تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای به دست آوردن مهر و محبت همسران از منظر قرآن

چگونه مهر و محبت همسرمان را زیاد کنیم؟

مرد و زن اگر ازنظر شرایط اعتقادى و اقتصادى نزدیک به هم باشند و بر اساس صداقت و حسن اعتماد به همدیگر زندگى خود را آغاز كنند و در طول زندگى روزمره به آن توجه كافى داشته باشند و آن را رعایت نمایند، خداوند علاقه و محبت و الفت را بین این دو همسر قرار خواهد داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زن و شوهر

با توجه به آیات قرآن کریم چه عواملی باعث ایجاد مهر و محبت بین همسران می شود؟


از روایات به دست مى ‏آید كه رعایت امورى چند موجب جلب محبت دیگران است ازجمله:
1- دین‏دارى،
2- افتادگى و تواضع،
3- بخشندگى،
4- خوش‌خویی (چهره شاد و روى باز)،
5- مهربانى و اظهار دوستى به دیگران،
6- دل بركندن ازآنچه مردم‌دارند (طماع نبودن)،
7- رعایت انصاف در معاشرت با دیگران،
8- کمک مالى به دیگران در سختى و خوشى (مانند قرض دادن)،
9- وفادارى. پدیدار شدن مهر و محبت افزون‏تر معلول عواملى است كه برخى از آن‌ها بر عهده خانم و برخى بر عهده آقاى خانواده است. آنچه بر عهده زن است، احترام و اهمیت دادن به شوهر، مهیاکردن محیط خانه براى او، همراهى با او در امور مختلف، پرهیز از بحث و مجادله‏ هاى بى‏ نتیجه، توجه به خواسته‏ هاى جنسى شوهر، صداقت، امانت، فداكارى و گذشت، ازجمله امورى است كه مراعات آن از جانب زن مى‏ تواند در جلب محبت شوهر مؤثر باشد. براى مطالعه بیشتر ر. ک: آیین همسردارى، ابراهیم امینى راز شاد زیستن

با توجه به مطالب ذکرشده دستورالعمل‏ هاى زیر را رعایت كنید:
1. زن خود را براى همسرش بیاراید و در حضور او بهترین و تمیزترین لباس‌های خود را بپوشد.
2. در مقابل همسر خود باحالت خمودگى و افسردگى حاضر نشود، او را در موقع ورود به خانه با لبخند و شادى استقبال كند و در موقع خروج از خانه او را بدرقه كرده و با گرمى از او خداحافظى نماید.
3. براى انجام تقاضاهاى خود با همسرش آمرانه و با خشونت برخورد نكند.
4. از سختى ‏ها و مشكلاتى كه همسرش براى امرارمعاش خانواده متحمل مى‏ شود، سپاسگزاری كند.
5. از مردان دیگر نزد همسر خود تمجید و تعریف نكند و هیچ مردى را بر همسر خود ترجیح ندهد زیرا هر فردى شرایط و توانمندی‌های خاص خود را دارد.
6. براى برآوردن نیازمندی‌های خود ازنظر مادى و غیرمادی امكانات همسر خود را در نظر گرفته و او را تحت‌فشار قرار ندهد. بیدار شدن مهر و محبت افزون‏تر معلول یکسری عوامل است كه برخى از آن‌ها در دست همسر و برخى در اختیار زوج است.

آنچه در اختیار زن است احترام و اهمیت دادن به شوهر، مهیاکردن محیط خانه براى او، همراهى با او در امور مختلف، پرهیز از بحث و مجادله‏ هاى بى‏ نتیجه، توجه به خواسته ‏هاى جنسى شوهر و آماده ساختن خود براى او، صداقت و امانت و فداكارى و گذشت، ازجمله امورى است كه مراعات آن از جانب زن مى تواند در جلب محبت شوهر مؤثر باشد. مبنى بر این‌که زن چه باید بكند تا علاقه همسرش را جذب كند باید عرض شود اسلام به‌منظور ایجاد علاقه و محبت بیشتر میان دو همسر به همتایى و كفو بودن آن‌ها سفارش كرده است. درواقع مى‏ توان گفت مرد و زن اگر ازنظر شرایط اعتقادى و اقتصادى نزدیک به هم باشند و بر اساس صداقت و حسن اعتماد به همدیگر زندگى خود را آغاز كنند و در طول زندگى روزمره به آن توجه كافى داشته باشند و آن را رعایت نمایند، خداوند علاقه و محبت و الفت را بین این دو همسر قرار خواهد داد. پس از انعقاد پیمان ازدواج نیز براى استحكام خانواده و استمرار آن الفت و علاقه، باید هر یک از مرد و زن به روابط میان خود توجه كافى مبذول كنند.

