تبیان، دستیار زندگی

پیامبر(ص) با حُسن خُلق بدترین خَلق را جذب اسلام کردند

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه پیامبر(ص) با خُلق نیکو،‌ بدترین خَلق را به خود جذب کردند، گفت: کلید سعادت مسلمانان آن است که با تمسک به سیره نبوی(ص)، حقیقت اسلام را به جهانیان معرفی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام بهاری

حجت الاسلام «ابراهیم بهاری»، در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) طبق آنچه که از معصوم(ع) و سایر شخصیت های جهان اسلام به دست ما رسیده مملو از لطف و رحمت بوده است، اظهار کرد: از حضرت امیر(ع) سوال کردند که اخلاق رسول الله(ص) چگونه بود: حضرت فرمود: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ».

این استاد اخلاق تصریح کرد: پیامبر(ص) طبیبی بود که برخلاف همه پزشکان عالم، به تعبیر امروزی، کیف دکتری خود را به دست می گرفت و دنبال بیمار می گشت تا بیماران را پیدا کرده و به مداوای آنان بپردازد. از عایشه سوال کردند اخلاق پیامبر(ص) را چگونه یافتی؟ پاسخ داد: پیامبر(ص) تمام آیات قرآن بود.

بهاری در ادامه بیان کرد: این نشان می دهد که وجود مبارک حضرت رسول(ص)، هم اسوه حسنه و هم رحمت للعالمین بود و حتی نسبت به کسانی که ایمان نیاورده بودند نیز دل می سوزاند. چنان که ابولهب سال ها با پیامبر(ص) به عناد پرداخت، اما حضرت(ص) هرگز او را نفرین نکرد، آنچه که شامل ابولهب شد نفرین الهی است، او اخلاق عجیبی داشت وقتی که به پیامبر(ص) می رسید با دو دستش به صورت پیامبر(ص) می کوبید به همین دلیل هم قرآن در مورد او فرموده است: «تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ».

وی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) هرگز هیچ کس را نفرین نکرد، گفت: حتی زمان فتح مکه خطاب به اهالی آن شهر که ایشان را بسیار آزار داده بودند، فرمود: «همه شما آزاد هستید»، بنابر این، رسول خدا(ص)‌ هرگز از سر عناد با کسی برخورد نکرد. اینگونه بود که قلب مردم را با دست خالی تسخیر کرد. با حداقل امکانات در آن روزگار، گسترده ترین دایره دینی را شکل داد، حضرت نوح(ع) در پنجاه سالگی پیامبر شد و قریب به هشتصد سال قبل از طوفان مردم را دعوت کرد اما جمع کسانی که ایمان آوردند 40 نفر هم نشد، اما پیامبر اکرم(ص) ظرف 23 سال هفت میلیون نفر را مسلمان کرد و این خود نشان از رحمت للعالمین بودن حضرت رسول(ص) دارد که چگونه در آن شرایط و با آن مردم توانست جامعه را به انسجام برساند و با خُلق نیکو،‌ بدترین خَلق را به خود جذب کند.

بهاری در بخش دیگری از مباحث خود بیان کرد: ابعاد رحمت للعالمین بودن حضرت رسول(ص) در سرای باقی نیز وجود دارد، برای مثال به پیامبر(ص) خطاب رسید که از امت اگر کسانی گناه کردند، تا یکسال قبل از مرگ توبه کنند بخشیده می شوند، پیامبر(ص) پاسخ گفت: طولانی است؛ تا اینکه خطاب رسید به یک روز و نهایتا ساعاتی قبل از مرگ تا شخص بتواند توبه کند. بعد خطاب رسید که روز قیامت نیز به تو اذن شفاعت می دهیم که پیامبر(ص) عرض کرد: من بشرم و تو پروردگاری، تو ببخشای. پس خداوند فرمود: آن قدر می بخشیم تا تو راضی شوی.

این استاد اخلاق تاکید کرد: واقعیت آن است که امت اسلام اگر واقعا حقیقت زندگی پیامبر اکرم(ص) را بشناسند، دیگر به مشکلاتی کنونی در زندگی بَر نمی خورند. شور در برخورد ما با معصومان(ع) بر شعورمان غلبه دارد؛ به جای آنکه سبک و سیره حضرات معصومین علیهم السلام در زندگی ها جاری شود و دلیل این امر عدم معرفت است. وقتی به وجود ائمه(ع) معرفت پیدا کنیم هرگز چنین نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی امروز در سبک زندگی ها مشکلات و مصائب متعدد اخلاقی و رفتاری موج می زند، علت آن است که ما به الگویی چون حضرت رسول(ص) توجه نداریم، خود را مسلمان می دانیم ولی نگاه نمی کنیم که حضرت(ص) با اطرافیانشان چه برخوردی داشت. با خانواده، با مردم، با غریبه ها و ...؛ مساله آن است که نَه به دنبال این معرفت هستیم و نه حتی سعی می کنیم آن را پیدا کنیم.

بهاری تصریح کرد: شاید نتوانیم درک کنیم که چرا پیامبر(ص) آن یهودی را که هر بار حضرت(ص) را می دید و آن همه زباله روی سرشان می ریخت، عیادت کرد. اما حداقل می توانیم درک کنیم که خُلق نیکو حتی خوی دشمنان را نرم می کند. پیامبر(ص) هرگز عصبانی نمی شد، برای مسایل مادی غم به دلشان نمی نشست. امروز همین رویه حضرت(ص) باید نصب العین ما باشد، یعنی به خاطر مادیات و به ویژه امروز در جامعه ما به خاطر تجملات خود را به آب و آتش نزنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کلید سعادت زندگی امروز مسلمانان آن است که با تمسک به سیره و سبک زندگی پیامبر(ص) به گونه ای رفتار کنند که منش آنها حقیقت اسلام را به مردم جهان معرفی کند و همه بدانند که این افراد پیروان پیامبر مهربانی ها(ص) هستند.


منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.