تبیان، دستیار زندگی

گشتی در یکی از شهری زیبای کشورمان

ساوه فقط انار ندارد

اگر تابه‌حال ساوه را فقط با انار می‌شناختید، قطعاً یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری را ازدست‌داده‌اید. شهری کوچک در نزدیکی پایتخت که دیدنش ارزان و ندیدنش گران تمام می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ساوه
این روزها بازار داغ میوه‌های پاییزی در سرمای مَلَس آذرماه، گرم‌گرم است. پیشخوان میوه‌فروشی‌های شهر و تک‌وتوک وانتی‌های میوه‌فروش گوشه و کنار خیابان، میزبان سوغات شهری است که آوازه‌ای جهانی دارد. میوه‌ای که گل سرسبد شب یلدا هم هست. بله درست حدس زدید، میوه و شهر موردنظر انارِ ساوه است.

اما ساوه، نه‌فقط اناری خوردنی دارد بلکه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیدنی هم دارد که شهرتشان کمتر از محصول اول باغات آن نیست. ساوه گردی، پیشنهاد پاییزی ما برای گردش در شهری است که تاریخ آن به دوره مادها بازمی‌گردد. پس با ما همراه باشید تا درباره ساوه و جاذبه‌های گردشگری آن برایتان بگوییم. درست مثل انارش که دهان را آب می‌اندازد.

صد دانه یاقوت

چون از انار گفتیم بهتر است داستان سفر را با انار آغاز کنیم. احتمالاً تا پایتان به نزدیکی جاده‌های استان مرکزی یعنی همان استانی که شهر ساوه در آن قرار دارد، برسد با دکه‌ها، وانت‌ها و بساط‌هایی در کنار جاده مواجه می‌شوید که محصولشان را با برند انار ساوه تبلیغ می‌کنند.

 

برای رفتن به مسجد جامع باید به خیابان سلمان ساوجی که نام یکی از بزرگان فرهنگی این شهر هم هست، بروید. تاریخ احداث بنای مسجد جامع ساوه دقیقاً مشخص نیست ولی آنچه شما از این بنای زیبا می‌بینید، با توجه به نوع مصالح و معماری آن نشان می‌دهد که در دوره‌های سلجوقی، ایلخانی و صفویه بنای مسجد تکمیل‌شده است.


همین ابتدای سفر حواستان جمع باشد که سرتان با انارهای قلابی کلاه نرود. اگر از اهالی ساوه بپرسید حتماً شمارا برای خرید بهترین انار به روستاهای نورعلی بیگ، سیلیگرد در نزدیکی غرب ساوه یا الوسجرد، لالایین، یل آباد و هلول در جنوب آن راهنمایی خواهد کرد.


هنر معماری در مسجد جامع

از هرجای ایران پهناور که عازم شهر ساوه می‌شوید، یادتان باشد که بناهای تاریخی این شهر را از دست ندهید. مهم‌ترین و مشهورترین بنای تاریخی ساوه، مسجد جامع آن است؛ بنایی که بدون شک باقی‌مانده یک مجموعه معماری متشکل از بناهای مذهبی، آرامگاهی و اقتصادی بوده که در حال حاضر تنها بنای مسجد از به یادگار مانده است.

برای رفتن به مسجد جامع باید به خیابان سلمان ساوجی که نام یکی از بزرگان فرهنگی این شهر هم هست، بروید. تاریخ احداث بنای مسجد جامع ساوه دقیقاً مشخص نیست ولی آنچه شما از این بنای زیبا می‌بینید، با توجه به نوع مصالح و معماری آن نشان می‌دهد که در دوره‌های سلجوقی، ایلخانی و صفویه بنای مسجد تکمیل‌شده است. محراب‌هایی با گچ‌بری شده با نقوش زیبای هندسی و مناره دوره سلجوقی مسجد جامع از بخش‌هایی است که دیدنش برای هر گردشگری جذابیت دارد.

بزن بریم بازار

بازار هر شهر برای مسافرانی که اهل خرید هستند، از مهم‌ترین مکان‌هایی است که سعی می‌کنند در طول مدت حضورشان در شهر، سری به آنجا بزنند. بازار ساوه هم که از دوره صفویه محل کسب و تجارت شهر به شمار می‌رود، از جاهایی است که هم می‌توانید غرق در معماری خاص آن شوید و هم‌دست در جیب‌کنید و سوغاتی‌های ساوه را به باروبندیل تان اضافه کنید.

ساوه غیر از میوه‌های خوشمزه‌اش همچون انار، یک سوغات اصیل و هنرمندانه هم دارد: گلیم و قالی ساوه باظرافت خاص و بافت ریز و مخمل نما شهرتی جهانی داشته است و دارد. شهری که در دوره صفویه یکی از مهم‌ترین مراکز قالی‌بافی در ایران به شمار می‌رفته است. در بازار ساوه می‌توانید سراغ شیرینی و غذاهای محلی شهر را هم بگیرید. ترخینه، نان قندی، نان‌پنجره‌ای، روح‌افزا و باسلوق، طعم سفر شما را شیرین‌تر می‌کند.

سفر بدون طبیعت یعنی هیچ

سفر به ساوه بدون دیدن طبیعت بکر و دوست‌داشتنی آن مثل شیرینی بدون قند است. روستاهای ساوه که جزو مناطق نمونه گردشگری کشور هم محسوب می‌شوند، گزینه‌های مناسبی برای گشت‌وگذار و طبیعت‌گردی مسافران هستند. روستای باغ شیخ،روستای سامان، روستاهای کهک و بالقلو، روستاهای سنگستان و خلیفه کندی و شهر زیرزمینی و تاریخی آوه از این جمله مناطق هستند.مکان‌هایی دیدنی مثل آسیاب‌های قدیمی کنار رودخانه روستای سامان، پرآب‌ترین چشمه طبیعی ساوه در بالقلو، ارتفاعات دو هزار متری در سنگستان و خلیفه کندی و تپه باستانی آوه انتظار گردشگران را می‌کشند.

آوه تاریخی با وسعت ۲٫۲ کیلومترمربع در زیرخاک مدفون است. این شهر تاریخی دومین کانون مذهب شیعه  در ایران بعد از قم بوده است که متأسفانه در حمله مغول به ایران متروک شد. علاوه بر این‌ها روستای نیوشت و بافت قدیمی همانند ماسوله، روستای باغ شیخ، آبشار هندس، دریاچه سد الغدیر هم می‌توانند میزبان بساط کمپینگ شما در یک روز پاییزی باشند.

ساوه نزدیک‌تر به تهران تا اراک

این‌همه از ساوه گفتیم اما یادمان هست که هنوز درباره موقعیت جغرافیایی، راه‌های دسترسی و مراکز اقامتی آن چیزی نگفته‌ایم. یکی از ویژگی‌های ساوه نزدیکی آن به تهران و دسترسی آسان از طرف آزادراه تهران _ ساوه است. فاصله ساوه از تهران تقریباً نصف ساوه تا اراک است و همین نزدیکی و به‌اصطلاح در مسیر بودن، برای خودش یک مزیت به‌حساب می‌آید.

درواقع اگر نخواهید شب را در ساوه بگذرانید می‌توانید به پایتخت برگردید. اگر هم از سایر شهرهای ایران زیبا قصد سفر به این شهر تاریخی رادارید، خیالتان راحت باشد که هتل بین‌المللی شهر و همین‌طور چند هتل و مرکز اقامتی دیگر گزینه‌های مناسبی برای شبمانی شما هستند.