجه به تصریح آیه شریفه «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» به سرنوشت مستضعفان در آخرالزمان پرداختیم و گفت وگویی با حجت الاسلام «سیدجواد میرصادقی»، مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

مستضعفین اشاره شده در آیه 5 سوره قصص «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» چه کسانی هستند که بناست زمین را به ارث ببرند؟
خداوند متعال در آیه 5 سوره قصص می فرمایند: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ؛ و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه فرعونیان) گردانیم.» یعنی بناست براساس این آیه الهی تمام مستضعفان در همه اقوام وارث زمین شوند و این سنت و اراده الهی است و تنها مختص مستضعفان آخرالزمان نیست البته بشارتی هم برای مومنین است که مستضعفان در نهایت وارث و حاکم زمین خواهند بود.

یعنی پیش از آخرالزمان هم این مستضعفان به رهبری رسیده اند؟
در قرآن کریم ذکر شده که در قرن های گذشته در زمان بنی اسرائیل، مستضعفان حاکم روی زمین شدند و حکومت بنی اسرائیل را تشکیل دادند و در نمونه کامل تر در زمان پیامبر(ص) بود که بعد از ظهور اسلام، شاهد تشکیل حکومت تهی دستان روی زمین بودیم و افراد پابرهنه حاکمان روی زمین شدند اما این دو نمونه ماندگار نشد لذا بنابر تصریح قرآن و روایات، در آخرالزمان و با ظهور امام زمان (عج) حکومت حق و عدالت مستضعفان در زمین برپا می شود.

امیرالمومنین امام علی (ع) می فرماید: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا، وَتَلاَ عَقِیبَ ذَلِكَ؛ دنیا همچون شتر بدخویى است كه بعد از چموشى به ما روى مى‌آورد و همچون شترى است كه دوشنده شیر را گاز مى‌گیرد تا شیر را براى فرزندش نگه‌دارى كند» یعنی دنیا بعد از چموشی به اهل خود یعنی مستضعفان بر می گردد.

مستضعفانی که در آخرالزمان وارث زمین می شوند، چه کسانی هستند؟
این مستضعفان، ایتام آل محمد (ص)، مردم زحمت کش و افرادی هستند که تحت ظلم پول پرستان قرار دارند، امام سجاد(ع) می فرماید: «به خدا سوگند نیکان از ما اهل بیت(ع) همچون حضرت موسی (ع) و پیروانش هستند و دشمنان آنها نیز به منزله فرعون و پیروانش هستند و در نهایت ما پیروز می شویم و آنان نابود هستند» یعنی عدالت بر تمام جهان حکمفرما می شود و مستضعفان که همان پیروان اهل بیت(ع) هستند، حاکمان زمین خواهند شد.

این مستضعفین در چه زمینه ای نیازمند هستند آیا فقط در بعد مالی مورد استضعاف قرار گرفته اند؟
براساس روایات و علوم چند نوع مستضعف داریم، مستضعف فکری، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، مالی و ... که براساس روایات مطرح شده پیرامون وارثان زمین در آخرالزمان، مستضعف اخلاقی و سیاسی مدنظر است که در دنیا در استضعاف کامل قرار دارند و امکان حضور در عرصه را ندارند.

کیفیت به حکومت رسیدن مستضعفان پس از ظهور چگونه است؟
شاید برخی مطرح کنند مستضعفان که قدرتی ندارند، چگونه حاکم زمین خواهند شد، پاسخ این است قدرت دارند اما شاید در زمان حاضر امکان قدرت نمایی ندارند و افراد ظالم این قدرت را از آنان گرفته و به بند کشیده شده اند اما براساس روایت این افراد ساکت نمی نشینند، زمینه را برای ظهور حضرت حجت(عج) فراهم می کنند تا با ظهور ایشان به عنوان حاکم اصلی جهان، قدرت نیز به دست آنان بیفتد.

بعد از آنکه زمین به مستضعفان ارث رسید، چه اتفاقاتی در جهان رخ می دهد؟
زمانی که امام زمان (عج) به حکومت می رسد، مستضعفان حاکم و وارث زمین می شوند و اتفاقات مبارکی همچون: فراگیری عدالت در سراسر عالم، رشد فکری، اخلاقی و ایمانی، برقراری اتحاد و همدلی، برخورداری از سلامت جسمی و روانی، خیر و برکت فراوان شامل حال انسان ها می شود، چنان که قرآن کریم می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا یَكْسِبُونَ؛ و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.».

ریشه کن شدن فقر و عدم وجود فقیر به واسطه توزیع عادلانه بیت المال، حاکمیت اسلام و نابودی کفر، برقراری امنیت عمومی که البته امروز هم در سایه ولایت نایب عام حضرت(عج) از آن برخوردار هستیم و باید شکرگزار آن باشیم و در نهایت گسترش دانش که براساس روایت در زمان ظهور، یک زن در خانه امکان صادر کردن حکم را دارد یعنی فقیه می شود، پس از ظهور و ارث برده شدن زمین توسط مستضعفان رخ می دهد.

 منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.