تبیان، دستیار زندگی

خاک در بیشتر جاها یافت می شود

(آموزش علوم به روش ساختار گرایی) پایه: اول دبستان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان -محبوبه همت
  خاک در بیشتر جاها یافت می شود
  اهداف یادگیری
انتظار می رود در فرآیند آموزش هر دانش آموز به هدف های زیر برسد:

 1. دانش آموزان با مشاهده به محل های وجود خاک پی ببرد.
 2. درباره محل هایی که در آن خاک پیدا می شود اطلاعات جمع آوری کند.
 3. نسبت به یافتن خاک در جاهای مختلف علاقه مند شود.

ابزار مورد نیاز
ماسه- خاک مخصوص سفال سازی- گلدان های پر از خاک- باغچه- تصاویر گوناگون از خاک در طبیعت

مراحل /اقداماتفعالیت های معلمفعالیت های دانش آموزان
درگیر کردنمعلم دانش آموزان را به محوطه حیاط یا پارک مدرسه می برد- بهتر است در آن محیط خاک به صورت های مختلف مانند خاک در باغچه- در گلدان- برای ماسه بازی- برای سفال سازی وجود داشته باشد. سپس از دانش آموزان می خواهد با مشاهده دقیق خاک را در جاهای مختلف محیط پیدا کنند.
معلم از دانش آموزان می خواهند فکر کنند در طبیعت خاک را در چه جاهایی دیده اند؟
دانش آموزان با پیداکردن خاک در جاهای مختلف محیط مانند داخل باغچه ها و گلدان ها، خاک ماسه بازی و سفال سازی و ... به مشاهده آنها می پردازند.
دانش آموزان درباره سؤال معلم فکر می کنند.
کاوشمعلم از دانش آموزان می خواهد با دوست خود درباره سؤال مشورت کنند و سپس به هر گروه، یک کاغذ می دهد تا پاسخ سؤال را با رسم شکل نشان دهند.دانش آموزان پس از مشورت با دوست خود، تصویر محل هایی که تا به حال، در آن جاها خاک را دیده اند، رسم می کنند.
توصیفمعلم از دانش آموزان می خواهد در پاسخ به سؤال ... خاک را در کجاها دیده اید؟ نقاشی گروه خود را به زبان خود بیان کنند.
معلم برای روشن سازی سؤالاتی مطرح می کنند مانند:
آیا در جاهای خیلی دور هم خاک وجود دارد؟
آیا محل هایی می شناسید که خاک وجود نداشته باشد؟
دانش آموزان درباره نقاشی گروه خود در کلاس صحبت می کنند، مانند: ما خاک را در بنایی، جنگل، کوه، روستا، دیوار، پشت بام بعضی خانه های روستایی، باغ ها و جاده های خاکی و کنار لانه مورچه ها دیده ایم.
به نظر ما خاک در کوه ها و جنگل های دور هم وجود دارد، اما در دریا و قطب خاک دیده نمی شود.
شرح و بسطمعلم تصاویری از خاک در طبیعت مانند خاک در تپه ها و کوه ها، جاده ها جنگل ها- بیابان ها- علفزارها و دشت ها و کف دریاها و نیز کاربرد خاک در روستاها و شهرها- خانه سازی، کشاورزی، خاک بازی کودکان و ساخت ظروف سفالی و ... را در معرض دید کودکان قرار داده و توضیحات مختصری درباره هر یک می دهد. همچنین معلم به  جاهایی که خاک دیده نمی شود مانند قطب و دریاها و اقیانوس ها اشاره می کند.دانش آموزان اطلاعات جدید را به دانسته های قبلی گروه خود اضافه می کنند. به این ترتیب که به آنها فرصت داده می شود، درباره پاسخ سؤال های طرح شده، نقاشی گروه را کامل کنند.
ارزشیابیمعلم از دانش آموزان می خواهد نقاشی ها و توضیحات کامل شده خود را برای بقیه دوستان خود بیان کنند تا درباره آن نظر داده شود.دانش آموزان نقاشی های کامل شده گروه را به کلاس نشان داده و درباره آن توضیح می دهند.
سپس معلم و بقیه گروه ها نظر خود را درباره آن مطالب بیان می کنند.

مطالب مرتبط:
تعیین ظرفیت آب پذیری خاک ها و چگالی خاک ها
انواع و مراحل مختلف فرسایش خاک