تبیان، دستیار زندگی

توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر جذب آلودگی‌های صوتی محیط با پارچه دوجداره حلقوی تاری

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ساخت پارچه‌های دوجداره‌ای دست یافتند که قادر به جذب آلودگی‌های صوتی در محیط است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانشگاه
محمد داودآبادی فراهانی فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از محققان این طرح، وجود صداهای نامطلوب و ناهنجار را یکی از آلودگی‌های محیط ‌زیست نام برد و گفت: این آلودگی موجب سلب آسایش افراد می‌شود که برای رفع این گونه آلودگی‌ها روش‌های متفاوتی جهت کاهش آن توسط محققین ارائه شده است.
وی استفاده از پارچه‌های طراحی و ساخته شده متناسب با اماکن را از جمله روش‌های مناسب به منظور کاهش آلودگی صوتی عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس در این تحقیق یک دسته از پارچه‌های دوجداره که بر روی ماشین‌های "حلقوی‌ تاری" تولید می‌شوند، به لحاط میزان جذب صوت، مورد بررسی قرار گرفتند.
فراهانی اضافه کرد: نتایج به دست آمده از این تحقیق تجربی نشان داد که می‌توان با ساختمان بافت مناسب و همچنین لایه‌گذاری متفاوت به کاهش آلودگی صوتی در فرکانس‌های متنوع دست یافت.
این محقق به جزئیات این طرح اشاره کرد و گفت: در این تحقیق نمونه‌هایی از پارچه دوجداره حلقوی تاری با طریق های مختلف قرار دادن نخ بین دو لایه پارچه در یکی از کارخانجات ایران تولید شدند و همچنین با تنظیم ماشین، ضخامت و وزن نمونه‌ها با تغییرات مورد نظر بافته شدند.
وی انجام آزمایشات مربوط به جذب صوت بر روی نمونه‌ها تحت فرکانس‌های مختلف را از دیگر مراحل این تحقیق عنوان کرد و یادآور شد: از این پارچه‌ها می‌توان برای کاهش آلودگی صوتی در سالن‌هایی که فضای داخل آن با پارتیشن‌ها از هم جدا شده تا محل استقرار کارکنان قرار گیرد می‌توان استفاده کرد.
فراهانی استفاده برای تزیین دیوار ساختمان که ضمن تزیین، آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد را از دیگر کاربردهای این پارچه‌ها ذکر کرد و افزود: ساختمان بافت با بیشترین مقدار تخلخل حداکثر جذب صوت را دارد. ضمن آنکه تخلخل بیشتر، مصرف نخ را در تولید پارچه دوجداره حلقوی تاری کمتر می‌کند که از نظر اقتصادی مطلوب است.
محقق این طرح با بیان اینکه ارتقا جذب صوت این پارچه مرحله بعد این تحقیق است، اظهار کرد : برای این منظور این پارچه با نانو الیاف پوشش داده خواهد شد.
این طرح با راهنمایی علی اصغر اصغریان جدی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مصطفی جمشیدی اوانکی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان انجام شد.
منبع:فارس