امام صادق (ع) در تحف ‏العقول، ص 323 توصیه‏ هاى زیر را به هر یک از زن و شوهر ارائه فرموده ‏اند:
مرد در پیوند میان خود و همسرش از سه چیز بى ‏نیاز نیست:
1- همدلى با زن تا از این راه محبت و دل‌بستگی زن را به خود جلب كند.
2- حسن خلق و متوجه كردن دل زن به‌سوی خویش با قیافه ‏اى كه در چشم زن خوشایند باشد.
3- توسعه دادن در معیشت همسر.

زن هم در ارتباط میان خود و همسر همدلش از سه خصلت بى‏ نیاز نیست:
1- خویشتن‌داری از هر آلودگى تا دل شوهر در اعتماد به وى در هر خوش و ناخوش مطمئن باشد.
2- مراقب حال شوهر بودن تا اگر لغزشى از او سر زد شوهر با او مهربان باشد.
3- اظهار عشق به شوهر با دلربایى و زیبا ساختن خویش در چشم وى.

با استفاده از روایت فوق و دستورات دیگرى كه از بزرگان به ما رسیده است مى‏ توان راه‏كارهاى عملى زیر را براى هر یک از زن و مرد توصیه نمود:
- از آنجاکه پس از پیمان ازدواج، زندگى مشترک شروع‌شده و دیگر «من و تو» در آن مطرح نیست، در كلیه موارد زندگى اعم از تملک، درآمد و از كلمه «ما» استفاده نمایید نه «من» و تو

- در مقابل همسر خود هرچند كه حق با شما باشد، لجبازى و اصرار نكنید.

- همسر خود را به‌خصوص در مقابل بستگانش تحقیر نكنید.

- از مخالفت و مشاجره با همسر خود بپرهیزید، زیرا محبت را از بین مى‏ برد.

- به نقاط قوت و مثبت همسر خود بیشتر توجه كنید و به یادآورید.

-همسر خود را در معاشرت با اقوامش محدود نكنید.

- زحمت‏هایى كه براى پذیرایى خویشاوندان همسر خود متحمل شده‏ اید به رخ وى نكشید.

- از مردان دیگر نزد همسرتان تمجید نكنید. زن هیچ مردى را بر همسر خود و مرد هیچ زنى را بر همسر خود، ترجیح ندهد و در گفتار این موضوع را رعایت كنید، زیرا هر فردى ویژگى‏ها، خصلت‏ها و توانمندى‏هاى خاص خود را دارد.

- براى انجام درخواست‏هاى خود با همسرتان با خشونت و آمرانه برخورد نكنید.

- براى برآوردن نیازمندى‏ هاى خود ازنظر مادى و غیرمادی، امكانات همسر خود را در نظر گرفته و او را تحت‌فشار قرار ندهید.

- كارهاى همسر خود را هرچند كوچک است، تحسین كنید.

-  مرد باید کمک كردن در انجام كارهاى منزل را فراموش نكند و بداند كه همان‌طور كه مرد در خارج خانه خسته مى‏ شود، زن نیز در منزل از كارهاى خانه خسته مى‏ شود و نیازمند مساعدت و قدردانى است.

- مرد توجه داشته باشد كه وقتى همسرش عصبانى مى‏ شود او را با مهر و محبت آرام كند. علاوه بر این موارد فوق شما مى‏ توانید به كتاب آیین همسردارى، نوشته آیت ‏اللَّه‏ ابراهیم امینى را مطالعه كنید و نكات بیشتر و گسترده ‏ترى را به دست آورید. برای آرامش قلبی تکرار این آیه مفید است مداومت بر آیه ألا بذکر الله تطمئن القلوب (همانا با یاد خدا قلب‌ها آرام می‌گردد) (برای اندوه درگذشته و آینده) اللَّهُمَّ إِنِّی عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ أَمَتِكَ نَاصِیَتِی بِیَدِكَ مَاضٍ فِیَّ حُكْمُكَ عَدْلٌ فِیَّ قَضَاؤُكَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَكَ أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِی كِتَابِكَ أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَكَ أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِیعَ قَلْبِی وَ نُورَ صَدْرِی وَ جَلَاءَ حُزْنِی وَ ذَهَابَ هَمِّی أَذْهَبَ اللَّهُ هَمَّهُ وَ أَبْدَلَهُ مَكَانَ حُزْنِهِ فَرَحا ترجمه: نبى اكرم (ص) فرمود: هر كه این دعا را بخواند: (خداوندا من بنده و فرزند بنده تو و فرزند كنیز توأم، سرنوشتم به دست تست، فرمانت را مجرى می‌داری و در قضا و قدرت عادلى، ترا قسم به همه اسماء خودت كه خود را بدان‌ها نامیده‏اى یا آن‌ها را در كتابت نازل كرده یا به یكى از خلق خود تعلیم داده‏ اى یا در علم غیب خود مكنون داشته ‏اى قرآن را روشنى دل و نور سینه و وسیله برطرف شدن حزن و از بین رفتن اندوه من قرار ده) خداوند غم او را برطرف سازد و اندوهش را به شادی بدل نماید. 
منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره مذهبی مرکز مشاوره تبیان