تبیان، دستیار زندگی

 وای بر کم فروشان

در آیاتی از قرآن کریم به موضوع کم فروشی اشاره شده وبرای درس عبرت جهانیان خداوند متعال عاقبت قومی را که چنین اعمال ناشایستی مرتکب می شدند و هیچ پندی نمی گرفتند را به وضوح بیان فرموده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 وای بر کم فروشان
«ابوجُهَینه» را در مدینه همه می شناختند. مرد ثروتمند اما خسیسی که پول را مثل جان خویش دوست داشت و برای رسیدن به آن از هیچ کاری رویگردان نبود. اوجهینه هر وقت جنسی را با ترازویش برای مشتری وزن می کرد، آن را سبک تر از آنچه حق مشتری بود تحویل می داد؛ در حالی که قیمت اجناس خود را بدون کمترین تخفیفی از دست مردم می گرفت.

او کم فروشی و گران فروشی را برای خود یک نوع زیرکی و زرنگی می دانست و از فریب دادن دیگران لذت می برد. روزی فرشته ی مقرب خداوند جبرئیل (ع) بر رسول خدا (ص) ظاهر شد و این آیات را از جانب خداوند آورد: وای بر کم فروشان.

آن هایی که چون برای خود وزن می کنند حق خود را به طور کامل می گیرند و چون برای دیگران وزن می کنند از حق آن ها کم می نمایند. آیا آن ها نمی دانند که روزی «برای مجازات» برانگیخته می شوند. که آن بسیار روز بزرگی است. روزی است که مردم در حضور پروردگار عالم می ایستند.

بدین گونه رسول خدا (ص) احکام خرید و فروش و خمس و زکات را به مردم یاد دادند تا به خاطر استفاده از مال حرام به عذاب الهی گرفتار نشوند.

سوره مطففین، آیات 1-6.
اعظ العددیه، ص 152.

مطالب مرتبط:
کلاغ هابیل و قابیل
تهدید و پاسخ
مباهله

کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: کتاب مباهله
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.